سیدمحمد میرزامحمدزاده

روز پنج‌شنبه (نهم خرداد ماه)، جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ برای جلب حمایت کشورهای خاورمیانه برای طرح به اصطلاح صلح خود به سرزمین اشغالی سفر کرد؛ سفر وی با بحران سیاسی رژیم صهیونیستی همراه شد؛ بحرانی که می‌تواند طرح صلح به تعویق افتاده کوشنر موسوم به معامله قرن را به بن‌بستی بی‌بازگشت بکشاند. کشیده شدن انتخابات مجلس صهیونیست‌ها به دور دوم، مرثیه‌ای برای طرح کوشنر است.

واشنگتن‌پست، روزنامه آمریکایی، در مطلبی در تشریح این رویداد نوشت: در بهت و حیرت مردم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تازه منتخب شده رژیم صهیونیستی، در تشکیل دولت تا ضرب‌الاجل تعیین شده برای روز چهارشنبه (هشتم خرداد ماه) شکست خورد و به جای آنکه میدان را به رقیب خود بدهد تا فرصت تشکیل دولت پیدا کند، حزب وی لایحه‌ای را برای انحلال مجلس کنست، پارلمان رژیم صهیونیستی، تقدیم کرد. این اقدام بدان معنا است که رژیم صهیونیستی باید در تاریخ هفدهم سپتامبر (سه‌شنبه 26 شهریور)، کمتر از شش ماه پس از انتخابات نهم آوریل (بیستم فروردین ماه)، انتخاباتی دوباره برگزار کند.

نتانیاهو در جریان دیدارش با کوشنر به این آشفتگی سیاسی در بیت‌المقدس، پایتخت رژیم، اشاره کرد.

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به کوشنر گفت: از موضوع کوچکی که شب گذشته اتفاق افتاد، باخبر هستید. این مسئله منجر به توقف ما نمی‌شود، همکاری ما با یکدیگر ادامه دارد.

ثانیه‌های حیاتی برای کاخ سفید

زمان کاخ سفید برای معرفی طرح صلح خود که در ظاهر برای پایان دادن به منازعه چند دهه‌ای بین رژیم صهیونیستی و فلسطین طراحی شده، بسیار تنگ است و آن‌ها باید این موضوع را پیش از آنکه کارزارهای انتخاباتی آمریکا برای سال 2020 میلادی به اوج خود برسد، به پایان برسانند. تحلیلگران عنوان می‌کنند که بعید است نتانیاهو در حین کارزارهای انتخاباتی پیش رو بخواهد به مسائل سیاسی و احتمال اعطای هرگونه امتیازی به فلسطینی‌ها بپردازد.

دان شاپیرو، سفیر سابق ایالات‌متحده آمریکا در سرزمین اشغالی در زمان دولت باراک اوباما گفت: فکر می‌کنم که طرح صلح ترامپ اکنون روی هواست. آن‌ها می‌دانستند که نمی‌توانند چنین طرح صلحی را در دوران انتخابات رژیم صهیونیستی و یا تشکیل دولت معرفی کنند و همین منطق باز تکرار می‌شود. هر چیزی در این طرح که حتی اشاره کوچک به امتیازی برای فلسطین داشته باشد، یا یک خواسته سخت از رژیم صهیونیستی داشته باشد، می‌تواند به زلزله‌ای در جریان کارزارهای انتخاباتی رژیم تبدیل شود.

شاپیرو ادامه داد: همین موضوع می‌تواند معرفی جزئیات سیاسی طرح را تا ماه نوامبر (آبان - آذر ماه) به تعویق اندازد؛ در آن زمان تکلیف دولت رژیم صهیونیستی مشخص شده است. اما تا آن زمان ترامپ خود عمیقاً درگیر کارزار انتخاباتی برای دور دوم خود شده است.

