درگیری شبانه با مظنونان به بمب‌گذاری 19 کشته بر جای گذاشت

تداوم تنش در سریلانکا

خدیجه علامه‌زاده

جسد 15 نفر از جمله شش کودک در محل درگیری شبانه در ساحل شرقی سریلانکا برجای ماند.

یک سخنگوی پلیس روز شنبه (هفتم اردیبهشت ماه) گفت که سه مظنون به عملیات بمب‌گذاری انتحاری در میان 15 تن کشته شده بوده‌اند که این اتفاق درست شش روز پس از کشته شدن 253 نفر در روز یکشنبه مصادف با روز عید پاک در جریان بمب‌گذاری انتحاری، اتفاق افتاد.

این سه تن که مواد منفجره همراه خود را منفجر کردند، به همراه سه زن و شش کودک کشته شده روز جمعه شب در مکانی که خانه امن این تروریست‌ها به شمار می‌رفت در نزدیکی شهر کولونیای شرقی پیدا شدند.

این شهر در بخش جنوبی باتیکالوا قرار دارد که مکان یکی از انفجارهای هفته گذشته بوده که در جریان آن سه کلیسا و چهار هتل لوکس منفجر شدند. یکی از کودکانی که طی این جریان تبادل آتش گرفتار شده بود زنده ماند و  در بیمارستان بستری شد.

سخنگوی نظامی در سامیت آتاپاتو در بیانیه‌ای گفت که همچنان که سربازان به سمت خانه امن می‌رفتند سه انفجار صورت گرفت و بعد از آن تیراندازی آغاز شد.

این سخنگو در ادامه افزود که سربازان به سمت این خانه امن که محل نگهداری و انبار بزرگی از مواد منفجره که در آن ذخیره‌سازی شده بود حمله کردند.

وی گفت که این مبارزان مظنون عضو گروه داخلی جماعت ملی توحید بودند؛ گروهی که احتمالا متهم و مسئول حملات یکشنبه ( یکم اردیبهشت ماه) بوده است.

ارتش عنوان کرده است که مواد اولیه بسیاری برای ساخت بمب در همان منطقه پیدا کردند.

فلورانس لویی، خبرنگار الجزیره که از پایتخت سریلانکا، کلمبو گزارش می‌کند گفته است که این عملیات جستجو از سوی نیروهای امنیتی انجام شد یکی از بسیار عملیات‌هایی بوده که در این جزیره در طول یک‌هفته گذشته در سریلانکا انجام شده است.

وی در ادامه افزود که این درگیری به یک رقابت یک ساعت مسلحانه تبدیل شد و عملیات جستجو همچنان برای یافتن‌ افراد مسلح دیگر در جریان است. دولت گفته است که از نه نفر بمب‌گذار عملیات انتحاری که در روز عید پاک انجام شد، هشت نفر شناسایی شدند که یکی از آن‌ها زن بوده است.  روز جمعه (ششم اردیبهشت ماه) نیروی امنیتی پلیس اعلام کرد که ما به دنبال 140 نفری هستیم که باور داریم آن‌ها با گروه تروریستی داعش در ارتباط هستند؛ گروهی که ادعا کرده است مسئولیت این بمب‌گذاری عملیات انتحاری را بر عهده دارد.

پلیس اعلام کرده است که تاکنون دست کم 76 نفر از جمله خارجیانی از سوریه و مصر در جریان تحقیقات خود دستگیر کرده است که در واقع فقط بیست نفر از این افراد تنها در 24 ساعت گذشته دستگیر شده‌اند.

فلورانس لویی، در گزارش از کلمبو گفت وقایعی که در 24 ساعت گذشته رخ داده است نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی در کشور چگونه است.

وی در ادامه افزود که در چند روز گذشته پلیس محل‌های ماموریت مجرمان و دستگیری متهمان و محل انفجار بمب را شدیدا تحت کنترل قرار دادند.

گروهی روز سه شنبه هفته گذشته (سوم اردیبهشت ماه) ویدوئی منتشر کردند که نشان می‌داد هشت مرد  که همگی به جز یک نفر از آن‌ها صورت خود را پوشیده بودند در لباس سیاه و با پرچم داعش ایستاده بودند و خود را وفادار به رهبر داعش ابوبکر بغدادی معرفی می‌کردند.

پس از آن‌که سرویس‌های امنیتی کشور نسبت به احتمال حمله بمب‌گذاری خودرو هشدار دادند و نسبت به افزایش خشونت ابراز نگرانی کردند به مسلمانان سریلانکا گفته شد که روز جمعه (ششم اردیبهشت ماه) نماز جمعه را در خانه‌های خود بخوانند.