یک عملیات تروریستی دیگر؛ با نگاهی به تعداد حملات تروریستی در سال جاری، کاملا مشهود است که این حملات در ایامی که ایران آشفته از شرایط اقتصادی تحت فشار و تنگناست، به مراتب بیشتر از سال‌های قبل است و فاصله زمانی چنین حملاتی نیز کوتاه و کوتاهتر می‌شوند.  

آخرین ترور از این دست که مربوط به حمله تروریستی به اتوبوس کارکنان سپاه در جاده خاش- زاهدان است و گروهک «جیش العدل» مسئولیت آن را برعهده گرفته، واکنش‌های بسیاری را در داخل و خارج کشور برانگیخته است. هرچه بر تعداد این حملات و جسارت تروریست‌ها افزوده می‌شود، مقامات نظامی در ایران نیز بر مقابله با چنین گروه‌هایی مصمم‌تر شده و هشدارهای جدی‌تری می‌دهند. 

فرمانده نیروی زمینی ارتش روز گذشته با انتشار پیامی، وعده انتقامی سخت را به تروریست‌ها داد و نوشت: «تروریست‌های تکفیری به دستور اربابان خود دست به جنایتی بزدلانه زدند و پاسدارانی غیور و فداکار را که برای آرامش و امنیت مردم در مرزهای جنوب شرق کشور به پاسداری مشغول بودند و برای استراحت به کنار خانواده‌های خود برمی‌گشتند، به شهادت رساندند. بی‌تردید هم‌رزمان این شهدا و جانبازان فداکار در نیروی زمینی سپاه انتقام سختی از عاملان و حامیان این جنایت ضد بشری خواهند گرفت و آنها بایستی منتظر تنبیهی سخت و پشیمان‌کننده باشند.»

سردار محمد پاکپور، در بخش دیگری از پیام خود آورده است: «اینها از همان پاسدارانی هستند که با فداکاری خود تلاش تروریست‌ها برای اقدامات تروریستی علیه ملت شریف ایران در ایام دهه فجر را خنثی کردند تا این ملت با آرامش کامل چهل سالگی انقلاب خود را جشن بگیرند. این شهادت‌ها و جانبازی‌ها برای رزمندگان نیروی زمینی سپاه تازگی ندارد.»

علاوه بر او، محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز با صدور پیام تسلیتی تاکید کرد که سربازان گمنام امام زمان انتقامی سخت و کوبنده از طراحان، عاملان و حامیان این جنایت هولناک خواهند گرفت.

دستور عاجل برای شناسایی عاملان

اما اولین گام در گرفتن این انتقام شناسایی عوامل این جنایت است؛ از همین روست که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود خطاب به دستگاه‌های مسئول تأکید کردند با تمرکز بر این جنایت که ارتباط عاملان آن با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها مسلّم است، موضوع را با جدیت دنبال کنند. ایشان تصریح کردند: «پیگیری قصور احتمالی در این حادثه نیز وظیفه‌ حتمی سپاه است.»

آیت‌‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در پیام تسلیت خود با بیان اینکه دست استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار از آستین مزدوران وطن فروش بیرون آمد، تصریح کرد: «از مسئولان دستگاه قضایی استان اکیدا می‌خواهم، با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی در اسرع وقت نسبت به شناسایی عاملان این حادثه جنایتکارانه اقدام و آنان را به سزای اعمال خود برسانند.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در ساعات نخست بعد از این حادثه، در مکالمه تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان، خواستار تلاش و به‌کارگیری همه توان برای شناسایی و برخورد با مسببان این حمله تروریستی شد. جهانگیری نیز با صدور پیامی بر هدایت سرویس‌های جاسوسی استکبار جهانی و عوامل فریب‌خورده و خبیث آنها برای طراحی و اجرای این عملیات تروریستی تاکید کرده است. 

فرمانده نیروی زمینی سپاه: بی‌تردید هم‌رزمان این شهدا و جانبازان فداکار در نیروی زمینی سپاه انتقام سختی از عاملان و حامیان این جنایت ضدبشری خواهند گرفت و آنها باید منتظر تنبیهی سخت و پشیمان‌کننده باشند

هشدار به همسایگان

رئیس‌جمهوری حسن روحانی که به منظور شرکت در نشستی سه‌جانبه با روسای‌جمهور روسیه و ترکیه در سوچی به سر می‌برد نیز پیش از ترک تهران تاکید کرد که «قطعاً تقاص خون شهیدان‌مان را از این گروهک مزدور خواهیم گرفت.»