کاخ سفید قرار است فاز ابتدایی معرفی طرح را در اواخر ماه ژوئن (اواسط تیر ماه) با برگزاری کنفرانس اقتصادی در بحرین آغاز کند و انتظار می‌رفت بخش‌های سیاسی نیز در ادامه معرفی شوند. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد این نشست اقتصادی گفت: ما انتظار هیچ تغییری در این نشست نداریم و انتظار می‌رود این نشست طبق برنامه برگزار شود. کوشنر سفرش به سرزمین اشغالی را، اولین سفر خود پس از آن برشمرد که ایالات‌متحده آمریکا به صورت غیرقانونی و برخلاف قوانین بین‌الملل، بلندی‌های جولان را به عنوان جزئی از سرزمین‌های اشغالی به رسمیت شناخت. او گفت که روابط این دو کشور هیچ‌وقت تا این حد محکم نبوده است.

نتانیاهو در تشکیل دولت تا ضرب‌الاجل تعیین شده شکست خورد و به جای آنکه میدان را به رقیب خود بدهد، حزب وی لایحه‌ای را برای انحلال پارلمان تقدیم کرد. این اقدام بدان معنا است که رژیم صهیونیستی باید در کمتر از شش ماه انتخاباتی دوباره برگزار کند

وی به همراه جیسون گرین‌بلت، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه و برایان هوک، مشاور وزیر امور خارجه این کشور، به این سفر رفته است. این دو نفر به‌همراه رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات‌متحده، در دیدار کوشنر و نتانیاهو حضور داشتند.

تیم آمریکایی در دیدار خود از منطقه در تلاش است حمایت دولت‌ها را، پیش از نشست بحرین، جلب کنند. این گروه تاکنون به اردن و مراکش نیز سفر کرده‌ است.

شپیرو در این رابطه گفت: این نشست اقتصادی اساساً ظاهری است. احتمالاً در جریان نشست، حمایت‌های اقتصادی صوری نیز از طرح خیالی صلح بشود. این طرح حتی فاقد ارتباط صحیح و تأثیر نیز هست و حالا در مواجهه با سال انتخاباتی، بیشتر در بحران می‌رود.

کار درست، کوتاه کردن زندگی سیاسی نتانیاهو است 

مقامات فلسطینی به‌قدری از این طرح صلح مطرح شده از سوی کاخ سفید ناراحت هستند که عنوان کردند این طرح بیشتر به نفع منافع رژیم صهیونیستی در تاریخ آمریکا است و احتمالاً از تأخیر در معرفی این طرح خرسند می‌شوند. آیمن اوده، یکی از اعضای عرب یهودی مجلس کنست، کسی که شب چهارشنبه به نفع انحلال کنست رأی داد، عنوان کرد بخشی از دلیل وی برای رأی دادن به این طرح، جلوگیری از اجرای طرح معامله قرن بود.

او گفت که دادن اجازه به نتانیاهو برای تداوم ترغیب برای اجرای این توافق کار درستی نیست.

اوده افزود: کار درست، کوتاه کردن زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو است.

از طرفی برخی تحلیلگران سیاسی رژیم صهیونیستی عنوان می‌کنند که نتانیاهو خود خواهان معرفی این طرح نیست. اگر فلسطینی‌ها به محض معرفی این طرح را رد کنند، مسائل سختی پیش پای رژیم قرار می‌گیرد. از جمله آنکه آیا با وجود تضارب آرا در بین صهیونیست‌ها می‌تواند بخش‌های اشغال شده سرزمین فلسطین را به ضمیمه مناطق اشغالی در آورد؟

گیل هافمن، ستون‌نویس سیاسی روزنامه جورسلیم‌پست با اشاره به شکست نتانیاهو در تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات دوباره گفت: این اتفاق مرگ طرح صلح بود.

جمی بن آمی رئیس گروه وکالت لیبرال جی استریت گفت: تعیین زمان انتخابات دوباره در رژیم صهیونیستی، نشست اقتصادی ماه آینده در بحرین و نیز نشست احتمالی سیاسی بعد از آن را به مخاطره انداخت.

