مریم علامه‌زاده

مجلس مقدونیه، روز جمعه (21 دی ماه)، همسو با توافق با یونان برای پایان دادن به یک منازعه 27 ساله، با تصویب اصلاحیه‌ای در قانون اساسی، نام کشورش را به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر داد.

این دو کشور در ماه ژوئن (خرداد - تیر) بر سر نام جدید به توافق رسیدند، اما استفاده از این نام صرفاً‌ زمانی به رسمیت شناخته می‌شود که مجلس آتن نیز توافق را به تصویب برساند.

81 کرسی از 120 عضو مجلس مقدونیه به نفع این اصلاحیه رأی مثبت دادند. نمایندگان حزب مخالف دولت که با این اصلاحیه در تضاد بودند، رأی‌گیری را تحریم کردند.

یک مقام دولتی مقدونیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز عصر، فصل تاریخی جدیدی در استقلال کشور ما نوشته شد. این اقدام دو مورد از بزرگ‌ترین منافع دولت ما را قابل دسترسی می‌کند: عضویت در ناتو و عضویت در اتحادیه اروپا.

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیری یونان، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر این کشور در تماسی با زوران زائف، همتای مقدونیه‌ای خود، این رویداد را تبریک گفت.

تاکنون یونان جلوی انگیزه‌های پیوستن همسایه خود به اتحادیه اروپا و همچنین ناتو را گرفته بود؛ چراکه به دلیل هم نام بودن این همسایه با یکی از استان‌های یونان، این تصور را ایجاد می‌کرد که مقدونیه به دنبال ادعای حاکمیت بر استان هم نام خود در یونان باشد.

این توافق‌نامه که بر اساس نام شهر مرزی که در آن امضا رسیده بود، پرسپا نام گرفت، قرار است به منازعات دو کشور پایان دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو و یاهانس هان، کمیسر توسعه اتحادیه اروپا، از نتیجه این رأی‌گیری اظهار خوشحالی کردند.

استولتنبرگ در حساب توئیتری خود نوشت: ناتو به‌شدت، از اجرای کامل این توافق حمایت می‌کند، توافقی که می‌تواند در ثبات و موفقیت منطقه نقش مهمی ایفا کند.

یاهانس هان نیز در توئیتر خود نوشت: صمیمانه‌ترین تبریکات من نصیب بازیگران سیاسی و شهروندان مقدونیه شمالی آتی که امید می‌رود به‌زودی شاهد رسمی شدن این اصلاحیه در قانون اساسی کشور باشیم. من امیدوارم این تصمیم تاریخی انگیزه‌ای پویا برای اصلاح کل منطقه غربی بالکان باشد.

طی سه روز گذشته، صدها نفر از مردم، علیه این توافق تغییر نام جلوی ساختمان مجلس در شهر اسکوپیه تظاهرات کردند. احزاب مخالف دولت در مقدونیه و همچنین ناسیونالیست‌ها، بر این باورند که تغییر نام و نمادهای ملی به‌منظور دسترسی به ناتو بهای گزافی است که نباید پرداخته شود.

حزب مخالف دولت برجسته این کشور خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. هریستیان میکوسکی، رهبر این حزب پس از اخذ آرا در صحن مجلس به خبرنگاران گفت: رأیی که برای اصلاح قانون اساسی به‌منظور تغییر نام، هویت، تاریخ و فرهنگ این کشور گرفته شد، درواقع علیه قانون اساسی بود. این رأی‌گیری غیرقانونی و خصمانه بود و به روشی مجرمانه انجام شد.

جمهوری مقدونیه که در جنوب شرق اروپا و شمال کشور یونان واقع شده، در سال 1991 از یوگوسلاوی پیشین مستقل شد. این کشور معضلات اقتصادی بسیاری دارد و حدود 25 درصد جمعیت آن بیکار هستند و بر همین اساس تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا مشکلات خود را کاهش دهد.

گفتنی است نام مقدونیه هیچ ربطی به استان مقدونیه یونان ندارد و صرفاً به دلیل هم‌جواری این نام از سوی دولت برگزیده شده است و از ابتدا دولت یونان نگران این موضوع بود.

به لحاظ تاریخی، پادشاهی مقدونیه در سده پنجم و ششم قبل از میلاد مسیح، پادشاهی مستقل از آتن و اسپارت در یونان بود و همسو با هخامنشیان ایران فعالیت می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که پادشاه مقدونیه سفیر پادشاهی هخامنشیان در یونان باستان به شمار می‌رفت.