مریم علامه‌زاده

شرکت هوآوی، سازنده تجهیزات مخابراتی روز شنبه (22 دی ماه) اعلام کرد کارمند بازداشت شده در لهستان به جرم جاسوسی، از سوی شرکت اخراج شده است و این موضوع به نگرانی‌ غربی‌ها در مورد موضوعات امنیتی این شرکت دامن زد.

یواکیم برودزینسکی، وزیر امور داخلی لهستان، در پی دستگیری کارمند چینی و یکی از مقامات سابق امنیتی لهستان در روز جمعه (21 دی ماه)، از اتحادیه اروپا و ناتو خواست تا به دیدگاه مشترکی مبنی بر اینکه آیا شرکت هوآوی را از بازار خود خارج کنند یا خیر، برسند.

هوآوی، بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی دنیا، با بررسی‌های شدید غرب مواجه است؛ درواقع آن‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا دولت چین با این شرکت در ارتباط است و آیا پکن از تجهیزات این شرکت به‌منظور جاسوسی استفاده می‌کند یا خیر.

تاکنون هیچ گواهی مبنی بر این موضوع به‌صورت عمومی ارائه نشده و این شرکت همواره چنین اتهاماتی را رد کرده است، اما چندین کشور غربی دسترسی شرکت‌ هوآوی به بازارهای خود را قطع کرده‌اند.

در ماه اوت (مرداد - شهریور)، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، با امضای قانونی، دولت را از استفاده تجهیزات شرکت هوآوی منع کرد و همچنین در تقلای اجرای دستور است تا شرکت‌های آمریکایی را نیز از این اقدام بازدارد.

برودزینسکی عنوان کرد که لهستان خواهان ادامه همکاری با چین است اما باید مذاکراتی برای خارج کردن هوآوی از برخی بازارها انجام شود.

وی به رادیوی خصوصی RMF FM گفت: نگرانی‌هایی در مورد هوآوی در داخل ناتو وجود دارد که نیاز به یک درک مشترک را در بین اعضای اتحادیه اروپا و اعضای ناتو افزایش می‌دهد.

وی افزود: ما خواهان روابط با چین هستیم، روابطی خوب، متمرکز و جذاب برای هر دو طرف.

هوآوی خود را از بازداشت‌ها مبرا کرد

هوآوی برای اینکه خود را از رویدادهای اخیر مبرا کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت وان ویجینگ را که به اتهام اقداماتی که به‌هیچ‌وجه به شرکت مرتبط نیست  بازداشت شده است اخراج کرده است.

در این بیانیه آمده است: همسو با قوانین قراردادهای کاری شرکت هوآوی ما چنین اقدامی را انجام دادیم، چراکه چنین حوادثی برای هوآوی بدنامی به همراه دارد. جو کلی سخنگوی این شرکت از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

هر دو فرد بازداشت شده، تفهیم اتهام شده‌اند و ممکن است به مدت سه ماه در بازداشت بمانند.

یک سخنگوی سرویس‌های امنیتی لهستان به رویترز گفته است که اتهامات متوجه اقدامات شخصی است و نمی‌توان مستقیماً آن‌ها را به شرکت فناوری‌های هوآوی مربوط دانست.

به گزارش سایت پول متعلق به لهستان معاون وزیر روابط دیجیتال لهستان نیز گفت: ورشو هرگونه مشارکت هوآوی در ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباطی 5G در لهستان را بررسی می‌کند.

به گفته تحلیل‌گران، هر تصمیمی از سوی دولت‌های غربی بر سر اینکه حضور‌ شرکت هوآوی را در بازارهای خود ممنوع کنند، می‌تواند تأثیر مستقیم بر سرعت و قیمت توسعه شبکه‌های 5G در قاره سبز داشته باشد.

جان پیتر کلینهانز، یک کارشناس امنیت آی‌تی در اتاق فکری در برلین در این رابطه گفت: بهترین پیشنهاد من این است که اروپا از این پنجره فرصت استفاده کند و درعین‌حال بررسی کند که چطور می‌توان ریسک استفاده از بهترین شبکه موجود را به حداقل رساند.

در پروفایل وانگ در شبکه اجتماعی لینکدین ذکر شده است که این فرد بازداشت شده از سال 2011 در بخش لهستان شرکت هوآوی فعالیت کرده و پیش از آن بین سال‌های 2001 تا 2006 به‌عنوان وابسته کنسولگری چین در گدانسک، یکی از شهرهای لهستان، فعالیت داشته است.

وزیر امور خارجه چین نسبت به این پرونده اظهار نگرانی کرد و به لهستان هشدار داد این پرونده را با عدالت بررسی کند.

خبرهای بدی که از ماه‌های پایانی سال 2018 در ارتباط با هوآوی منتشر می‌شود فعالیت آتی این شرکت را متأثر کرده است. در ماه پایانی سال 2018، کانادا منگ وانژو شهروند چین و مدیر مالی شرکت هوآوی را به درخواست آمریکا بازداشت کرد و قرار است وی را پس از روند قضایی به آمریکا استرداد کند. بازداشت وانژو در پی اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکایی علیه ایران از سوی شرکت هوآوی صورت گرفت. چین نیز در اقدامی مشابه چند شهروند کانادایی ازجمله یک دیپلمات سابق این کشور را بازداشت و عنوان کرد این فرد در کنار سایرین علیه امنیت چین فعالیت داشته است.