معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقدامات انجام شده در ارتباط با پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامتی جامعه گیرنده خدمات از حوزه روابط کار را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حاتم شاکرمی» در تشریح اقدامات انجام شده گفت: طی مکاتبه انجام شده با واحدهای اجرایی، حضور و غیاب اثر انگشتی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری که بعضاً توسط کاریابی‌ها و ادارات اجرایی صورت می‌گرفت، متوقف و مقرر شد تا پایان سال به صورت سنتی (امضا) و با برنامه‌ریزی و تصمیم توسط مدیران کل اجرایی و با حداقل زمان در نظر گرفته شده صورت گیرد.

وی افزود: تمام جلسات مجامع اعم از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تا ٢٠ فروردین تعطیل شد.

شاکرمی بیان کرد: تشکیل جلسات رسیدگی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف از روز شنبه (١٠ اسفندماه) به مدت یک هفته متوقف شد که در صورت نیاز به تداوم آن، متعاقباً اعلام خواهد شد. معاون روابط کار وزارت کار خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعملی برای نحوه انجام بازرسی کار و بهداشت ویژه شرایط موجود و هرگونه تغییر ساعات کار کارگران اعلام شد.

شاکرمی افزود: تمام کلاس‌های آموزشی عمومی و تخصصی ایمنی هم تا ٢٠ اسفند ماه امسال تعطیل اعلام شد.

وی اضافه کرد: در ارتباط با تامین وسایل حفاظت فردی مناسب برای بازرسان کار استان‌ها و تشدید نظارت بر کارگاه‌های کشور، ترتیبی اتخاذ شد تا وسایل حفاظت فردی از قبیل دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز کارگران و همچنین ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کارفرمایان ابلاغ شد و در صورت اشاعه ویروس کرونا در سطح استان و لزوم کاهش ساعات کار کارگران در محیط کار یا احساس ضرورت تغییر در زمان شیفت کاری آنان به عنوان اقدام پیشگیرانه و کاهش مواجهه کارگران، با هماهنگی کمیسیون کارگری و شورای تامین استان موضوع را بررسی و در مرحله اول با توافق کارگر و کارفرما و در مرحله بعد با تصویب شورای تامین استان اقدامات لازم به عمل آید.

سالاری: اجازه به‌کارگیری نیروهای موقت را به مدیران درمان دادیم

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم گفت: به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با شیوع بیماری، 200 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات مصرفی پیش‌بینی شده است.

مصطفی سالاری در جلسه‌ای با مدیران ارشد سازمان که به منظور بررسی شرایط و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برگزار شد، اظهار داشت: همکاری حداکثری با وزارت بهداشت وجود دارد و مدیریت‌های درمان تأمین اجتماعی کشور با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران و سایر اقدامات در حال همکاری هستند.

مدیرعامل تأمین اجتماعی درباره مراکز درمانی ملکی این سازمان نیز گفت: در این مراکز آمادگی حداکثری برای خدمت‌رسانی به بیماران و افراد مشکوک به ابتلا وجود دارد.

سالاری افزود: به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با شیوع بیماری 200 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات مصرفی پیش‌بینی شده که با تشخیص معاونت درمان خریدهای لازم انجام و در اختیار واحدهای درمانی سراسر کشور قرار می‌گیرد.

وی درباره استفاده‌ از نیروهای تخصصی و غیرتخصصی مورد نیاز خارج سازمان مورد نیاز نیز گفت: اختیارات لازم برای به‌کارگیری موقتی نیروی تخصصی و غیرتخصصی به مدیران درمان تأمین اجتماعی سراسر کشور تفویض شده و حتی امکان پرداخت دستمزد مازاد با سازوکار مشخصی وجود خواهد داشت.

سالاری بر لزوم تداوم اقدامات احتیاطی در مراکز بیمه‌ای و درمانی تأمین اجتماعی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و گفت: تجهیز مراکز به مواد ضدعفونی و استفاده کارکنان و مراجعه‌کنندگان از این مواد و البته اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای حفظ ایمنی مراجعه‌کنندگان و کارکنان که از هفته قبل آغاز شده تا رفع کامل خطر این بیماری باید تداوم یابد.

سالاری با تاکید بر پشتیبانی و فعالیت مستمر حوزه فناوری اطلاعات سازمان از مردم خواست تا از خدمات غیرحضوری سازمان استفاده کنند.