محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان بعد از سخنرانی ابتدایی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به سوالات مجری این نشست در ارتباط با برجام، تعامل ایران با اروپا، فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین مسائل حقوق بشری پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، وی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سوال‌کننده، گفت: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟

وی با انتقاد از کشورهای غربی به خاطر حمایت‌هایشان از صدام در جریان جنگ تحمیلی، اظهار کرد: این کشورها میلیاردها دلار از نظر تجهیزات نظامی به صدام کمک کردند. در این جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی آلمان، هواپیماهای انگلیسی و تجهیزات فرانسوی بودیم، ولی چه کسی در برابر به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد.

ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل و ما را محاکمه کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که فشارهای آمریکا بر روی اقتصاد ایران تأثیرگذار بوده و ایران چه‌طور می‌خواهد در برابر این فشارها ایستادگی کند و از طرف دیگر برخی از دیپلمات‌ها در ایران گفته‌اند که بدون آمریکا حفظ برجام سخت است، تصریح کرد: برای ما خیلی مهم است که مردم‌مان را راضی نگه داریم و مردم ما شاد باشند. ما در راستای تحقق این موضوع در حال تلاش هستیم. آن‌چه در ایران رخ می‌دهد احتیاج به صبوری استراتژیک دارد.

اگر مورد حمله قرار بگیریم 

قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی و در واکنش به تهدید فرانسه در مورد اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران تصریح کرد: آن زمان (جنگ هشت ساله تحمیلی) که با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی و تسلیحات روسی به ما حمله می‌شد، زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ.

وی پرسید: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

ظریف همچنین روز گذشته در پاسخ به نگرانی طرف‌های اروپایی از برنامه موشکی ایران گفت: آیا ما باید در منطقه‌ای به شدت مسلح بی‌دفاع باشیم؟ اگر اروپا از اینکه ما موشک می‌سازیم شکایت دارد باید به ما جنگنده بفروشد. ما تجربه جنگی هشت ساله با عراق را داریم. ما در آن زمان هیچ چیزی برای دفاع از خود نداشتیم.