به دنبال آنکه شبه‌نظامیان طالبان مرکز شش ولایت و چندین شهر مرزی و مسیر تجاری را به دست گرفتند، ایالات متحده تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان مسوول دفاع از این کشور هستند. به گزارش رویترز، سخنگوی پنتاگون گفت که وضعیت امنیتی در افغانستان در مسیر درستی پیش نمی‌رود، زیرا شبه‌نظامیان طالبان ششمین مرکز ولایت افغانستان را تصرف کردند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده عمیقا از این روند نگران است، اما نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با این گروه شورشی را دارند. کربی گفت: اینها نیروهای نظامی افغان هستند، این مراکز استان‌های آنها است، باید از مردم خودشان دفاع کنند و این واقعا به رهبری بستگی دارد که آنها امیدوارند در همین لحظه خاص دیده شود. سخنگوی پنتاگون در پاسخ به اینکه اگر نیروهای امنیتی افغان نتوانند مقابله کنند از دست ارتش آمریکا کاری ساخته است؟ گفت: نه چندان زیاد. کربی تصریح کرد: ما همچنان به حمایت از نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهیم داد اما تمرکز ما تکمیل خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری است. وی درباره ادامه حملات هوایی آمریکا به طالبان پس از ۳۱ اوت و خروج آمریکا از افغانستان گفت: درباره چیزی که پس از این تاریخ روی خواهد داد گمانه‌زنی نمی‌کنم. نمی‌توانیم برای همیشه از نیروهای امنیتی افغانستان با حملات هوایی حمایت کنیم. کربی گفت:‌ ارتش افغانستان بر طالبان برتری دارد و آنها باید از این برتری استفاده کنند. وی افزود: من شواهدی در دست دارم که نشان می‌دهد آنها بیش از ۳۰۰۰۰۰ سرباز و پلیس دارند. آنها یک نیروی هوایی مدرن دارند که ما همچنان به آن کمک می‌کنیم و آن را بهبود می بخشیم. آنها سلاح های مدرن دارند.

آنها دارای ساختار سازمانی هستند. آنها مزایای زیادی دارند که طالبان از آن برخوردار نیستند. طالبان نیروی هوایی ندارد، طالبان فاقد حریم هوایی هستند ، آنها مزایای زیادی دارند. اکنون ، آنها باید از این مزایا استفاده کنند. آنها باید این برتری را اعمال کنند. او همچنین از همسایگان افغانستان خواست از اقداماتی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد خودداری کنند. وی گفت که آمریکا در حال مذاکره با پاکستان درباره ادعای وجود پناهگاه‌های امن برای تروریست‌ها در مرز پاکستان و افغانستان است که به گفته وی منبع بی ثباتی و ناامنی در منطقه است. وی گفت که گفتگو با پاکستان در مورد پناهگاه‌های امن برای شبه نظامیان در مرز پاکستان و افغانستان در جریان است و افزود: پاکستان نیز قربانی اصلی تروریسم بوده است. سخنگوی پنتاگون با بیان عزم خود برای ادامه حمایت واشنگتن از دولت افغانستان، گفت که ایالات متحده به حمایت هوایی خود از نیروهای هوایی افغانستان در هر زمان که نیاز باشد ادامه خواهد داد. وی افزود: بنابراین، همه ما به طور مشترک از اهمیت بستن این پناهگاه‌های امن و عدم اجازه استفاده آنها از سوی طالبان یا دیگر شبکه‌های تروریستی برای ایجاد اختلاف استفاده می‌کنیم. ما در حال گفتگو با پاکستانی‌ها هستیم.

این اظهارات در حالی بیان شده که روز گذشته (سه‌شنبه) نشست سه جانبه گسترش یافته (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان) در مورد شرایط افغانستان در قطر برگزار شد. به گفته وزارت خارجه قطر، این مذاکرات پشت درهای بسته انجام می‌شود. این اولین جلسه تروئیکای گسترش یافته برای نماینده تازه منصوب چین در افغانستان خواهد بود. هدف از این دیدار بازگرداندن نیروهای سیاسی افغان به میز مذاکره به منظور مهار خصومت‌های فزاینده بین کابل و طالبان عنوان شده است. وزارت امور خارجه پاکستان پیشتر گفته بود که موضوع اصلی این جلسه بررسی وضعیت کنونی در افغانستان است، جایی که طالبان حملات خود را افزایش داده و تصرف مراکز استان‌ها را آغاز کرده است.