شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که کار تخلیه کامل بیمارستان الشفا آغاز شده است.

به گفته کسانی که درون بیمارستان هستند، اسرائیل به تمامی پزشکان، بیماران و کارکنان بیمارستان دستور داده که به سرعت این محل را ترک کنند.

ارتش اسرائیل مدعی است که این بیمارستان یکی از مقرهای مهم فرماندهی سازمان حماس است. اما هنوز هیچ سندی برای اثبات این ادعا ارائه نشده است.

در آخرین تحولات جنگ جاری در غزه، خبرنگار «العربیه» شنبه 27 آبان گزارش داد که توپخانه اسرائیل، شهر غزه را زیر آتش سنگین گرفته است. رسانه‌های فلسطینی نیز اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی، خواستار تخلیه مجتمع بیمارستانی الشفا در غزه ظرف یک ساعت شدند.

این مجتمع تحت محاصره‌، از چند روز پیش هدف یورش نیروهای اسرائیلی قرار گرفته است.

از سوی دیگر، گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش الجهاد در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد عوامل این گروه، هفت خودروی نظامی اسرائیل را در تل الهوا و صبرا در جنوب غربی شهر غزه، هدف قرار دادند.

از سوی دیگر اسرائیل در هشدار جدید به فلسطینیان ساکن خان‌یونس، از آنها خواست که به سمت غرب، دور از مناطق زیر آتش حرکت کنند تا در فاصله نزدیک با کمک‌های بشردوستانه قرار بگیرند.

این هشدار بیانگر برنامه‌ریزی جدید اسرائیل برای حمله به حماس در جنوب بعد از کنترل منطقه شمال غزه است.

مارک رگو، دستیار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»گفت: «ما از مردم می‌خواهیم جابجا شوند. می‌دانم که برای بسیاری از آنها آسان نیست، اما نمی‌خواهیم غیرنظامیان درمعرض آتش باشند.»

چنین اقدامی می‌تواند صدها هزار فلسطینی که برای فرار از حمله اسرائیل به شهر غزه، به سمت جنوب حرکت کرده‌اند را به همراه 400 هزار ساکنان شهر جنوبی خان‌یونس، مجبور به کوچ مجدد کرده و بحران انسانی خطرناک را تشدید کند.

در پی بمباران‌های سنگین اسرائیل در غزه و صدور دستورات برای تخلیه بخش شمالی آن، نزدیک به دو سوم از جمعیت 2.3 میلیونی غزه آواره شده و جمع کثیری از این تعداد، نسبت به آوارگی دائمی خود نگران هستند.

بیش از 12 هزار کشته فلسطینی

این در حالی است که مسئولان بهداشتی غزه جمعه از رسیدن شمار کشته‌ها به بالای 12 هزارنفر خبر دادند که 5 هزار نفر از آنها کودک هستند. به روزرسانی منظم شمار قربانیان به دلیل دشواری گردآوری داده‌ها و قطع مکرر ارتباطات، انجام نمی‌شود.

با گذشت 7 هفته از جنگ غزه، هیچ نشانه از فروکش‌کردن آن به‌رغم فراخوان‌های بین‌المللی برای آتش‌بس یا دست‌کم وقفه بشردوستانه مشاهده نمی‌شود.

دراین گیرو دار، نگرانی‌ها در این خصوص که محاصره شهر غزه به بروز قحطی و شیوع بیماری بیانجامد، افزایش یافته است.

از سویی اسرائیل ظاهرا به فشارهای بین‌المللی تن در داد و ضمن موافقت با ورود کامیون‌های حامل سوخت به غزه، متعهد شد که «محدودیت» را بر کمک‌های درخواست شده از سوی سازمان ملل، اعمال نکند.

در این رابطه اسرائیل اعلام کرد که اجازه ورود روزانه دو کامیون سوخت را بنا به درخواست واشینگتن از سازمان ملل در راستای برطرف‌کردن نیازهای اساسی خواهد داد و برنامه برای گسترش دامنه کمک‌ها را مطرح کرد.