مریم علامه‌زاده

در سال گذشته میلادی، رابطه ایتالیا با اتحادیه اروپا با به قدرت رسیدن دولت ائتلافی ضدساختاری در رم تیره و تار شده است. از طرف دیگر این شکاف هم‌زمان موجب محبوبیت برای متیو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا شده است.

تنش‌های بین رم و بروکسل در موقعیت‌های مختلف از زمانی که دولت ائتلافی جدید در ماه ژوئن (خرداد ماه 97) قدرت را به دست آورد، افزایش یافته است.

ریزش پل در شهر جنوا در تابستان موجب شد تا بحث بین دولت ایتالیا و اروپا بالا بگیرد از طرفی رقابتی و کشمکشی بر سر مسئله مهاجرت به وجود آمده است. علاوه بر این، به‌تازگی برخی سیاستمداران ایتالیایی به معترضان فرانسوی پیوسته و تنش‌ها و اختلاف‌نظرهایی را بین ایتالیا و فرانسه ایجاد کرده‌‌اند.

ولفانگو پیکولی، یک سیاستمدار و مشاور مخاطرات سیاسی در مرکز تحقیقات تنئو به‌صورت تلفنی به وب‌سایت خبری CNBC  گفت: واضح است که روابط بین ایتالیا و بروکسل از گذشته تابه‌حال پرتنش‌تر شده است.

او گفت: نگرش و رفتار دولت ایتالیا نسبت به اروپا طوری نشان می‌دهد که انگار یک استراتژی برگ برنده انتخاباتی را در دست دارد.

دولت ایتالیا از ائتلاف بین دو جنبش پنج ستاره چپ‌گرا و حزب راست ضد مهاجرتی لیگا ایجاد شده است. هر دو حزب که دولت ائتلافی را تشکیل داده‌اند، دیدگاه یکسانی علیه جریان اصلی در اروپا دارند؛ به‌خصوص هر دو موضعی قوی در زمینه مهاجرت گرفته‌اند.

سالوینی، که رهبری حزب لیگا را برعهده دارد، سال گذشته دستور داد بندرهای ایتالیا را به روی مهاجرانی که با کشتی نجات آمدند، ببندند. 

او همچنین با انتقاد از طرح توزیع گسترده مهاجران در سراسر اروپا، اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داده است. سالوینی سال گذشته گفت: متأسفانه دولت ایتالیا در طول پنج سال گذشته توافقنامه‌هایی را برای پذیرش مهاجران امضا کرد است اما درازای چه چیزی این کار را کرده است؟ برای همین همه کشتی‌های مهاجران مسافران خود را در خاک ما پیاده می‌کنند.

سالوینی ادامه داد: با دولت جدید شیوه ما تغییر کرده و در آینده هم متغیر خواهد بود.

 فرانچسکو پاپادیا، یکی از کارشناسان ارشد در اتاق فکر بروگل واقع در بروکسل معتقد است که دیدگاه و رویکرد همیشه حق‌به‌جانب سالوینی درست در تضاد با توافقاتی است که مهاجران به آن نیاز دارند. بااین‌حال، موضع او به‌وضوح موجب تقویت محبوبیت او شد است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب لیگا از زمانی که به قدرت رسیده است، به‌طور مداوم مورد حمایت و پشتیبانی مردم بوده است.

با توجه به نظرسنجی‌های کنونی؛ حزب سالوینی هم‌اکنون بیشترین محبوبیت را در میان رأی‌دهندگان ایتالیایی دارد و ده درصد ازنظر امتیاز آرا،  بیش از شریک ائتلافی خود طرفدار دارد؛ این در حالی است که در زمان آغاز دولت جدید سالوینی، ائتلاف فایو استار پنج درصد ازنظر امتیاز آرا از لیگا جلوتر بوده،  اما در حال حاضر فایو استار از این ماجرا عقب افتاده است.

بر طبق نظرسنجی‌ها، حزب سالوینی یعنی لیگا در انتخابات مجلس آینده اروپا که در اواخر ماه می (اردیبهشت ماه) صورت می‌گیرد احتمالاً تعداد آرای بالایی اخذ می‌کند. نتیجه یک تحقیق که از سوی پارلمان اروپا انجام شده، نشان می‌دهد که این حزب دومین حزب مستقل در اتحادیه اروپا است که 28 کرسی از 705 کرسی از صندلی‌های مجلس اتحادیه اروپا را به دست خواهد آورد.

براساس نظرسنجی که در اواخر سال گذشته توسط روزنامه ایتالیایی La Repubblica انجام شد، 58 درصد مردم ایتالیا سالوینی را به‌عنوان رهبر کشور خود قبول دارند، این در حالی است که او صرفاً‌ معاون نخست‌وزیر ایتالیا است. تنها 16 درصد از مردم ایتالیا، جوزپه کونته را به‌عنوان رهبر کشور می‌شناسند.