رعنا جهانی

رهبر حزب راست افراطی ایتالیا فرایند پناهندگی را برای افراد خطرناک اجتماعی به تعلیق در می‌آورد.

مجموعه‌ای از تدابیر سختگیرانه که دولت ایتالیا را ملزم می‌کند، ساختارهای کلیدی برای محافظت از مهاجران را حذف کند و اخراج آنها را تسهیل کند، از سوی کابینه جوزپه کانته، نخست وزیر ایتالیا، تأیید شد.

پیش‌نویس این طرح که از سوی ماتئو سالوینی، وزیر کشور حزب راست افراطی و رهبر حزب، تهیه شده است، فرایند درخواست پناهندگی را برای کسانی که به‌لحاظ اجتماعی خطرناک محسوب می‌شوند یا به جرمی محکوم شده‌اند،‌ به تعلیق در می‌آورد.

سالوینی که به منظور کاهش تعداد مهاجرانی که از مسیر دریا به ایتالیا می‌آیند، جلوی کشتی‌های سازمان‌های مردم نهاد را گرفته و اجازه ورود به ساحل این کشور را نداده، گفته است این طرح گامی رو‌به جلو برای امن‌تر کردن ایتالیا است.

وی مدعی شده که این طرح همچنین، با دادن قدرت بیشتر به پلیس و اخراج مجرمین و پناهجویان جعلی جنگ علیه مافیا و قاچاقچیان انسان را تقویت می‌کند.

مجلس ایتالیا 60 روز فرصت دارد که این طرح را مورد بحث و اصلاح قرار دهد و پس از آن این قانون اجرایی می‌شود.

این طرح شامل حذف حمایت بشر‌‌دوستانه می‌شود، ‌حمایتی که نه برای مهاجران واجد شرایط پناهندگی، بلکه برای حفاظت از کسانی بود که به دلایل مختلف امکان انتقال آنها به میهن خود وجود نداشت. به جای این حمایت، سازوکار ویژه‌ای برای صدور مجوز ایجاد می‌شود که مشمولیت افرادی همچون قربانیان فجایع طبیعی یا مبتلایان به بیماری‌های جدی را محدود می‌کند.

سالوینی هفته گذشته متعهد شده بود که جلوی صدور مجوز برای مهاجران فریبکاری که در حال فرار از جنگ نیستند را بگیرد.

کریستوفر هین، استاد حقوق و سیاست‌های مهاجرتی در دانشگاه لوییس رم گفته است که این تدابیر می‌تواند تأثیرات غم‌انگیزی بر زندگی ده‌ها هزار نفر که هم اکنون در کشور حضور دارند،‌ داشته باشد.

بسیاری از مهاجرانی که در سال‌های اخیر به ایتالیا وارد شده‌اند، امتیاز حمایت بشر‌دوستانه دریافت کرده‌اند، این امتیاز به مدت دو سال به آنها اجازه اقامت و کار می‌دهد.

به گفته هین، تعداد افرادی که این امتیاز را دارند، از تعداد کل پناهجویان شناخته شده بیشتر است. سال گذشته این تعداد شامل 25 درصد کل پناهجویان می‌شد.