تکاپوی ریاض برای تطهیر چهره سفارت عربستان در بیروت 

نخست‌وزیر لبنان دولت فن‌سالار تشکیل می‌دهد  

همزمان با ادامه اعتراضات در لبنان و تجمع شبانه حامیان سعد حریری در بیروت، نخست‌وزیر مکلف لبنان اعلام کرد مصمم است برای تشکیل دولت مستقل و فن‌سالار تمامی موانع را از سر راه تشکیل دولت بردارد. سفارت عربستان در لبنان نیز در بیانیه‌ای درباره اینکه این کشور از شیوه مکلف شدن دیاب برای تشکیل کابینه ناراضی است،‌ توضیح داد.  به گزارش روزنامه القدس العربی، حسان دیاب، نخست‌وزیر مکلف لبنان در توییتر نوشت: دولت جدید گروهی سیاسی نخواهد بود بلکه دولتی فن سالار است. من مستقل زندگی کردم و مستقل خواهم بود. مسئله اصلی ما تحقق نهضت لبنان و رسیدن به نتیجه‌ای است که لبنانی‌ها آرزوی آن را دارند. محمد فنیش، وزیر ورزش و جوانان از اعضای حزب‌الله نیز گفت: ما کاملاً رویکرد مثبتی در قبال نخست‌وزیر مکلف داریم و کشور نیاز دارد تلاش‌های تمامی گروه‌های سیاسی برای حل بحران را به کار گیریم. وی گفت: دولت به پشتیبانی سیاسی نیاز دارد برای همین ما خواهان مشارکت گسترده هستیم و این نهایت مسئولیت ملی است. ما باید از نخست‌وزیر مکلف حمایت کنیم چراکه جایگزینی برای دولت وجود ندارد.

در مقابل نهاد المشنوق، نماینده پارلمان لبنان با تعیین نخست‌وزیر از سوی جریان آزاد ملی و حزب‌الله و حزب أمل مخالفت کرد و گفت:‌ زمانی که مسئله درباره نمایندگی شیعیان در نهادها باشد تعهد مساله اساسی است، مثل زمانی که جریان المستقبل در انتخابات ۲۰۰۹ پیروز شد و در آن روز نبیه بری را به عنوان رئیس پارلمان انتخاب کردیم؛ به این دلیل که او متعهد بود. همچنین رییس‌جمهور برای سال‌ها در اختیار میشل عون بوده با این اعتبار که وی متعهد و نماینده اکثریت مسیحی بوده است. المشنوق از سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان خواست موضع سیاسی واضحی را درباره حسان دیاب اتخاذ کند. المشنوق گفت: این پرونده با گفتن خداوند او را موفق کند یا امتناع از مشارکت در دولت بسته نمی‌شود. مسئولیت او این است که موضع مشخص را به مردم خشمگین در خیابان‌ها به شکل دقیق برای ممانعت از فتنه و دودستگی اعلام کند.

نکته قابل ملاحظه درباره روند حمایت‌های عربی از دولت دیاب گفت‌وگوی یک شخصیت عربستانی به نام «عبدالله الرکف» است که خود را خبرنگار حوزه لبنان معرفی کرده است، وی گفته است، عربستان هرگز با حسان دیاب تماس برقرار نخواهد کرد مگر اینکه مورد تایید دار الافتاء لبنان قرار بگیرد. وی تاکید می‌کند: ما منتظر رضایت ملت لبنان درباره مساله تکلیف و تشکیل کابینه هستیم. الرکف کنار گذاشته شدن حریری توسط عربستان را تکذیب کرده و گفته بود حسان دیاب شخصی ناشناخته است که سنی‌ها با او مخالفند و عربستان از روند مکلف شدن او که به نظر می‌رسد نامزد حزب‌الله است ناراضی است. سفارت عربستان در لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: فهد الرکف که مکالمه تلفنی را با شبکه ال‌بی‌سی انجام داد و خودش را متخصص در پرونده لبنان اعلام کرد و رسانه‌ها او را یک مسئول دولتی دانستند در واقع هیچ گونه سمت رسمی ندارد و نظراتش شخصی است و موضع رسمی عربستان نیست. سفارت عربستان می‌افزاید عاجزانه از رسانه‌ها درخواست دارد در انتقال اطلاعات دقت داشته و از منابع رسمی اخبار را پیگیری کنند و از سمت افرادی که در برنامه‌های تلویزیونی حضور می‌یابند اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر، تعدادی از تظاهرکنندگان لبنانی مسیرهای مرکز بیروت را در اعتراض به مکلف شدن حسان دیاب بستند. معترضان در میادین اصلی از جمله شهدا و ریاض الصلح تجمع کرده بودند. آن‌ها که برای چهارمین شب متوالی تجمع کرده بودند تأکید کردند حسان دیاب نماینده سنی‌ها نیست. نیروهای امنیتی و ضد شورش و ارتش نیز در محل‌های تجمع مستقر شدند اما از درگیری با معترضان خودداری کردند.