وی گفت: این مرضی است که تمام روسای‌جمهور آمریکا از کلینتون و بوش گرفته تا اوباما و حالا ترامپ به آن دچار شده‌اند. شانس معرفی طرح تنها یکبار در خانه آن‌ها را می‌زند و اگر اتفاقی در این دوره بیافتد، احتمالاً شما فرصتتان را از دست می‌دهید.

برخی تحلیلگران سیاسی رژیم صهیونیستی عنوان می‌کنند که نتانیاهو خود خواهان معرفی طرح صلح نیست. اگر فلسطینی‌ها به محض معرفی این طرح را رد کنند، مسائل سختی پیش پای رژیم قرار می‌گیرد

از منظر جی استریت، برای گروهی طرفدار رژیم صهیونیستی که از راهکار دو دولت دفاع می‌کند، این تأخیر می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

بن آمی گفت: از نظر ما، این طرح نه تنها مجالی برای ایجاد صلح نداشت، بلکه می‌توانست عاملی برای عقب‌نشینی از هرگونه رویکرد دیپلماتیک در آینده باشد.

روزهای سخت در انتظار بی‌بی

حزب نتانیاهو در انتخابات قبل توانست با برتری یک کرسی بیشتر، اکثریت را در مجلس این کشور به دست آورد و در واقع تنها حزبی بود که می‌توانست دولت اکثریت را تشکیل دهد. البته آنچنان که نتانیاهو امیدوار بود، تشکیل دولت آسان نبود و وی نتوانست تفاوت‌های بین احزاب مذهبی ارتودوکس‌های افراطی و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین سکولار افراطی خود را تطبیق دهد.

او در جریان سخنرانی صبح روز پنج‌شنبه خود، اظهاراتی متناقض با سخنرانی مغرورانه خود در شب انتخابات در ساختمان فرماندهی کارزار انتخاباتی‌اش، ارائه کرد. شکست وی در تشکیل دولت ائتلافی با شرکای سنتی خود، اعتبار و شهرت وی را به عنوان یک کهنه‌کار سیاسی زیر سوال برد.

اما حواشی دیگری نیز در این زمینه مطرح است؛ حزب وی در حال ارائه قانونی است که اعضای پارلمان کشور شامل خود نتانیاهو را از فرآیندهای قضایی محافظت می‌کند.  قرار است در ماه اکتبر  (مهر 98) وکلای نتانیاهو دفاع وی در جلسه دادرسی قبل از اتهام، برای جرائمی از جمله ارتشاء، تقلب و نقض اعتماد را ارائه کنند.

نتانیاهو مستقیماً لیبرمن را مسئول کشاندن رژیم صهیونیستی به دور دوم انتخابات دانست و او را یکی از چپی‌ها خواند. لیبرمن از ائتلاف با نتانیاهو بدون وعده برای تصویب لایحه‌ای برای پیش‌نویس پیوستن صهیونیست‌های یهودی ارتدوکس افراطی به ارتش کشور امتناع کرد. نتانیاهو مجبور بود بین خواسته احزاب از جمله ارتدوکس‌های افراطی در ائتلاف بالقوه خود تعادل ایجاد کند.

لیبرمن نیز در مقابل اظهارات نتانیاهو وی را ملامت کرد و متهم به بیشتر چپ‌گرا بودن کرد. وی گفت که منافع شخصی در مورد نتانیاهو جای مباحث اصلی را گرفته است.

وی با اشاره به حزب نتانیاهو گفت: حزب لیکود یک حزب ملی نیست بلکه حزبی برای منافع شخصی است.

در حالی که احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی، خود را برای دور جدیدی از انتخابات آماده می‌کنند، در میان همه احزاب، خبر انتخابات دوباره، احتمالاً به مذاق نفتلی بنت و آیلت شاکد، وزرای سابق آموزش و دادگستری رژیم خوش بیاید؛ چراکه آن‌ها نتوانستند در انتخابات پیشین آرای لازم برای اخذ کرسی در پارلمان رژیم را به دست بیاورند.