بانکی‌ها بازار سهام را در دست گرفتند

چشمک بورس به سرمایه‌های خرد

ارزش معاملات بورس تهران دیروز به حدود ۳۶۸ میلیارد تومان رسید که حدود ۳۹ میلیارد تومان آن مربوط به سه نماد پربازدید بانکی بود. نماگر اصلی بازار هم برخلاف روز یکشنبه با رشد ۵۵۰ واحدی رو به رو شد.

به گزارش ایسنا، دیروز بار دیگر گروه بانکی یک دست سبز رنگ شدند و در سه نماد معاملاتی بانک تجارت، بانک ملت و بانک صادرات، صف‌های خرید را شاهد بودیم؛ ارزش معاملات این سه نماد به بیش از ۳۹ میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به رقم کل معاملات عدد قابل‌توجهی بود.

در سومین روز معاملاتی بازار سهام در این هفته، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات چهار نمادی بودند که بیش‌ترین تأثیر افزاینده را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. معاملات سهام هر یک از شرکت‌های یاد شده به ترتیب ۱۴۰، ۱۲۲، ۸۲ و ۷۳ واحد تأثیر افزاینده برروی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل، توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی پارس و صنایع پتروشیمی خلیج فارس هر کدام به ترتیب ۵۷، ۴۹ و ۴۷ واحد تأثیر کاهنده روی نماگرهای بازار سرمایه داشتند.

دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۵۰ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۶ هزار و ۷۵۰ واحدی رسید. هم‌چنین شاخص کل هم وزن با ۱۷۷ واحد رشد رقم ۲۹ هزار و ۶۳۸ را تجربه کرد.

در عین حال، شاخص آزاد شناور ۱۱۱۴ واحد افزایش یافت و رقم ۱۷۳ هزار و ۷۳۲ را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز با ۷۱۹ واحد رشد رقم ۱۱۶ هزار و ۶۹۴ را تجربه کرد، اما شاخص بازار دوم ۶۷۸ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۰۶ هزار و ۱۸۳ رسید.

آیفکس نیز با ۹.۵ واحد رشد به رقم ۱۹۴۷ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۴۶۰ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به ۷۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

    


جایگاه ایران در شاخص  ادراک فساد منطقه 

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی وضعیت شاخص ادراک فساد در میان کشورهای منطقه را منتشر کرده است که بر اساس آن امارات متحده عربی بهترین عملکرد را در قیاس با دیگر کشورها دارد. 

به گزارش ایسنا، این گزارش تمامی کشورهایی که در منطقه جغرافیایی منا قرار دارند را از نظر شاخص ادراک فساد بررسی کرده و در این بین ایران در رده‌های میانه این جدول قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، امارات متحده عربی با امتیاز ۷۰، هرچند در قیاس با سال قبل در میان کشورهای جهان با افت جایگاه مواجه شده اما با قرار گرفتن در رتبه ۲۳ جهانی، بهترین کشور منطقه از نظر شاخص مبارزه با فساد به شمار می‌رود.

پس از امارات، رقیب سیاسی و منطقه‌ای این کشور یعنی قطر قرار گرفته است. این همسایه جنوبی ایران نیز در قیاس با سال گذشته میلادی چهار رده افت جایگاه داشته اما همچنان به عنوان کشور ۳۳ جهان از نظر ادراک فساد قرار گرفته است.

پس از این دو کشور عمان، عربستان سعودی و اردن بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین عمان توانسته با جهشی ۱۵ پله‌ای رتبه خود را از ۶۸ به ۵۳ کاهش دهد و بالاترین میزان رشد را در میان کشورهای منطقه به نام خود ثبت کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی امتیاز ۲۸ را در شاخص ادراک فساد به دست آورده و با سقوطی هشت پله‌ای از رتبه ۱۳۰ به رتبه ۱۳۸ جهانی تنزل جایگاه داشته است.

در میان کشورهای منطقه، بدترین عملکرد به سوریه اختصاص یافته و این کشور با قرار گرفتن در جایگاه ۱۷۸، فاسدترین اقتصاد منطقه به حساب می‌آید. پس از آن یمن با رتبه ۱۷۶، لیبی با ۱۷۰، عراق با ۱۶۹ و لبنان با ۱۳۸ در صف فاسدترین اقتصادهای منطقه قرار دارند.

کاهش دو واحدی امتیاز و هشت رتبه‌ای جایگاه ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۷، مهم‌ترین اتفاقی است که در گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران خود را نشان می‌دهد.