معترضان سودان به عربستان سعودی و امارات متحده عربی:

پولتان را برای خود نگهدارید

خدیجه علامه‌زاده

یک روز پس از آن‌که ریاض و ابوظبی پیشنهاد پرداخت کمک 3 میلیارد دلار را به خارطوم پایتخت سودان ارائه کردند معترضان سودانی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفتند که پولتان را برای خود نگه‌دارید.

چند ساعت پس از آنکه کشورهای غربی نفت‌خیز خلیج‌فارس روز یکشنبه (یکم اردیبهشت ماه) طی بیانیه‌ای اعلام کردند که قصد کمک مالی به سودان را دارند، اعتصاب‌کنندگان در محله نظامی سودان در پایتخت کشور، شروع به شعار دادن کردند که ما حمایت عربستان سعودی را نمی‌خواهیم.

عدیل قسیم السید یک تاجر سودانی روز دوشنبه (دوم اردیبهشت) به الجزیره گفت: آن‌ها به دنبال لابی و استفاده از پول کشور خود و تحت کنترل گرفتن سودان هستند. ما منابع کافی برای مراقبت از کشورمان و توانایی مراقبت از کشور و حفظ منابع خود را داریم.

یک معترض پنجاه ‌و دو ساله گفت: ما می‌توانیم کشورمان را بدون کمک عربستان بازسازی کنیم و از شما ممنونیم و پولتان را برای خود نگه‌دارید.

این معترض ادامه داد: ما نیازمند رهبری آگاه هستیم و نیازمند کمک‌های خارجی نیستیم.

هانان السادیق، دانشجوی دانشگاه، به الجزیره گفت: ما منابع داریم با رهبری خوب، می‌توانیم از کشورمان به خوبی مراقبت کنیم.

الصدیق، که در عربستان سعودی متولد شده است، گفت: زمان پرداخت این کمک‌ها کاملا گویای اهداف آن‌ها است؛ چرا تا به امروز برای کمک به کشور ما صبر کرده‌اند و چرا آن‌ها عمر البشیر را متوقف نکردند تا جلوی کشتار مردم را بگیرند؟ پول آن‌ها برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

عمرالبشیر ماه گذشته، پس از چند ماه  اعتراضات ضد دولتی که طی آن ده‌ها تن کشته شدند، برکنار شد.

این دو کشور خلیج‌فارس در بیانیه مشترک عنوان کردند که 500 میلیون دلار در بانک مرکزی سودان سپرده می‌کنند تا فشار بر پوند سودان کاهش یابد و به ثبات بیشتر و تثبیت نرخ ارز کمک کند.

در این بیانیه اضافه شده که مابقی کمک‌ها به‌صورت کمک‌های غیر مالی به‌صورت مواد غذایی، دارو و مشتقات سوخت به این کشور ارسال می‌شود.

بسیاری از تظاهرکنندگان در مراکز نظامی گفتند که آن‌ها به این کمک‌ها مشکوک هستند. در واقع سعودی‌ها می‌خواهند با این کمک‌ها بر روند انتقال قدرت بر شورای نظامی به‌واسطه کمک‌هایشان تاثیر بگذارند.

رئیس شورای نظامی انتقالی سرتیپ سرلشکر عبدالفتاح البرهان، زمانی که خارطوم سربازان خود را به‌عنوان بخشی از یک ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه شورشیان حوثی یمن به این کشور فرستاد، فرمانده نیروی زمینی سودان بود.

افزایش بحران اقتصادی

اقتصاددانان می‌گویند سودان به تمام کمک‌های مالی که موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود، نیاز دارد. محمد الجک، استاد اقتصاد دانشگاه خارطوم، به الجزیره گفت: سودان برای بهبود، به این وام‌ها و برای پر کردن شکاف در عدم تراز تجاری نیاز دارد و همچنین باید نقاط ضعف در بودجه سالانه خود را با کمک‌های مالی پر کند. الجک در ادامه افزود: خیلی زود است که بتوان قضاوت کرد که آیا این کمک‌ها با شروط سیاسی یا امتیازات بزرگ از سوی شورای نظامی به دست می‌آید یا خیر. 

سودان به این پول نیازمند است و باید از آن به‌درستی استفاده کند. سودان، کشوری با جمعیتی بیش از 40 میلیون نفر، از یک بحران اقتصادی در حال افزایش رنج می‌برد. بحرانی که منجر به کمبود پول و صف‌های طولانی در نانوایی‌ها و جایگاه‌های سوخت‌رسانی شده است. تظاهرات کنندگان ابتدا در ماه دسامبر (آذر ماه) سال گذشته میلادی (2018) به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را مبنی برافزایش قیمت نان، و نداشتن مواد غذایی در این کشور شمال آفریقا، نشان دهند.

این تظاهرات اقتصادی منجر به افزایش خشونت و خشم در کشور شد. این کشور تا همین اواخر تحت تحریم‌های سرسختانه آمریکا بود که دو دهه طول کشید و در نهایت در اکتبر 2017 (مهر ماه) لغو شد.