روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های سعودی و آمریکایی گزارش داد: سعود القحطانی که در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود نقش داشت، همچنان به‌عنوان مشاور دربار سعودی فعالیت می‌کند.

به نقل از این روزنامه آمریکایی، عربستان در مقابل فشارهای واشنگتن برای اقدام علیه القحطانی مقاومت می‌کند. القحطانی پیش‌تر به‌عنوان مشاور ارشد محمدبن سلمان ولیعهد سعودی فعالیت می‌کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما نمی‌بینیم که فعالیت‌های سعود القحطانی چندان محدود شده باشد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، ادامه نفوذ القحطانی نشانه آن است که سعودی‌ها پاسخ کافی به مسئله قتل خاشقجی نداده‌اند. خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود دوم اکتبر (دهم مهر) در محل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشته شد. عربستان ابتدا هرگونه اطلاع از سرنوشت وی را رد کرد اما درنهایت اعتراف کرد گروهی از افراد وابسته به حاکمیت در قتل وی نقش داشته‌اند.

آمریکا گفته القحطانی و چند سعودی دیگر در قتل خاشقجی دست داشتند و آن‌ها را تحریم کرده است. ترکیه نیز به دنبال استرداد القحطانی و محاکمه وی است.

به گفته مقام‌های سعودی، القحطانی 40 ساله، نفوذ زیادی در امور داخلی و خارجی داشت. او تحت حمایت بن‌سلمان کنترل بر رسانه‌ها را تشدید کرده و با تشکیل تیمی سه هزار نفری به نظارت و ارعاب منتقدان در شبکه‌های اجتماعی می‌پرداخت.

سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه سعودی پس از بررسی شواهدی که مقام‌های ترکیه جمع‌آوری کرده بودند، القحطانی را برکنار کرد؛ اما مقام‌های سعودی می‌گویند او همچنان به‌عنوان مشاور غیررسمی ولیعهد سعودی فعالیت می‌کند.

یک مقام سعودی اظهار داشت: بن‌سلمان همچنان برای مشاوره به القحطانی رجوع می‌کند و نزد نزدیکانش هنوز او را مشاور خود می‌خواند.

بنا به گفته مقام‌های سعودی، القحطانی به‌طور غیررسمی برخی از مسئولیت‌هایش به‌عنوان مشاور دربار سلطنتی را ادامه می‌دهد، ازجمله آن‌که دستورالعمل‌هایی برای روزنامه‌نگاران محلی صادر کرده و برنامه ملاقات‌های بن‌سلمان را تنظیم می‌کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان هفته گذشته قتل خاشقجی را اشتباهی بزرگ خواند. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از انتقاد از بن‌سلمان امتناع ورزیده و علت آن را اهمیت روابط آمریکا و عربستان عنوان کرده است.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا اعلام کرده بن‌سلمان شخصاً دستور هدف قراردادن خاشقجی را داده، مجوز علیه وی را صادر کرده و احتمالاً دستور قتل وی را داده است.

القحطانی 40 ساله، نفوذ زیادی در امور داخلی و خارجی داشت. 

او تحت حمایت بن‌سلمان کنترل بر رسانه‌ها را تشدید کرده و با تشکیل تیمی سه هزار نفری به نظارت و ارعاب منتقدان در شبکه‌های اجتماعی می‌پرداخت

درحالی‌که به نقل از رویترز، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دو هفته پیش قطعنامه‌ای را در مورد اختیارات جنگی آمریکا معرفی کردند که درواقع پیامی به عربستان در رابطه با فاجعه انسانی در یمن و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود است.

دولت آمریکا گفته قطعنامه کنگره دراین‌باره نامناسب است زیرا نیروهای آمریکا صرفاً به سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی یا سایر حمایت‌ها می‌پردازند و نیروی نظامی در آن ائتلاف ندارند. دولت ترامپ همچنین گفته اقدام کنگره به روابط موجود در منطقه لطمه می‌زند و به قابلیت آمریکا برای جلوگیری از گسترش افراط‌گرایی خشونت‌آمیز ضربه خواهد زد. کاخ سفید باید تا جمعه هفته گذشته (نوزدهم بهمن ماه) گزارشی در مورد قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول تهیه می‌کرد اما این گزارش در مهلت مقرر ارائه نشد. این مسئله باعث خشم بسیاری از اعضای کنگره حتی برخی از هم‌فکران ترامپ در حزب جمهوری‌خواه شده است.

اد پرلماتر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه (22 بهمن ماه) با اشاره به دست داشتن سعودی‌ها در قتل خاشقجی اظهار داشت: سخت است نسبت به رژیمی که چنین کاری انجام داده است احساس یا تعهدی داشت.

