سینا سبزیان

سرانجام جنگی که چهار برابر آزادسازی اروپا از دست نازی‌ها زمان برد و ارتش دو کشور و گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای استعماری ایالات‌متحده، بریتانیا و فرانسه و ائتلاف هوایی بیش از 70 کشور را درگیر کرد رو به پایان می‌رود.

روزنامه تلگراف آمریکا نوشت: حدود 1653 روز، داعش بر اساس خلافتی خود خوانده حکومت کرده است. در طول این دوره چهار و نیم ساله بیش از 10 میلیون نفر در مساحتی به اندازه بریتانیا در رنج و بدبختی بودند؛ اما در چند شب گذشته منطقه خلافت آن‌ها رو به نابودی رفته است. روز جمعه (26 بهمن ماه) دولت ترامپ عنوان کرد که طی 24 ساعت کل منطقه پاک‌سازی می‌شود. به اظهار مقامات ارتش آمریکا به دلیل وجود شهروندان در منطقه، این عملیات کمی بیشتر طول کشید و یکی از فرماندهان ارتش نیروهای دموکراتیک سوریه، گروه کردها به حمایت آمریکا، اعلام کرد که به‌زودی خبرهای خوبی اعلام می‌کند.

گفته می‌شود کردها به حمایت آمریکا، آن‌ها را در روستای کوچکی در شرق دیرالزور محاصره کرده‌اند. درحالی‌که خلافت داعش آخرین ساعات خود را سپری می‌کند، سؤالاتی همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند. به‌طور مثال رهبر داعش، ابوبکرالبغدادی کجاست و سرنوشت گروگان‌هایی ازجمله جان کانتلی، روزنامه‌نگار بریتانیایی به کجا رسید.

درحالی‌که هیچ اطلاعات موثقی در مورد کانتلی که سال 2012 به دست داعش افتاد، در دست نیست، شایعاتی مبنی بر حضور بغدادی در صحرای انبار در غرب عراق به گوش می‌رسد.

سؤال مهم دیگر این است که با هزاران جنگنده داعش و خانواده‌هایشان چه باید کرد. حداقل چهار هزار مرد و زن و کودک خارجی در شمال سوریه در بازداشت کردها هستند. کشورهای غربی از بازپس‌گرفتن شهروندان خود سر باز می‌زنند.

از طرفی داعش که پایگاه‌های شهری خود را از دست داده است، در بیابان‌های سوریه و عراق جولان می‌دهد و ترس از بازگشت آن‌ها می‌رود. دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده‌اند که اگر فشار تداوم نداشته باشد، داعش ظرف شش تا 12 ماه دوباره قدرت می‌گیرد و ممکن است کنترل مناطق را به دست بگیرد.

    

صندوق «نجات کودکان»

سالانه ۱۰۰ هزار نوزاد در مناطق جنگ زده جهان کشته شده‌اند.

تعداد میانگین تلفات کودکان در مناطق جنگ‌زده در سراسر جهان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار و یا روزانه ۳۰۰ نوزاد است.

بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی دست کم ۵۵۰ هزار تلفات نوزاد زیر یک سال به خاطر درگیری‌ها در ۱۰ منطقه جنگ زده اصلی ثبت شده است.

بر اساس اعلام خبرگزاری آناتولی، این گزارش افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سوریه، عراق، مالی، نیجریه و سومالی را به عنوان کشورهایی که در آن کودکان در سال ۲۰۱۷ میلادی به خاطر جنگ بیشترین صدمات را شاهد بودند، ثبت کرده است.

این آمار شامل نوزادانی که مستقیماً در درگیری‌ها کشته شده‌اند، نیست بلکه شامل نوزادان و کودکانی است که بر اثر تأثیرات جنگ از جمله گرسنگی، قحطی، شروع بیماری، تخریب بیمارستان و یا تأخیر در ارسال کمک جان باخته‌اند.

در این گزارش آمده است: اگر کودکان زیر پنج سال را نیز در این آمار بگنجانیم تعداد تلفات کودکان به ۸۷۰ هزار کودک افزایش می‌یابد.

این خیریه برآورد می‌کند که نزدیک به ۱۷۵ هزار سرباز یا مبارز در همین دوره پنج ساله در درگیری‌ها کشته شده‌اند.