سینا سبزیان

روز پنج‌شنبه، مجلس سنای آمریکا از تغییر وتوی دونالد ترامپ علیه لایحه‌ای که به کمک نظامی ایالات‌متحده به ائتلاف سعودی - امارات در جنگ علیه یمن پایان می‌داد، باز ماند. درواقع این وتو یک پیروزی برای کاخ‌سفید بود تا بتواند به حمایت خود از عربستان سعودی ادامه دهد. 

این رأی‌گیری با آرای 53 در مقابل 43 نتوانست نظر دو سوم اکثریت سنا را برای غلبه بر حق وتو رئیس‌جمهور جلب کند؛ این در حالی بود که بسیاری از جمهوری‌خواهان پیش از رأی‌گیری به طرح دموکرات‌ها موسوم به راه‌کار قدرت‌های جنگ برای جلوگیری از ادامه حمایت آمریکا از جنگ یمن پیوسته بودند. این دومین وتو ریاست‌جمهوری ترامپ بود که هر دو در سال جاری میلادی به وقوع پیوستند. هیچ کدام از لوایحی که نیازمند دو سوم آرای نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان برای غلبه بر وتو بود، نتوانستند آرای مورد نظر را جلب کند. 

راهکار قدرت‌های جنگ که اوایل سال جاری میلادی تهیه شد، اولین باری بود که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در تنظیم آن همبستگی نشان دادند و این راهکار توانایی رئیس‌جمهور را برای فرستادن سربازان آمریکا به مداخله نظامی خارجی بدون مجوز کنگره، محدود می‌کرد.

حامیان این راهکار عنوان کردند که قصد دارند قدرت قانون اساسی کنگره را برای اعلام جنگ افزایش دهند و پیامی محکم برای هشدار به عربستان سعودی در مورد آمار  کشتار شهروندان در جنگ چهارساله علیه یمن، ارسال کنند. مایک لی، سناتور جمهوری‌خواه حامی این راهکار، پیش از انجام رأی‌گیری گفت: ما عملاً در حال کمک به یک قدرت خارجی در اقدام برای بمباران رغیبش هستیم و برخی موارد به این قدرت خارجی در بمباران شهروندان بی‌گناه در بستر این فرایند، کمک می‌کنیم.

برنی سندرز، سناتور دموکرات که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا نیز کاندیدا شده است، حامی این طرح بود و روز پنج‌شنبه (دوازدهم اردیبهشت ماه) پیش از آغاز رأی‌گیری، آن را مسئله مرگ و زندگی خواند. وی در توئیتی کمی قبل از رأی‌گیری نوشت: اگر ما بتوانیم بر وتوی ترامپ غلبه کنیم، جان هزاران هزار نفر را نجات داده‌ایم. بسیاری از اعضای کنگره آمریکا از آمارهای ضد حقوق بشری عربستان سعودی نگران هستند و با کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار آمریکایی به دست مأموران سعودی در کنسولگری این کشور در استامبول ترکیه، بر خشم آن‌ها افزوده شد. 

مخالفان این طرح عنوان کردند که حمایت از ائتلاف سعودی - امارات، گزینه اقدام قدرت‌های جنگ نیست، چراکه ارتش حمایت‌هایی همچون کمک به هدف‌گیری ارائه می‌کند و نه حضور سربازان.