از سوی رژیم سعودی صورت گرفت:

اعطای  سلاح‌های آمریکایی  به القاعده و شبه‌نظامیان سلفی‌

شبکه سی ان ان گزارش کرد: عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری‌اش به القاعده، شبه‌نظامیان سلفی و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در یمن سلاح‌هایی اعطا کرده‌اند که تولید آمریکا هستند.

همچنین گزارش شده این سلاح‌ها از سوی گروه‌های انصارالله که علیه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و نیروهای مورد حمایتش در یمن می‌جنگند، تصاحب شده‌اند و به این معنی است که آن‌ها احتمالاً این سلاح‌ها را مهندس معکوس کرده‌اند.

تحقیقات در ماه‌های گذشته نیز حاکی از آن بود که سلاح‌های ارسال‌شده از سوی انگلیس و آمریکا برای ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن، به دست گروه انشعابی از سازمان‌های تروریستی چون القاعده و داعش رسیده است.

پیش‌تر نیز روزنامه گاردین دراین‌باره نوشت: در نقض آشکار توافقنامه‌های تجاری توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات عربی متحده، خودروهای زرهی پیچیده، موشک‌انداز، نارنجک و مسلسل‌هایی که از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی خریداری شده، به دست گروه‌ها و فرقه‌های محلی رسیده است. از طرفی این تسلیحات نه‌تنها به دست شبه‌نظامیان هم‌سو با ائتلاف سعودی رسیده بلکه در دست گروه‌های حاشیه‌ای که برای ایجاد حکومت فرقه‌ای خود می‌جنگند، مشاهده می‌شود.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی ان ان تائید کرد که آمریکا مشغول تحقیق درباره این مسئله است و انتقال تجهیزات نظامی به این شکل به یک طرف سوم ناقض توافق‌های آمریکا و ائتلاف عربستانی در زمینه تسلیحات است. چند فرمانده محلی و تحلیل‌گر به سی ان ان در طول تحقیقاتی که داشته گفتند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سلاح‌هایی که آمریکا به آن‌ها داده به‌منظور تحت کنترل گرفتن گروه‌های شبه‌نظامی و دیگر شبه‌نظامیان در جنگ یمن استفاده می‌کنند. این در حالی است که بعد از قتل جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی منتقد حکومت این کشور در استانبول به دست مأموران عربستانی فشارها بر آمریکا به‌منظور کاستن از نقش خود در جنگ تحت رهبری عربستان در یمن افزایش یافت.

بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند: محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور این قتل را داده است و گفته‌اند از کمک‌های فعلی دولت آمریکا به عربستان سعودی در رابطه با جنگ یمن به دلیل این نقش محمد بن‌سلمان حمایت نمی‌کنند. ماه دسامبر گذشته (آذر ماه) سال 2019 میلادی سنای آمریکا با ۵۶ رأی موافق به ۴۱ رأی مخالف، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به‌موجب آن نیروهای آمریکایی مستقر در یمن یا به‌نوعی نقش‌آفرین در جنگ یمن به‌جز آن دسته از سربازان مأمور به جنگ با القاعده و نیروهای شریک آن باید خارج شوند. بااین‌حال مجلس نمایندگان آمریکا در آن ماه (آذر ماه) درحالی‌که تحت کنترل جمهوری‌خواهان بود قطعنامه‌های مطرح شده در زمینه تعیین اختیارات در ارتباط با جنگ یمن را بلوکه کرده و این قطعنامه‌ها اجازه رأی‌گیری در صحن این مجلس را پیدا نکردند.

بااین‌حال انتظار می‌رود در کنگره جدید با توجه به تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان بار دیگر قانون‌گذاران آمریکایی ترامپ را تحت‌فشار قرار دهند تا سیاست‌های دولتش در قبال عربستان سعودی را تغییر دهد.

یک نماینده دموکرات به نام رو کانا به پایگاه هیل گفت: انتظار دارد ماه آینده میلادی (اسفندماه) سال جاری قطعنامه‌ای در این خصوص در صحن مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شود.

کانا خاطرنشان کرد: این اولین بار از سال ۱۹۷۳ تاکنون خواهد بود که ما با موفقیت قطعنامه‌ اختیارات جنگی را در سنا و در مجلس نمایندگان تصویب خواهیم کرد. بااین‌حال گمان می‌رود که ترامپ این قطعنامه را با امضایش تبدیل به قانون نکند. سال گذشته میلادی سال 2018 او تهدید به وتوی لایحه در سنا کرده بود. دولت دونالد ترامپ بااین‌حال در ماه نوامبر (آبان ماه) به عملیات سوخت‌رسانی هوایی به هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای جنگ یمن پایان داد.