امارات پس از تکذیب و تأیید دوباره اعلام کرد؛

عملیات خرابکارانه در بندر فجیره

خدیجه علامه‌زاده

پس از تکذیب گزارش‌هایی که در خبرگزاری‌های لبنانی و ایرانی در مورد رخ داد انفجارهایی در شهر بندری امارات متحده عربی منتشر شده بود، مقامات این کشور شیخ نشین اعلام کردند که چهارکشتی تجاری این کشور هدف عملیات‌های خرابکارانه قرار گرفتند.

به گزارش الجزیره، مقامات اماراتی از ابراز ماهیت این عملیات‌های خرابکارانه که روز یکشنبه (22 اردیبهشت ماه) اتفاق افتاده بود، امتناع کردند و مسئولیت این حملات را بر عهده شخص یا گروه خاصی عنوان نکردند.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای که از خبرگزاری دولت WAM منتشر شد، اعلام کرد: چهار کشتی تجاری غیر نظامی با ملیت‌های مختلف صبح امروز (یکشنبه 22 اردیبهشت) در ساحل شرقی کشور، مورد خرابکاری قرار گرفتند.

در ادامه بیانیه آمده است: قراردادن کشتی‌های تجاری در معرض عملیات‌های خرابکارانه و تهدید زندگی خدمه یک اقدام خطرناک به‌شمار می‌رود.

این بیانیه افزود: کشتی‌ها در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای کشور در خلیج عمان در شرق بندر فجیره واقع بودند.

بیانیه عنوان می‌کند که این حادثه در حال بررسی با همکاری سازمان‌های محلی و بین‌المللی است. همچنین در بیانیه آمده که آسیب و مرگ و میری به افراد عرشه وارد نشده و هیچ نشت نفت یا مواد نفتی و یا سوختی صورت نگرفته است.

روز دوشنبه (23 اردیبهشت ماه) نیز خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که دو نفتکش سعودی روز پیش از آن هدف حمله خرابکارانه در ساحل فجیره قرار گرفتند و آسیب‌های جدی را متحمل شدند.

در بیانیه برای خبرگزاری دولتی SPA عربستان فلیح مدعی شد: یکی از دو  کشتی در مسیر بارگیری نفت خام از بندر رأس‌التنوره عربستان به منظور ارسال نفت شرکت نفت دولتی سعودی آرامکو به مشتریان خود در ایالات‌متحده آمریکا بوده است.

وی افزود: این حمله منجر به مرگ و میر یا نشت نفت نشد اما ساختار دو نفتکش را دچار آسیب کرد.

تنش‌های خلیج فارس

این حادثه در حالی صورت گرفت که ایالات‌متحده عربی به کشتی‌های عبوری در منطقه نسبت به تهدید حمله ایران یا نیروهای نیابتی این کشور  هشدار داده بود. همچنین ایالات‌متحده یک ناو هواپیمابر خود را به همراه بمب‌افکن‌های بی – 52 به خلیج فارس به منظور تقابل با تهدیدات تهران ارسال کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا حاضر در بحرین از گزارش این حمله مطع بوده است اما هرگونه سوال در این مورد را به مقامات امارات متحده عربی ارجاع می‌داد.

فرمانداری فجیره پیش‌تر در توئیتی اخبار رسانه‌ها مبنی بر انفجار در بندر را تکذیب و عنوان کرده بود که تأسیسات به صورت عادی در حال فعالیت است.

بندر فجیره در 140 کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد؛ تنگه‌ای که یک سوم از کل تجارت نفتی دریایی دنیا از آن‌جا صورت می‌گیرد.

این بندرگاه، نفت مورد نیاز برای بانکرینگ و خدمات دریایی و نیز عرضه بارهای نفتی را انجام می‌دهد. این بندر در نقطه بسیار استراتژیکی قرار دارد و به کشتی‌های مسیرهای خلیج فارس، شبه‌قاره هند و آفریقا خدمات می‌دهد.

در همین حال منابع خبری سعودی از ورود تیم‌های تحقیقاتی بین‌المللی به بندر فجیره در روز دوشنبه خبر دادند. پیش‌تر وزارت خارجه امارات متحده عربی از بررسی این حادثه از سوی منابع محلی و بین‌المللی خبر داده بود.

شبکه المیادین اولین رسانه‌ای بود که ظهر یک‌شنبه از چند انفجار در بندر فجیره امارات خبر داده بود و  نوشت که این انفجارها صبح روز یکشنبه صورت گرفته بودند. اگرچه خبر المیادین از سوی امارات تکذیب شده بود اما این خبرگزاری تعداد نفتکش‌های آسیب دیده را بین هفت تا 10 نفتکش شمرده بود.