روحانی اما در عین حال به آن دسته از همسایگان ایران که خاک آنها جولانگاه تروریست‌ها و عملیات ترویستی آنها علیه ایران شده است هشدار داد و گفت: اگر این روند بخواهد ادامه یابد و آنها نتوانند جلو تروریست‌ها را بگیرند، از لحاظ قانونی و مقررات بین‌المللی روشن است که ما حقوقی داریم و در زمان لازم حقوق خودمان را استیفا می‌کنیم.

وی آنها را به انجام رسالت و وظایف قانونی خود در چارچوب حسن همجواری فراخواند و از آنها خواست با عمل به وظیفه و رسالت خود ، اجازه ندهند تروریست‌ها با سوء‌استفاده از خاک این کشورها، علیه همسایگان دست به اقدامات تروریستی بزنند.

دعوت شورای امنیت برای همکاری با ایران

در سطح جهانی نیز این حادثه واکنش کشورها و نهادهای بین‌المللی مختلف را برانگیخت تا علاوه بر تسلیت به ایران، موضع خود در قبال چنین حملاتی را روشن کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان را به شدت محکوم و در بیانیه خود تاکید کرد: « عاملان، سازمان‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و حامیان این اقدامات تروریستی باید پاسخگو شده و به دست عدالت سپرده شوند. از همه کشورها هم می‌خواهیم به موجب وظایف خود تحت‌قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت مربوطه، به طور فعال با دولت ایران و سایر مقامات مربوطه در این زمینه همکاری کنند.»

بیانیه اتحادیه اروپا

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی به اتوبوس پرسنل سپاه در سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: «روز چهارشنبه در حمله تروریستی به نیروهای مسلح ایران در استان سیستان و بلوچستان ایران، دستکم ۲۷ نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر مجروح شدند. هیچ توجیهی برای چنین اقدام تروریستی خشم‌آوری وجود ندارد. اتحادیه اروپا به خانواده‌های قربانیان و مردم ایران تسلیت می‌گوید. بهبود سریع مجروحان را آرزومندیم.»

 شورای امنیت سازمان ملل: از همه کشورها می‌خواهیم به موجب وظایف خود تحت قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت مربوطه، به طور فعال با دولت ایران و سایر مقامات مربوطه در این زمینه همکاری کنند

همدردی‌های جهانی

تعدادی از کشورها و شخصیت‌های سیاسی خارجی نیز ضمن ابراز همدردی و تسلیت، این حادثه تروریستی را محکوم کردند؛ از جمله سفارتخانه‌های سوئیس، لیبی، اسپانیا، اتریش، وزارت امور خارجه کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، هند، حزب‌الله لبنان، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت. نخست‌وزیر، رئیس‌جمهوری و وزارت خارجه ارمنستان در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی زاهدان این حادثه را به رئیس‌جمهوری کشورمان تسلیت گفتند.

آلیستر برت، معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلستان در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان نوشت: «از حمله انتحاری رخ‌داده در جنوب‌شرقی ایران متأثر شدم. تروریسم در هر جایی غیرقابل قبول است و باید محکوم شود. با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنم.»

تنش توئیتری ظریف و لهستان

شاید اگر کنفرانس ضد ایرانی ورشو در لهستان در حال برگزاری نبود، لهستان نیز چنین واکنشی داشت؛ گرچه لهستان نیز این حمله را محکوم کرد، اما واکنش او در واقع پاسخی به اظهارات ظریف بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حمله انتحاری روز چهارشنبه در سیستان و بلوچستان نوشته بود: «آیا تصادفی نیست که در همان روزی که ایران هدف ترور قرار می‌گیرد، سیرک ورشو آغاز به کار می‌کند؟ به خصوص زمانی که دارودسته‌ همان تروریست‌ها در خیابان‌های ورشو برایش هورا می‌کشند و با به کارگیری ربات‌های توئیتری، از آن حمایت می‌کنند؟»

صفحه توئیتری وزارت خارجه لهستان نیز در پاسخ به این اظهارات ظریف منتشر کرد: «لهستان تروریسم را در هر شکلی که باشد، محکوم می‌کند. واکنش به حمله جاده خاش - زاهدان در ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ «نه» به خشونت است.»  وزارت امور خارجه لهستان در ادامه مدعی شد که «امروز، هیچ تروریستی در ورشو حضور ندارد.»

ایرنا در این باره نوشته است: «این در شرایطی است که اعضای گروهک تروریستی منافقین که در سال‌های گذشته بیش از هر زمان دیگری، مورد حمایت آمریکا و متحدانش قرار گرفته‌اند، روز چهارشنبه با حضور در خیابان‌های محل برگزاری نشست ضدایرانی ورشو، از آن اعلام حمایت کرده و بار دیگر دشمنی خود با ملت ایران را ثابت کردند.»