از این سو نیز دادستان کل عربستان در حال بررسی پرونده خاشقجی است و در این رابطه یازده نفر را متهم کرده است. به گفته دولت عربستان، اتهامی متوجه القحطانی نشده! اما یکی از ده نفر دیگری است که تحت تحقیقات قرار دارند.

یک مقام دربار سعودی می‌گوید: بن‌سلمان تلاش کرده است  از القحطانی حمایت کند؛ این مقام که نامش ذکر نشده اظهار داشت: از نظر بن‌سلمان، القحطانی ستون دربارش بوده و هست؛ بن‌سلمان به القحطانی اطمینان داده آسیبی متوجه وی نخواهد بود و وقتی اوضاع درباره پرونده قتل جمال خاشقجی آرام شود، بازگردانده خواهد شد.

به گفته این مقام، بن‌سلمان وقتی پدرش القحطانی را برکنار کرد، عصبانی بود.

مسئولان عربستانی گفتند باوجودی که ریاض در مورد القحطانی ممنوعیت سفر اعمال کرده بود؛ اما وی به ابوظبی سفر کرده و در ابوظبی دیده شده است. او حتی دو بار در دربار سعودی رؤیت شده است تا این‌که به رفت و آمدهای وی اعتراض و تردد وی ممنوع شد.

بنا به اظهارات یک مقام آمریکایی، خالد بن‌سلمان برادر ولیعهد و پسر پادشاه سعودی که سفیر عربستان در آمریکاست، گفته ریاض تلفن همراه القحطانی را مصادره نخواهند کرد.

مقام‌های آمریکایی همچنین می‌گویند عربستان در مقابل فشار آمریکا برای تعطیلی مرکز رسانه‌ای دربار که القحطانی از آن برای ارعاب معارضان استفاده می‌کرد، مقاومت می‌کنند.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که ریاض را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا القحطانی را مهار کند و او باید تحت پیگرد قرار گیرد. آمریکا همچنین اعلام کرده خواهان آن است که بن‌سلمان بخشی از مسئولیت خود در قتل خاشقجی را بپذیرد

آمریکایی‌ها مدعی هستند ریاض را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا القحطانی را مهار کند و او باید تحت پیگرد قرار گیرد. آمریکا همچنین اعلام کرده خواهان آن است که بن‌سلمان بخشی از مسئولیت خود در قتل خاشقجی را بپذیرد.

دو مقام سعودی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند پنج نفر از کسانی که در ارتباط با قتل جمال خاشقجی متهم شده‌اند با مجازات اعدام روبه‌رو هستند. این پنج نفر عبارت‌اند از احمد العسیری معاون سابق دستگاه اطلاعات عربستان، ماهر مطرب عضو سابق گارد سلطنتی، صلاح التوبیغی، مصطفی مدنی و ظار الحربی.

عربستان امیدوار است پرونده این افراد از فشار آمریکایی‌ها بکاهد. یک مقام سعودی گفت: رژیم عربستان می‌داند آمریکا خواهان محاکمه القحطانی است اما آن‌ها امیدوارند این پنج نام کافی باشد.

آمریکایی‌ها به عربستان گفته‌اند  روند قانونی مربوط به محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی به‌کندی پیش می‌رود.

روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً گزارش داد دستگاه اطلاعاتی آمریکا با مرور فایل‌های صوتی شنود شده از ولیعهد سعودی دریافته است وی یک‌سال قبل در محفلی خصوصی، درخواست قتل خاشقجی را به علت اظهارنظرهای جنجالی او مطرح کرده بود.

در همین راستا نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم ترکیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا افزود: ترکیه با جدیت به دنبال کشف آمران قتل خاشقجی و شفافیت در این زمینه است. وی گفت: آنکارا به تحقیقات خود با شفافیت کامل درخصوص قتل این روزنامه نگار ادامه می‌دهد.

از طرفی نیز سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه روز دوشنبه (22 بهمن‌ماه) عربستان سعودی را متهم کرد؛ که در موضوع پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود با مقام‌های این کشور همکاری نمی‌کنند. گفته می‌شود بن‌سلمان به ترکی الدخیل مسئول سابق رسانه‌ای عربستان گفته بود  مایل است یک گلوله خرج خاشقجی کند. 

فرانس24 گزارش داد عربستان روز یکشنبه (21 بهمن ماه) الدخیل را به‌عنوان سفیر جدید ریاض در امارات منصوب کرده است.

الدخیل که پیش‌تر مدیر شبکه سعودی العربیه بوده نیز در روز یکشنبه (21 بهمن ماه) در توئیتی نوشت که استوارنامه خود را به عبدالله بن‌زاید وزیر خارجه امارات ارائه کرده است.