سینا سبزیان

مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیداری که با ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ داشت، در واکنش به سخنان اخیر ترامپ و تهدیدات وی گفت: ترکیه بزرگ‌ترین مدافع کردها بوده و هست و کسی نمی‌تواند بیشتر از ترک‌ها ادعا کند که همراه کردها بوده است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از چاووش اغلو نوشت: ترکیه همچنان به دلیل تبلیغات تاریک سازمان فتو (سازمان فتح‌الله گولن مخالف حکومت ترکیه) برداشت‌ها و مواضع مختلف و متضادی در مورد سازمان‌ها کرد پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق داریم.

وی با اشاره به حضور یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه و حمایت کشورهای غربی از این گروه گفت: درحالی‌که شما از استقلال کشور سوریه صحبت می‌کنید، این گروه تروریسیتی 33 درصد از خاک کشور سوریه را به اشغال خود درآورده است. چرا از آن‌ها حمایت می‌کنید درحالی‌که آن‌ها به دنبال استقلال هستند. اینکه چرا شما درباره این مسئله اعتراض نمی‌کنید حتماً به امنیت اروپا مرتبط است و جرأت ندارید.

چاووش اغلو در ادامه صحبت‌هایش به درگیری‌های فرانسه و بلژیک اشاره کرد و گفت: اکنون کشورهای بسیاری در اروپا ازجمله فرانسه، بلژیک و سایر همسایه‌های آن‌ها با مخاطرات تروریستی مواجه هستند و در مقابل این تهدیدات همواره اعلام وضعیت فوق‌العاده می‌کنند. 

لوکزامبورگ نیز از دیگر کشورهایی است که با این مسئله درگیر است و همواره در مورد آن با دیگر کشورها همسو می‌شود، بااین‌حال وقتی ترکیه برای مقابله با تروریست‌ها پا پیش‌ می‌گذارد همه دنبال محکوم کردن ترکیه هستند. چنین مسئله‌ای از سوی ملت ترکیه پذیرفته نیست و غربی‌ها باید در قبال مردم کشور ما صادق باشند.

او از وضعیت کنونی سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: ترکیه مخالف اقدام یک‌جانبه در سوریه است و دوست دارد همه در کنار هم با تروریسم بجنگند.

چاووش اوغلو به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ترکیه کردها را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: ترکیه هیچ‌وقت دشمن کردها نبوده است و همواره از آن‌ها حمایت کرده است و باز هم از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند.

چاووش اوغلو همچنین از وضعیت کنونی آمریکا یاد کرد و گفت: آمریکا تحت فشار‌های داخلی زیادی است و بسیاری بر این کشور فشار می‌آورند که از سوریه خارج نشود؛ اما اگر این کشور خود را متحد ما می‌داند نباید از طریق توئیتر و شبکه‌های اجتماعی مواضع خود را به ما اعلام کند. همواره گفته‌ایم که تهدید نمی‌ترسیم و برنامه‌های خود را پیش می‌بریم. تهدید اقتصادی هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد.

همواره هر وقت لازم بوده آمریکا برای انجام تماس و ارتباط اعلام نیاز کرده و ما با آغوش باز آن را پذیرفته‌ایم. این اقدام متقابل است و وقتی مسیر چنین دیالوگی برقرار است چرا باید به شاخ‌وشانه‌کشی در توئیتر بپردازیم؟

وی همچنین به وضعیت استان ادلب سوریه اشاره کرد و گفت: اگر ادلب به محل تجمع تروریست‌ها تبدیل شود، مسئول چنین اتفاقی نه مردم سوریه هستند و نه مردم ترکیه، بلکه رژیمی است حامی این نیروها هستند. باید دید چه کسانی تروریست‌ها را به ادلب می‌فرستند.

چاووش اغلو تأکید کرد وی در نشست ناتو به حضور این نیروهای خارجی که به عضویت گروه‌های تروریستی درمی‌آیند اشاره کرده است و از آن‌ها خواسته نسبت به حضور شهروندان خود در این گروه‌ها مسئولیت‌پذیر باشد. ترکیه همه وظایف خود را در این مورد انجام داده است ولی این کشورها که تروریست‌ها ازآنجا می‌آیند هیچ اعتنایی به این مسئله نمی‌کنند و همه کارها به دوش ترکیه می‌افتد.

چاووش اوغلو عنوان کرد هیچ‌ کشوری به‌اندازه ترکیه در مقابل تروریسم ایستادگی نکرده است. این کشور توانسته بیش از سه هزار داعشی را از بین ببرد یا دستگیر کند، بااین‌حال می‌توانید اجازه دهید یگان‌های مدافع خلق همان‌طور که در برخی کشور‌ها حضور دارند به کشور شما هم سرازیر شوند.