از عزل رئیس‌جمهور تا خرابکاری در ناصریه

گسست سیاسی، سناریوی جدید در عراق!

فراکسیون پارلمانی صادقون از جمع‌آوری امضاهایی برای عزل رئیس‌جمهوری عراق به اتهام خیانت، زیر پا گذاشتن سوگند و نقض قانون اساسی خبر داد. به گزارش سایت شبکه المیادین، فراکسیون صادقون وابسته به گروه عصائب اهل الحق برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق را به این مساله متهم کرده که به جای اجرای قانون اساسی حامی سهمیه‌بندی شده است. عدی عواد،‌ یکی از نمایندگان این فراکسیون از جمع‌آوری امضاهایی برای عزل برهم صالح از پست ریاست‌جمهوری به اتهامات مذکور خبر داد و گفت، رئیس‌جمهوری سوگند خود را زیر پا گذاشته، مرتکب جرم شده و به زمان‌بندی‌های قانون اساسی احترامی نمی‌گذارد. وی تصریح کرد، وظیفه اصلی رئیس‌جمهوری حمایت از قانون اساسی و جایگاه آن است. در متن ماده ۶۱ قانون اساسی آمده است، پارلمان می‌تواند با اکثریت مطلق اعضا رئیس‌جمهوری را بعد از اینکه از سوی دادگاه عالی فدرال به ارتکاب جرم یا نقض قانون اساسی یا خیانت بزرگ و زیر پا گذاشتن سوگند قانونی خود محکوم شود، عزل کند. برهم صالح مکلف کردن نامزدی برای تشکیل دولت را به امروز (یکشنبه) موکول کرده زیرا گروه‌های سیاسی و تظاهرکنندگان هنوز بر سر نامی برای پست نخست وزیری توافق نکرده‌اند، این درحالی است که مهلت قانونی برای معرفی نامزد نخست وزیری به پایان رسیده است. در همین حال منبع نزدیک به رئیس جمهوری عراق روز گذشته (شنبه) اعلام کرد، وی با سیاست دیکته‌ کردن‌ها و تحمیل نامزدی برای پست نخست وزیری مخالف است. سایت اسکای‌نیوز گزارش داده که برهم صالح این اظهارات پس از آن مطرح کرده که برخی از نمایندگان پارلمان عراق رئیس جمهوری این کشور را برای تعیین نامزد خود یعنی قصی السهیل برای پست نخست وزیری تحت فشار گذاشتند. رئیس جمهوری عراق همچنان به مذاکرات خود با گروه‌های سیاسی برای برون‌رفت کشور از بحران تعیین نخست وزیر آتی ادامه می‌دهد و با بیش از ۱۷۰ نماینده در این خصوص دیدار کرده است.

منابع سیاسی اعلام کردند، صالح بر اعلام نامزدی مستقل برای پست نخست وزیری تأکید دارد. همچنین عباس العطافی از نمایندگان پارلمان عراق گفت، صالح درخواست‌ ۴۸ نامزد برای این پست را دریافت کرده است اما تاکنون در مورد یکی از این شخصیت‌ها توافقی حاصل نشده است. برخی از نامزدها شخصاً درخواست نامزدی خود را ارائه کرده، برخی از طرف احزاب خود نامزد شده و نام برخی هم از طریق فراکسیون‌ها در میادین تظاهرات مطرح شده است.

در این میان سایت شبکه سومریه نیوز عراق گزارش داده تظاهرکنندگان دفتر سازمان بدر و مقر حزب الدعوه در شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار را آتش زدند. این در حالی است که جریان صدر از تحویل بخش‌های محوله به کلاه‌آبی‌ها در میدان التحریر به نیروهای امنیتی خبر دادند. تظاهرکنندگان روز جمعه اقدام به آتش زدن دفتر سازمان بدر و مقر حزب الدعوه در شهر ناصریه کردند. بر اساس داده‌های میدانی  و گفته منابع خبری،این اقدام خرابکارانه منجر به خسارات مالی بدون هیچ تلفات جانی شد. معترضان عراقی همچنین مقر هنگ ماموریت‌های ویژه در شهر ناصریه و مقر جنبش عصائب اهل الحق واقع در مرکز این شهر را آتش زدند. معترضان عراقی همچنین منزل جبار الموسوی، رئیس کمیته امنیتی شورای استان ذی‌قار را آتش زدند. معترضان در عین حال پل اصلی و جاده مواصلاتی بین دو استان میسان و ذی قار در جنوب را با تایرهای شعله‌ور مسدود کردند. تظاهرکنندگان همچنین تایرهایی را در منطقه البراضعیه در مرکز بصره در اعتراض به خدمت‌رسانی‌ نامناسب آتش زدند. از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق  به کلاه آبی‌ها (گردان‌های سرایا السلام) دستور داد که از میدان التحریر در مرکز بغداد خارج شوند و تامین امنیت این منطقه را به نیروهای امنیتی واگذار کنند.