مراسم تحلیف جان لی، رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ، طی یک مراسم رسمی دیروز جمعه، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، رئیس‌جمهور چین در اظهاراتی در جریان سفرش به هنگ کنگ تاکید کرد که رویکرد «یک کشور، دو نظام» که از سوی پکن در قبال هنگ کنگ اعمال شده کارآمد است.

شی جینپینگ، در حالی که ناظر بر اجرای جشن‌های بیست و پنجمین سالگرد واگذاری حاکمیت این دولتشهر از انگلیس به چین بود، تاکید کرد که دموکراسی شکوفا شده است.

وی در جریان این سخنرانی از شهروندان هنگ‌کنگ خواست تا در «احیای بزرگ نژاد چینی» مشارکت کنند و تاکید کرد که پکن همیشه «به نفع هنگ‌کنگ» عمل کرده است.

در عین حال، لی رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ که یک وزیر امنیتی سابق این دولتشهر بوده، در یک سخنرانی جداگانه اعتراضات چند وقت پیش در هنگ‌کنگ را چالش‌هایی که این شهر توانسته بر آنها غلبه کند توصیف کرد.

قبل از شروع این مراسم برخوردار از تدابیر فراوان، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفتند که پکن در رعایت رویکرد «یک کشور، دو نظام» به عنوان رویکرد حاصل از توافقی که به حاکمیت استعماری انگلیس بر هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ پایان داد، شکست خورده است.

جانسون با تعهد به این که کشورش از هنگ‌کنگ «چشم پوشی» نمی‌کند بیان داشت: این وضعیت امور، هم حقوق و آزادی‌های هنگ‌کنگی‌ها و هم پیشرفت و رفاه مستمر خانه آنها را تهدید می‌کند.

همچنین بلینکن گفت، آشکار است که مقامات هنگ‌کنگ و پکن دیگر مشارکت دموکراتیک، آزادی‌های اساسی و رسانه‌های مستقل را جزئی از این چشم‌انداز نمی‌دانند.