نماینده کارگران خبر داد:

تورم دی‌ماه؛ ملاک تعیین هزینه سبد معیشت

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: مقرر شد کمیته دستمزد شورای عالی کار، با توجه به تورم دی‌ماه، عدد و رقم سبد معیشت را تعیین کند. فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه ملاک تصمیم‌گیری برای تعیین سبد معیشت تورم اعلامی از سوی مراکز رسمی است، گفت: اگر بخواهیم صبر کنیم تا تورم بهمن ماه اعلام شود، حدوداً 10 اسفند ماه می‌شود و زمان را از دست می‌دهیم. به همین دلیل با اتکا به تورم اعلامی در دی ماه تلاش داریم عدد و رقم سبد معیشت را به دست آوریم. وی با اشاره به بند دوم ماده 41 قانون کار گفت: در این ماده به این موضوع تأکید شده که دستمزد فارغ از هر شغل، سمت و صنف، باید به گونه‌ای تعیین شود که حداقل‌های زندگی کارگران را فراهم کند. حتی قبل از انقلاب هم که مزد صنف اعلام می‌شد، قانونگذار به صراحت اعلام کرده بود که مزد صنف باید بالاتر از مزد کشوری باشد. اگر قرار باشد ما حداقل مزد کشوری را تعیین کنیم و سپس یک مزد صنف تعیین کنیم، بسیار خوشحال می‌شویم. مزد صنف به معنی این نیست که از حداقل دستمزد کمتر شورای عالی کار کمتر باشد. رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: طبق بررسی‌هایی که داشتیم تا پایان آذرماه حداقل دستمزد با کلیه موارد جانبی حدود 31.7درصد سبد معیشت را پوشش می‌دهد. خوشبختانه با بیلانی که کارخانه‌ها اعلام می‌کنند معلوم است رونق تولید و اقتصاد داریم و تا پایان سال هم تلاش می‌کنیم مزد منصفانه‌ای تعیین کنیم.

    

شریعتمداری خبر داد:

ایجاد ۶٠درصد مشاغل خانگی بدون پرداخت وام

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد فکر توسعه‌ای در کنار منابع ارزان‌قیمت قرار گیرد. براساس نگاه توسعه‌ای به اشتغال، ۶٠درصد مشاغل خانگی بدون پرداخت تسهیلات ایجاد شده است. به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح بنیاد ملی ارتقای بهره‌وری و مهارت گفت: تحولات بزرگی در ۶ سال گذشته در بخش کشاورزی شاهد بودیم و این امر ناشی از حضور بخش غیردولتی (تعاونی و مردم) در این حوزه است. وی افزود: نتیجه همدلی و همراهی بخش خصوصی، ایجاد نهادهای ارزشمند، تامین مالی خرد و فکر توسعه‌ای، توسعه روزافزون بخش کشاورزی است. وزیر کار اضافه کرد: با استفاده از ابزار نوین آبیاری، تحولات اساسی در کشاورزی رخ داد و ١٠هزار اشتغال ایجاد شد.

    

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی:

چشم انتظار جلسه دستمزد ۹۹ هستیم

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه جامعه بازنشستگان هم چشم انتظار برگزاری جلسه دستمزد سال ۱۳۹۹ هستند، گفت: برای سال آینده هم قدرت خرید جامعه کارگری و هم دستمزد کارگران هر دو باید افزایش یابد. فتح‌الله بیات در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر تشکیل هرچه‌ سریع‌تر جلسات دستمزد شورای عالی کار گفت: عقب افتادن جلسات دستمزد به نفع هیچ‌یک از گروه‌های کارگری و کارفرمایی نیست و ما باید هر چه سریع‌تر به جمع‌بندی برسیم و وضعیت حقوق کارگران که ۵۲درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، تعیین تکلیف کنیم. وی افزود: جدا از بحث حقوق شاغلان، حقوق بازنشستگان هم به این موضوع گره خورده و بازنشستگان هم چشم انتظار برگزاری این نشست هستند. اگر بخواهیم در چارچوب قانون رفتار کنیم، ماده ۴۱ قانون کار به صراحت نحوه تعیین حداقل دستمزد را مشخص کرده و نرخ تورم و سبد معیشت خانوار را مبنای محاسبه قرار داده است. این نماینده کارگری تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز که در ابتدای سال داشتیم و تغییر قیمت بنزین و حامل‌های انرژی که اخیرا صورت گرفت، قدرت خرید جامعه کارگری و بازنشستگان به شدت کاهش پیدا کرد، لذا شورای عالی کار باید افزایش هزینه‌های ناشی از تغییر نرخ بنزین و سایر اقلام را در دستمزد سال آینده کارگران لحاظ کند. بیات از اعضای شورای عالی کار خواست تا بررسی کنند که بخش ارزی و حامل‌های انرژی چقدر در معیشت خانوارهای کارگری تاثیرگذار بوده و به همان میزان قدرت خرید خانوارهای کارگری را افزایش بدهند و به سطح قدرت خرید اول سال برسانند.