نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان، از آغاز برآورد مجموعه خسارات وارد شده به فعالیت‌های اقتصادی خدماتی، کشاورزی و صنعتی ناشی از سیل خبر داد.

حجت میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: مجموعه‌ای از اقدامات توسط سازمان‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌های وابسته در قالب حدود ۵۰ بند پیش‌بینی شده که بخشی از این کمک‌ها به صورت نقدی و بخشی نیز غیرنقدی است.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در روزهای نخست وقوع سیل تلاش برای ساماندهی رفع نیازهای اولیه در اولویت قرار داشت و در این مدت تأمین این نیازها ازجمله غذا، پوشاک، بازگشایی مسیرها و کمک‌های امدادی و درمانی در دستور کار بود.

میرزایی ادامه داد: آنچه که پس از نگرانی‌های روزهای نخست وقوع سیل، فروکش کردن آب و نیازهای اولیه، توسط وزارت کار در دستور کار قرار گرفت، رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای تعطیل شده، کارگاه‌های آسیب‌دیده و مشاغل از دست رفته بود و از این هفته برآورد خسارات آغاز شده است. وی با بیان اینکه قرار است مجموع خسارات وارد شده به فعالیت‌های اقتصادی خدماتی، کشاورزی و صنعتی برآورد شود، افزود: در این فرایند سه حوزه کسب و کارهای از دست رفته، دارایی‌ها و مشاغل آسیب‌دیده شناسایی می‌شوند و گزارش نهایی از میزان خسارات قطعاً در اوایل هفته آینده نهایی می‌شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه پس از برآورد از میزان خسارات به بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی، بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون منابع اختصاصی به صورت قرض‌الحسنه با وثایق حداقلی اختصاص می‌دهند، گفت: همچنین پیگیری قضایی برای بدهکاران بانکی که در این مناطق امکان امکان پرداخت بدهی خود را ندارند، فعلاً متوقف می‌شود، ضمن اینکه بازپرداخت تسهیلات ساکنان مناطق سیل‌زده در این استان استمهال می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین بنا بر اعلام سازمان تأمین اجتماعی، بدهی کارگاه‌ها و کارفرمایانی که به دلیل شرایط ناشی از سیل امکان پرداخت بدهی خود را ندارند تقسیط می‌شود و پس از عادی شدن شرایط، بازپرداخت آغاز می‌شود.

میرزایی تاکید کرد: میزان منابع تخصیصی از محل منابع بانک‌ها یا منابع داخلی وزارتخانه پس از برآورد نهایی از میزان خسارات مشخص خواهد شد.