دیروز غرب آفریقا شاهد موج جدید عملیات‌‌تروریستی بود

افراط‌گرایی از بورکینافاسو تا نیجریه 

حمله افراد مسلح به یک پایگاه نظامی در بورکینافاسو بیش از 120 کشته برجا گذاشت که 35 غیرنظامی نیز در میان آنان بود. به گزارش رویترز، شورشیان بورکینافاسو روز گذشته (سه‌شنبه) به یک پایگاه نظامی در استان «سوم» حمله کردند و 35 غیرنظامی را که بیشترشان زن بودند، کشتند. در اثر این حمله همچنین 87 نفر از شبه‌نظامیان و نیروهای امنیتی محلی کشته شدند. رئیس‌جمهوری بورکینافاسو در پی این حمله 2 روز عزای عمومی اعلام کرد. ارتش بورکینافاسو اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور پس از هفت ساعت درگیری توانستند حمله شورشیان را دفع کرده و مقادیر قابل توجهی اسلحه و موتورسیکلت از آنان مصادره کنند. ماه گذشته نیز گروهی از شورشیان در بورکینافاسو به یک کاروان معدنچیان که عازم معدنی متعلق به کانادا بودند، حمله کرده و نزدیک به 40 نفر را کشتند. بورکینافاسو که از نواحی آرام در منطقه ساحل آفریقا بود، از زمانی که گروه‌هایی از افراطگرایان از کشور مالی وارد آن شده‌اند، با موجی از خشونت و جنایت مواجه شده که بخش‌هایی از این کشور را از کنترل حکومت خارج کرده است. در همین حال سازمان ملل اعلام کرد، براساس گزارش‌ها گروه‌های مسلح در یکی از استان‌های شمالی نیجریه که بوکوحرام در آن فعالیت دارد، غیرنظامیان بسیاری را اعدام کرده و تعداد بسیار دیگری را نیز ربوده‌اند.  به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل بدون ارائه جزئیات به خبرنگاران گفت: این اعدام‌ها و آدم‌ربایی‌ها روز دوشنبه در استان بورنو رخ داده است. سازمان ملل و شرکای بشردوست‌اش این رویدادهای خشونت‌آمیز را محکوم کرده و از مقامات نیجریه خواستند تا نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر و حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند. استان بورنو یک دهه پیش زادگاه گروه شبه‌نظامی بوکوحرام بود و بدترین حملات بوکوحرام را تجربه کرده است.

دوجاریک گفت: از زمان آغاز این درگیری‌ها بیش از ۳۶ هزار تن کشته شده‌اند که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامیان بودند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به این گزارش‌ها درباره اعدام و ربوده شدن غیرنظامیان به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار محاکمه مسئولان این اقدامات خشونت‌آمیز شده است. وی افزود: گوترش ضمن ابراز تسلیت به قربانیان این رویدادها، بار دیگر بر همبستگی سازمان ملل با مردم و دولت نیجریه تاکید کرد. گوترش این حملات که غیرنظامیان، امدادگران و تاسیسات غیرنظامی را هدف می‌گیرد، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواند. مسئولان این خشونت‌ها باید به پای میز محاکمه کشیده شوند. باید به قانون بین‌المللی حقوق بشر و قانون بین‌المللی بشردوستانه احترام گذاشته شود و باید از تمامی غیرنظامیان در نیجریه حفاظت شود.آنتونیو خوزه کانهاندولا، رئیس موقت اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در نیجریه اخیراً در بیانیه‌ای گفته بود: گزارش‌ها نشان می‌دهند که حملاتی در دو جاده اصلی استان بورنو رخ داده است. وی افزود: این گزارش‌ها به شدت باعث نگرانی و وحشت من شده و من همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات هستم. 

به موازات این تحولات در نیجریه و بورکینافاسو، اداره کل امنیت ملی نیجر بامداد روز گذشته (چهارشنبه) از بازداشت یک گروه تروریستی سه نفر اعم از یک شهروند این کشور و دو تبعه ترکیه خبر داد. شبکه سعودی العربیه به نقل از یک منبع امنیتی در نیجر گزارش کرد که پلیس موفق شد هویت تروریست‌ها را که با پرواز ترکیه از استانبول به این کشور وارد شده‌ بودند، شناسایی کند و آنها به حمایت از داعش در صحرای بزرگ آفریقا مظنون هستند. العربیه همچنین نوشت که به عقیده ناظران بازداشت‌شدگان با طرف‌های ترکیه‌ای که تسهیلات لجستیکی و سلاح به گروه‌های تروریستی در ساحل آفریقا و لیبی ارائه می‌کنند، در ارتباط بوده‌اند.