از حمله پهپادی به مقتدی صدر

تا تحریم عصائب اهل حق 

علیه امنیت ملیِ عراق

یکی از نزدیکان رهبر جریان صدر عراق از حمله پهپادی به محل اقامت مقتدی صدر در شهر نجف خبر داد. همچنین گردان‌های سرایا السلام وابسته به جریان صدر تهدید کردند اگر ثابت شود طرف سیاسی در این حمله دست داشته پاسخی بی‌سابقه به این حمله می‌دهند. به گزارش سومریه نیوز، صالح محمد العراقی، از منابع نزدیک به جریان صدر عراق گفت که منطقه «الحنانه» در نجف هدف حمله پهپادی توسط پهپاد مسیریاب قرار گرفت. این منبع به جزئیات حمله اشاره‌ای نکرد و تنها گفت این حمله پس از آن صورت گرفت که رهبر جریان صدر عراق  به گروه موسوم به «کلاه آبی‌ها» دستور داد از تظاهرکنندگان در بغداد و نجف حمایت کنند. کلاه آبی‌ها از حامیان جریان صدر هستند که به دستور رهبر جریان صدر و به منظور حفاظت از معترضان در میدان‌های محل تظاهرات مستقر شده‌اند. همچنین اعلام شده تحقیقات در این باره ادامه دارد. هنوز مشخص نیست که آیا مقتدی صدر رهبر جریان صدر در این مکان حضور داشته و در جریان حمله آسیبی دیده است یا خیر اما خبرگزاری فرانسه اعلام کرده مقتدی صدر در عراق نیست. صالح محمد العراقی نزدیک به مقتدی صدر از موافقت خود با درخواست یکی از حامیان صدر برای تظاهرات میلیونی در نزدیکی محل اقامت مقتدی صدر در مرکز نجف خبر داد. یکی از حامیان صدر خواستار برگزاری تظاهراتی نزدیکی محل اقامت صدر شده است. وی از این تجمع به میلیونی حنانه یاد کرده است. همزمان گردان‌های السلام اعلام کرد اگر ثابت شود که هر طرفی در این حمله دست داشته پاسخی بی سابقه به عامل حمله داده می‌شود.

به موازات این اتفاق، وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار شخصیت عراقی به نام‌های خمیس فرحان الخنجر العیساوی، لیث الخزعلی، برادرش قیس الخزعلی و حسین فلاح اللامی را در لیست تحریم خود قرار داد. به گزارش شبکه المیادین، دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه با اعلام این اعمال تحریم‌ها اظهار کرد، این روند ادامه دارد و تحریم‌ها مسؤولان دیگر را نیز شامل خواهند شد.

شنکر همچنین مداخله کشورش در امور عراق را به گونه‌ای وارونه تفسیر کرد و مدعی شده است، آمریکا از حاکمیت و ثبات عراق حمایت می‌کند و به مشورت‌های امنیتی خود با مقامات عراق ادامه می‌دهد. وی نسبت به اینکه شاهد تعهد مقامات عراقی به همکاری با آمریکا باشد، ابراز تمایل کرد. این مقام آمریکایی در اظهاراتی مضحک ادعا کرد، آمریکا ملت عراق را در فراهم سازی آنچه دولت عراق نتوانست محقق کند، یاری می‌کند! در این راستا معاون وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، این تحریم‌ها به دولت عراق برای تقویت موسسات قانون اساسی خود کمک می‌کند و در توجیه این اقدام کشورش مدعی شد، ایران حاکمیت عراق را نقض می‌کند. این تازه‌ترین دور تحریم‌هایی است که در آن اشخاص حقیقی عراقی یا گروه‌های شبه‌نظامی هدف فشارهای واشنگتن قرار می‌گیرند. در میان چهار نفر جدید، قیس خزعلی، دبیرکل گروه «عصائب اهل حق» معروف‌ترین چهره‌ تحریم شده است.  رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق از اسقرار نیروهای ارتش و پلیس این کشور در منطقه السنک بغداد در پی حمله مجدد افراد مسلح به معترضان در این میدان خبر داد. به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، محمدرضا الحیدری، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق (شنبه) اعلام کرد که گروهی از افراد مسلح ناشناس با حمله به معترضان در منطقه السنک بغداد به سمت آنها شلیک کردند. وی افزود: پس از این حمله نیروهای ارتش و پلیس عراق در منطقه السنک مستقر شدند. در همین راستا، سفارت آمریکا در بغداد حمله شب گذشته افراد مسلح به معترضان در این منطقه را «وحشتناک» خواند و خواستار مجازات عاملان این حمله شد.