حداقل عیدی امسال کارگران، ۳ میلیون تومان است

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه حداقل عیدی کارگران 3 میلیون و 32هزار تومان است‌، گفت: پرداخت عیدی از بهمن تا اسفند انجام می‌شود.

علی خدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولا عیدی کارگران پایان سال اسفند ماه پرداخت می‌شود اما منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است.

وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط اینکه از سه برابر حداقل مزد تجاوز نکند که امسال حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد کارگران یعنی به میزان 3 میلیون و 32هزار تومان و حداکثر عیدی 4میلیون و 548هزار تومان خواهد بود. عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد میزان حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: حداقل دستمزد امسال یک میلیون و 516هزار تومان است.

خدایی در مورد جلسات کمیته مزد کارگران گفت: قرار بود دوشنبه این هفته جلسه کمیته مزد برگزار شود که به خاطر همزمانی با مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی برگزار نشد و به شنبه هفته آینده موکول شد.

وی تاکید کرد: سومین جلسه کمیته مزد کارگران هفته آینده برگزار می‌شود اما هنوز جلسات اصلی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده تشکیل نشده است.

    

ریزش معدن زغال‌سنگ، جان یک معدنچی را گرفت

در پی حادثه ریزش تونل که حوالی ساعت ۱۱ پیش از ظهر روز پنجشنبه (۱۹ دی ماه) در تونل شماره ۲۰ معدن زغال‌سنگ همکار رخ داد، یک کارگر به نام «مجتبی تقی‌زاده» از اهالی منطقه فیض‌آباد جان خود را از دست داد و ۴ کارگر دیگر زخمی شدند. به گزارش ایلنا، دو نفر از مصدومان این حادثه به بیمارستان راور منتقل شدند و دو نفر دیگر در محل درمان شده‌اند.

    

سخنگوی هیات رئیسه مجلس:

افزایش ۱۵درصدی حقوق کافی نیست

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: در پرداخت یارانه معیشتی و یارانه نقدی به سرپرستان خانوار نباید ملاک را میزان درآمد فرزندان خانوار قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اسدالله عباسی با اشاره به تصمیم دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ برای افزایش ۱۵درصدی حقوق کارمندان، گفت: با توجه به بالا بودن میزان تورم و مشکلات اقتصادی در کشور، افزایش ۱۵درصدی حقوق در سال آینده برای کارمندان کم‌درآمد کافی نیست.

وی ادامه داد: به طور حتم افزایش میزان حقوق کارمندان و کارگران باید متناسب با میزان تورم صورت گیرد، زیرا در شرایط کنونی مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند.

عباسی تصریح کرد: در شرایط کنونی ما به دنبال ارائه پیشنهادی هستیم تا افزایش حقوق برای کارمندان با دریافتی زیر ۵ میلیون تومان به صورت پلکانی صعودی باشد و برای کارمندان با دریافتی بالای ۵ میلیون تومان، افزایش حقوق به صورت پلکانی معکوس محاسبه شود. او افزود: در لایحه بودجه سال ۹۹ باید تصمیم درستی اتخاذ شود تا کارمندان کم‌درآمد در سال آینده با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو نباشند. این نماینده مجلس با اشاره به عدم پرداخت یارانه معیشتی به برخی از اقشار جامعه به دلیل بالا بودن مجموع درآمدهای خانوار، ادامه داد: به نظر من مکانیزم دولت برای پرداخت و عدم پرداخت یارانه معیشتی باید اصلاح شود زیرا شاخص‌های کنونی ملاک درستی برای حذف افراد نیست. عباسی گفت: در پرداخت یارانه معیشتی و یارانه نقدی به سرپرستان خانوار نباید ملاک را میزان درآمد فرزندان خانوار قرار دارد، زیرا درآمدهای حاصله فرزندان صرفا هزینه خانوار نشده و افراد باید برای تشکیل زندگی و ازدواج نیز پس‌انداز می‌کنند.