بارش باران شدید معابر شهرهای مختلف خوزستان را به استخر تبدیل و خانه‌های مردم مناطق فقیرنشین را میزبان مخلوطی از فاضلاب و آب باران کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه بارشی قوی که از روز دوشنبه وارد استان خوزستان شد، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، باعث بارندگی فراوانی شد ولی شهرهای مختلف استان خوزستان را به استخر تبدیل کرد.

بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان، بیشترین حجم بارش باران در آبادان گزارش شده است و در ۲۴ ساعت گذشته بارش بی‌سابقه ۱۱۲.۵ میلی‌متر را تجربه کرده است.

بر این اساس، بارش باران در شهرهای اهواز ۷۳.۹ میلی‌متر، رامهرمز: ۶۱.۱ میلی‌متر، کشاورزی اهواز ۵۵.۸ میلی‌متر، هندیجان ۵۳.۲ میلی‌متر، شادگان ۴۷.۹ میلی‌متر، بندر ماهشهر ۴۳.۳ میلی‌متر، بهبهان ۳۲.۲ میلی‌متر، ایذه ۳۲.۰ میلی‌متر، آغاجاری ۲۸.۷ میلی‌متر و حسینیه ۲۸.۵ میلی‌متر بوده است.

شهرهای مختلف خوزستان به خصوص شهرهای آبادان و خرمشهر و اهواز که بیشترین حجم بارندگی را در روز گذشته تجربه کرده بودند، شاهد آب‌گرفتگی‌های گسترده‌ای بودند که باعث شد عبور و مرور در این شهرها با مشکل مواجه شود چرا که اغلب خودروها در آب گرفتار شده بودند.

همچنین در اغلب مناطق فقیرنشین این شهرها، آب وارد خانه‌های مردم هم شد و باعث از بین رفتن برخی از وسایل زندگی آنها شد. شدت این امر در منطقه کوت عبدالله که مدتی قبل هم فاضلاب و آب ناشی از باران برای چند روز در خیابان‌های مردم باقی‌مانده بود، بیشتر بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که آب همچنان در خانه‌های مردم باقی مانده است.

شدت بارش باران آنقدر زیاد بود که بخش‌های زیادی از فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی از جمله پایانه مسافری غرق در آب شد.

کارگران شهرداری و آبفا با همراهی سایر ادارات عضو ستاد بحران شهرستان آبادان به منظور کمک به رفع آب‌گرفتگی معابر، در مناطق مختلف شهری حضور یافته و در حال تلاش بر رفع این مشکل هستند.

اهواز سیستم دفاع آب‌های سطحی ندارد

به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، سیستم دفع و جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز وجود ندارد. بخش زیادی از سیستم فاضلاب هم دچار فرسودگی است و بخش دیگر نیز تنها کشش دفع فاضلاب را دارد.

او گفت: ما باید طرح جمع‌آوری شبکه فاضلاب اهواز را تکمیل کنیم در صورت تکمیل این شبکه، دفع آب‌های سطحی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تسریع خواهد شد البته اصل بر این است که شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته شود اما هزینه سنگینی در بردارد که شاید از توان شهرداری خارج باشد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر ظرف دو تا سه سال آینده شبکه جمع‌آوری فاضلاب در اهواز و کارون تکمیل شود جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی در بارش‌های سیل‌آسا مانند بارش اخیر کمک زیادی می‌کند و رنج مردم را به حداقل می‌رساند. تلاش برای اجرای این کار وجود دارد همه مقامات استانی ملی و مسئولان نظام به این امر توجه دارند.

او افزود: اگر بنا به انتقال و اسکان شهروندان باشد این اقدام انجام خواهد شد و هم‌اکنون در شهرستان کارون امکان اسکان را تدارک دیده‌ایم و اگر در سالن ملاقات کرد این نیاز ایجاد شود اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

ریزش یک ساختمان در اهواز

از سوی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: به دنبال بارش شدید باران و آب‌گرفتگی در سطح شهر اهواز بخشی از سقف و دیوارهای یک ساختمان دو طبقه در حصیرآباد اهواز به دلیل سستی ساختمان  ریزش کرد.

علی خدادادی افزود: به دنبال بارش شدید باران و آب‌گرفتگی در سطح شهر اهواز بخشی از سقف و دیوارهای یک ساختمان دو طبقه در حصیرآباد اهواز به دلیل سستی ساختمان ریزش کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان عنوان کرد: با توجه به آسیب‌پذیر بودن ساختمان‌های مجاور حدود ۳۰ خانوار ساکن در آن‌ها در نزدیک‌ترین مدرسه منطقه اسکان پیدا کردند.