بازنشستگان مقابل مجلس تجمع کردند

صبح دیروز (دوم دی ماه)، جمعی از بازنشستگان کشوری با تجمع مقابل مجلس، به لایحه بودجه سال آینده کشور اعتراض کردند. به گزارش ایلنا، این بازنشستگان می‌گویند: مطالبات و خواسته‌های ما در لایحه بودجه ۹۹ برآورده نشده است. نمایندگان مجلس باید با اعمال تغییرات در این لایحه، حقوق بازنشستگان را برآورده کنند. انتقاد اصلی بازنشستگان به بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی همسان‌سازی و افزایش ۱۵درصدی حقوق و مستمری در لایحه بودجه است. بازنشستگان می‌گویند با ۶ هزار میلیارد تومان، همسان‌سازی قابلیت اجرایی ندارد و در حالی‌که تورم بالای ۴۰درصد است، افزایش ۱۵درصدی نمی‌تواند معیشت بازنشستگان را از بحران نجات دهد. بیشتر حاضران در این تجمع صنفی، بازنشستگان کشوری ازجمله معلمان بازنشسته بودند.

    

تجمع کارگران راه‌آهن کرج در اعتراض به ۵ ماه مزد معوقه

کارگران کارخانجات تولید تراورس ناحیه راه‌آهن کرج خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند. صبح دیروز (دوم دی ماه) گروهی از این کارگران، در محدوده محل کار خود تجمع کردند. به گزارش ایلنا و به ادعای این کارگران، پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای آنها ۵ ماه به تاخیر افتاده و درخواست آنها در این تجمع، تسریع در پرداخت حداقل بخشی از معوقات است. طبق اظهارات یکی از کارگران، پس از این تجمع، کارفرما حق بیمه مهر ماه کارگران را برای تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی کارگران  به حساب تامین اجتماعی واریز کرد. این کارگر افزود: کارگران راه‌آهن کرج که به عنوان راننده کامیون، راننده درزین (وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن)، جوشکار و غیره مشغول کارند، خواستار پرداخت معوقات مزدی و بیمه خود و تعیین تکلیف شرکت هستند. به گفته این کارگر، در نتیجه حضور پیمانکاران در راه‌آهن، هر ماه حقوق کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود، کارگران فاقد امنیت شغلی بوده و در صورت اخراج هیچ‌یک از آنها امکان پیگیری مطالباتشان را ندارند.

    

وعده‌های سازمان خصوصی‌سازی درباره هپکو عملی نشد

شورای اسلامی کار هپکو از عدم پرداخت حقوق آبان ماه پرسنل هپکو برخلاف وعده «علیرضا صالح» رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد. به گزارش ایلنا، این نهاد صنفی مدعی شد که در بند اول تعهدات سازمان خصوصی‌سازی به کارگران هپکوی اراک آمده بود که دستمزد آبان ماه کارگران تا پایان آذر ماه پرداخت می‌شود که هنوز محقق نشده است. به گفته اعضای شورای اسلامی کار این شرکت، مشکل اصلی در تحقق وام ۳۵ میلیارد تومانی است که قرار بود توسط یکی از بانک‌ها به هپکو داده شود که به علت مشکلات حقوقی هنوز برآورده نشده است. قرار بود که دستمزد کارگران از این وام پرداخت شود. طبق اظهارات اعضای شورای اسلامی کار، تولید در هپکو خوابیده و دستگاه‌های تولید شده هنوز عرضه نشده تا از این طریق حقوق کارگران پرداخت شود.

    

برگزاری نشست شورای عالی کار با موضوع مسکن کارگران

دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی کار امروز (سه‌شنبه) با دستور کار اصلاح آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار و بررسی تامین مسکن کارگران برگزار می‌شود. ناصر چمنی، نماینده کارگران در شورای عالی کار به ایسنا گفت: با توجه به آنکه در این تبصره شرح وظایف کلی‌گویی شده و ابهام دارد لذا برای برطرف شدن این ابهامات و مشخص شدن شرح وظایف هر یک از دستگاه‌های دولتی در جلسه روز سه‌شنبه به اصلاح این تبصره می‌پردازیم. وی درباره تفاهم‌نامه تامین مسکن کارگران در قالب طرح ملی مسکن که به امضای وزارتخانه‌های کار و راه و شهرسازی رسید، گفت: معتقدم با روش‌های پیش‌‌بینی شده مسکن کارگران عملیاتی نمی‌شود. اول اینکه دولت وقت کافی برای اجرای این طرح را ندارد و مهمتر از آن کارفرمایان به دلیل اوضاع اقتصادی، نبود نقدینگی و شرایط تولید چندان رغبتی به سرمایه‌گذاری در بانک‌های مذکور در تفاهم‌نامه نشان نمی‌دهند.