عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر امروز و فردا (پنجم و ششم اسفند ماه) میزبان نشست مشترک اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در شهر شرم‌الشیخ در شرق این کشور است.

دولت آلمان در روز جمعه تأکید کرد که قدرت‌های جهانی دیگر مانند چین و روسیه نیز در کشورهای عربی حضور دارند و ازاین‌رو مهم است که اتحادیه اروپا در این مناطق حضور داشته باشد، چراکه آن‌ها همسایگان جنوبی ما هستند

به نقل از روزنامه مصری المصریون، این نشست که از لحاظ سیاسی نیز برای مصر بااهمیت تلقی می‌شود، با مشارکت 28 کشور اروپایی و 21 کشور عربی در شرم‌الشیخ برگزار خواهد شد.

در همین راستا بسام راضی، سخنگوی رئیس‌جمهور مصر تأکید کرد: انتظار می‌رود شاهد حضور پررنگ دیپلماتیک روسای کشورهای عربی و اروپایی در این اجلاس باشیم و کشورها درباره چالش‌های مشترک و در رأس آن‌ها تروریسم، مهاجرت‌های غیرقانونی، جرایم سازمان‌یافته‌ بین‌المللی، پرونده درگیری‌ها و موضوع فلسطین گفت‌وگو کنند.

روزنامه الجزیره عربستان نیز در روز شنبه (چهارم اسفندماه) با اشاره به برگزاری این نشست به نقل از یک مقام آگاه در اتحادیه اروپا نوشت: دونالد توسک رئیس شورای اروپا و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این نشست حضور خواهند داشت. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نیز احتمالاً در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

الجزیره افزود: در میان کشورهای عربی الباجی القائد السبسی رئیس‌جمهور تونس، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق و سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان نیز حضور خود را در این نشست قطعی کرده‌اند.

در همین راستا خالد الهباس معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور سیاسی نیز به خبرگزاری فرانس پرس گفته است امیدوارم این نشست فصلی جدید از همکاری میان کشورهای عربی و اروپایی را رقم بزند. وی افزود: موضوع موردتوجه برای همه کشورهای شرکت‌کننده ثبات منطقه‌ای و تلاش‌های یکپارچه عربی و اروپایی برای مقابله با چالش‌های سیاسی و امنیتی است.

ایوان سرکوس رئیس هیأت اتحادیه اروپا در قاهره نیز با اشاره به موضوعات این نشست تأکید کرد  گفت‌وگوها سه محور اساسی دارد: همکاری اقتصادی، چالش‌های بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای.

معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور سیاسی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که امیدوارم این نشست فصلی جدیدی از همکاری میان کشورهای عربی و اروپایی را رقم بزند

وی خاطرنشان کرد تجارت و سرمایه‌گذاری در حوزه دریای مدیترانه و مسائل تربیتی و اجتماعی در رأس مسائل موردبحث در نشست شرم‌الشیخ است و درزمینه چالش‌های بین‌المللی موضوع تغییرات آب و هوایی، مهاجرت و امنیت بررسی می‌شود و در مسائل منطقه‌ای نیز پرونده اختلافات فلسطین و رژیم صهیونیستی، جنگ یمن و موضوع لیبی موردبحث است.

سرکوس تأکید کرد همکاری اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب می‌تواند به بهبود سطح رفاهی و ثبات در منطقه بیانجامد.

دولت آلمان در روز جمعه تأکید کرد  قدرت‌های جهانی دیگر مانند چین و روسیه نیز در کشورهای عربی حضور دارند و ازاین‌رو مهم است که اتحادیه اروپا در این مناطق حضور داشته باشد، چراکه آن‌ها همسایگان جنوبی ما هستند.

پیش‌تر نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا (پانزدهم بهمن ماه) در بروکسل برگزار شد. در همین راستا تارنمای شورای روابط خارجی اروپا هفته گذشته در گزارشی نوشت: نشست‌های مکرر اتحادیه اروپا و سران عرب عمدتاً برای نشان دادن تمایل به گسترش روابط بوده، اما کمتر موضوعی است که دو طرف رویکرد یکسانی به آن داشته باشند. ازاین‌رو نشت‌های اتحادیه اروپا با سران عرب در سطح نمادین باقی مانده است.

در این گزارش تأکید شد: اتحادیه اروپا امیدوار است از رهگذر روابط با همسایه‌های عرب، سیاست‌های خود درزمینه‌هایی چون مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را پیش برد. در همین راستا اتحادیه اروپا خواستار تمرکز نشست ماه شرم‌الشیخ بر مسئله مهاجرت است و می‌خواهد کشورهای عربی در این زمینه مسئولیت کافی و یا تخصیص بودجه لازم را در نظر گیرد، اما دول عربی معتقدند که اغلب این کشورها درگیر مسائل جدی‌تری در داخل کشورهای خود هستند و آن‌ها ناتوان از تخصیص بودجه‌ای در این زمینه هستند.