خدیجه علامه زاده 

تصویری که بسیار خیره کننده است؛ یک شاهد زنده از خطری پیش‌رو برای جمعیت عظیمی از مهاجران که از مرز آمریکا عبور می‌کنند.

این تصویر بیانگر حقیقی تلفات انسانی از بحرانی در مرز آمریکا و مکزیک است که همواره با مباحث و سیاسی‌کاری منحرف شده است. این تصویر از پدر و دختر سالوادوری است، واقع در منطقه ریو گراند، مرز بین آمریکا و مکزیک که با صورت بر روی زمین در آب افتادند. تصویر نشانه‌ای است که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد و بیانگر دردی است که پشت اعداد و آمار و ارقام پنهان شد‌ه‌اند.

عبور‌ و مرور مهاجرانی که به منظور پناهندگی قصد دارند از دروازههای ورودی آمریکا عبور کنند، سخت‌تر شده است؛ چراکه هر روز سیاست‌ها و شیوه‌های جلوگیری آمریکاییان از ورود پناهجویان سخت‌تر از قبل می‌شود.

از سوی دیگر جامعه حقوقی آمریکا، چندین ماه است که هشدار می‌دهند آمار مرگ‌و میر مهاجران از مناطقی که برای عبور از مرز انتخاب می‌کنند، رو به افزایش است. چراکه پناهجویان به‌دنبال راه‌های سخت‌تر برای عبور از مرزها هستند. نام این دو فرد که از سوی مقامات ال‌سالوادور شناسایی شدند، اسکار البرتو مارتینیز پدر و آنجیه والریا دختر، بودند. از سوی دیگر نیز روز یکشنبه (دوم تیرماه) نام آن‌ها به‌عنوان کسانی‌ که در تلاش بودند تا خود را به مرز آمریکا برسانند، اعلام شد.

به گزارش اسوشیتدپرس جسد این دو فرد روز دوشنبه (سوم تیرماه) در نزدیکی ماتامروس در کنار رودخانه براونزویل در ایالت تگزاس آمریکا یافته شد. این در حالی است که کودک تنها دو سال داشته است.

این تصویر از سوی ژولیا لیداک، خبرنگاری که در مکزیک زندگی می‌کند، ثبت شده است.

آن‌چه در تصویر دیده می‌شود، کودک در داخل پیراهن پدر خود فرو رفته و دستش را به دور گردن وی انداخته است؛ در حالی که آن دو رو به صورت در حاشیه ساحل دراز افتاده‌اند.

جسد این پدر و دختر به کنار بستر رودخانه کشیده شده است. از طرفی پنج قوطی نوشیدنی له شده و همچنین یک بطری خالی سودا در کنار نیزارهای نزدیک به جسدشان دیده می‌شود. همچنین یک قوطی نوشیدنی خالی دیگر نیز در کنار جسد دختر دیده می شود.

این تصویر یادآور، عکس آیلار کردی کودک سه ساله سوری است که جریان آب جسد او به ساحل ترکیه رسانده بود. آن تصویر نمادین سال 2015 از کودک غرق شده، منجر به دامن‌زدن به مباحث سیاست‌هایی در مورد مهاجر شد.

مرگ این پدر و فرزندش، الکساندر هیل، وزیر امورخارجه السالوادور را بر آن داشت که دوباره از هم وطنان خود بخواهد که در کشور بمانند و با دولت همکاری لازم را داشته باشند تا مسائل اقتصادی به وجود آمده که منجر به مهاجرت بسیاری به سمت شمال شده است را حل کنند.

وی در ادامه افزود:کشور ما دوباره عزادار شد و من به شما، همه خانواده‌ها و پدرو مادرها التماس می‌کنم زندگی خود را به مخاطره نندازید، زندگی شما ارزش بیشتری دارد.

هیل گفت که دولت وی در حال همکاری با مقامات مکزیک است تا اجساد این دو فرد را بازگردانند. ناییب بوکل رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده ال‌سالوادور نیز گفت که دولت به خانواده این دو فرد غرق شده از لحاظ مالی کمک می‌کند.