مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید درحالی‌که آماده‌سازی سازمان صلیب سرخ برای موفقیت عملیات آزادی زندانیان خیلی مهم است، اما تا وقتی که طرف‌های درگیر فهرست زندانیان خود را نهایی و تکمیل نکنند این تلاش‌ها راه به‌جایی نخواهد برد.

به نقل از گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ژنو، فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه خاورمیانه و نزدیک این سازمان با ابراز امیدواری برای پیشرفت فرایند آزادسازی زندانیان در روزهای آتی اظهار داشت که کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ به شکلی جدی در حال آماده‌سازی برای این عملیات بشردوستانه است.

کاربونی بابیان این‌که اکنون برهه‌ای سرنوشت‌ساز برای مردم یمن است، گفت: باید از فرصت مذاکرات برای برداشتن گام‌هایی مثبت در مسیر دستیابی به صلح و کمک به خانواده‌هایی که از جدایی عزیزان در رنجند، کمال استفاده را برد وی افزود، آخرین نشست کمیته نظارتی در اردن فرصتی بود برای بحث بیشتر بر سر فهرست‌های مبادله شده زندانیان دو طرف.

به گفته کاربونی صلیب سرخ جهانی با افزایش تعداد کارکنان خود در یمن و اعزام پانزده کارمند خارجی و بازسازی مکان‌های نگهداری زندانیان قبل از انتقال آنان به فرودگاه‌ها خود را برای کمک به عملیات آزادی زندانیان آماده کرده است.

همچنین به گفته کاربونی صلیب سرخ جهانی با همکاری جمعیت هلال‌احمر یمن در حال آماده‌سازی برای تأمین کمک‌های درمانی برای زندانیان نیازمند این کمک‌ها است.

وی با اشاره به آماده‌سازی دو هواپیمای 200 نفره برای جابجایی زندانیان میان صنعا و سیئون افزود، درحالی‌که این آماده‌سازی‌ها برای موفقیت عملیات خیلی مهم هستند، اما تا وقتی که طرف‌های درگیر فهرست زندانیان خود را نهایی و تکمیل نکنند همه این تلاش‌ها راه به‌جایی نخواهد برد.

به گفته کاربونی مذاکره در بحبوحۀ یک درگیری که برای بیش از چهار سال به طول انجامیده و منجر به مفقود شدن هزاران نفر شده است کار آسانی نیست اما تنها امید موجود برای اجرای این عملیات تلاش مستمر طرف‌های درگیر در این راستاست.

وی افزود: اکنون برهه‌ای سرنوشت‌ساز برای مردم یمن است. باید از این فرصت برای برداشتن گام‌هایی مثبت برای دستیابی به صلح و کمک به خانواده‌هایی که از جدایی عزیزان در رنجند کمال استفاده را برد و نباید گذاشت این فرصت از دست برود.

پیش‌تر نیز این‌گونه گزارش شد که رئیس سازمان حقوق و آزادی‌ها مستقر در ژنو اقدام عربستان در زمینه بازداشت و شکنجه اهالی جنوب یمن بدون تفهیم اتهام یا محاکمه آن‌ها را جنایت جنگی توصیف کرد و خواستار مداخله فوری سازمان ملل شد.

در همین راستا وبگاه الخلیج اونلاین نزدیک به قطر نوشت: زندان‌های مخفی در یمن و شکنجه بدون محاکمه زندانیان، دیگر از جنایات منحصر به امارات متحده عربی نیست و عربستان سعودی، متحد امارات هم به آن ملحق شده است؛ آن‌هم پس از این‌که معلوم شد سعودی‌ها یک زندان مخفی را در منطقه یکم نظامی در سیئون حضرموت در جنوب شرقی یمن، بااطلاع دولت مستعفی یمن اداره می‌کنند.

در نیمه نوامبر گذشته (آذر ماه) نیز سازمان حقوق و آزادی‌ها، سام که مقر آن در ژنو است، اسناد و شواهد نگهداری بازداشتی‌ها در زندان مخفی تحت کنترل نیروهای ائتلاف سعودی و امارات و دولت مستعفی منصور هادی را فاش کرد که در آنجا زندانیان تحت شکنجه وحشتناک بدنی و رفتارهای بی‌رحمانه قرار می‌گیرند.

بخش‌های جنوبی یمن با آغاز تجاوز نظامی به یمن در ششم فروردین سال 94 به اشغال نیروهای ائتلاف و همچنین گروه‌های تروریستی مانند القاعده درآمد و نظامیان اماراتی و عربستانی در این مناطق حضور دارند و آنجا را ناامن کرده‌اند.

درحالی‌که این زندان مخفی موسوم به الطین در منطقه مریمه شهرستان سیدون حضرموت واقع است که از سال 2006 متروکه بوده است و تا زندان جدید مرکزی این منطقه پانصد قدم فاصله دارد.