شرکت فولاد مبارکه دوستدار محیط زیست است

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: شرکت فولاد مبارکه در مسیر توسعه و حفظ محیط زیست اقدامات قابل توجهی انجام داده است و باید اقدامات این شرکت در کاهش مصرف آب مثل بازچرخانی و تصفیه پساب ۹ شهرستان مجاور این شرکت بیش از پیش به جامعه اطلاع رسانی شود تا جامعه از اقدامات ارزنده زیست محیطی این شرکت در راستای بهره گیری از آبهای تجدیدپذیر مطلع شود.  

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به هفته محیط زیست اظهار کرد: چالش محیط زیست در کشورهای درحال توسعه، ریشه دار است چرا که بین دوگانه توسعه صنعتی و حفظ محیط زیست باید تعادل ایجاد کرد. تعادل بخشی بین توسعه صنعتی و حفظ محیط زیست به این معناست که می توان همگام با توسعه از محیط زیست هم حفاظت کرد و تجربه کشورهای توسعه یافته نظیر اتریش می تواند در این مسیر موثر واقع شود.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: تمرکز بر مفاهیم توسعه پایدار و در نظر گرفتن منافع نسل های آتی، می تواند پیش روی دولتمردان ما در راستای حفاظت از محیط زیست

قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: حفظ محیط زیست فقط گونه انسانی را در بر نمی گیرد و شامل تمام زیستمندان می شود که در این زمینه به توجه و تمرکز بیشتری بر محیط زیست نیاز داریم و موضوع «آمایش سرزمین» و تطابق کشور با ظرفیت‌های بالقوه هر اقلیم می تواند در راهبرد «توسعه بر مبنای اقلیم» نقش مهمی ایفا کند.

وی گفت: موضوعاتی نظیر فرهنگ، جامعه و اقلیم می تواند در طراحی توسعه موثر باشد و باید از شتاب‌زدگی اقتصادی بدون درنظر گرفتن پارامترهای محیط زیستی اجتناب کرد. در این راه بهره‌مندی از ظرفیت‌های بوم‌گردی و توسعه گردشگری به عنوان صنعت سبز می‌تواند بستر مناسبی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور همگام با حفظ محیط‌زیست را فراهم کند.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه صنعت گران کشور موضوع اقلیم و فرهنگ را در اولویت طرح‌های توسعه ای خود قرار دهند، گفت: از سه دهه گذشته تاکنون، شرکت فولاد مبارکه توانست سازوکار مصرف بهینه آب را در اولویت استراتژی خود قرار دهد و اقدامات این شرکت در کاهش مصرف آب خام با بهره‌گیری از بازچرخانی و تصفیه پساب ۹ شهرستان مجاور این شرکت را شاهدیم و نیاز است که این موارد بیش از پیش به جامعه اطلاع رسانی شود تا جامعه از اقدامات ارزنده زیست محیطی این شرکت در راستای بهره گیری از آبهای تجدیدپذیر مطلع شود.  

وی اضافه کرد: سیاست توسعه ای زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه در نقاطی از کشور که با چالش آب کمتری مواجه است هم استراتژی مناسبی توسط این شرکت است که نشان می‌دهد مدیران این شرکت توسعه بر مبنای اقلیم را مدنظر قرار داده اند.

وی به اهمیت آب نزد ایرانیان اشاره ای کرد و گفت: با توجه به جانمایی جغرافیایی ایران در جهان، همواره مساله آب نزد اهالی ایرانشهر مهم بوده است و ما وامدار تمدنی هستیم که آب را در زیر زمین جابه جا می کرد تا مبادا تبخیر شود ولی امروز با هدررفت منابع آبی به ویژه با توسعه کشاورزی، نسل های آینده را از این نعمت بی بهره کرده ایم. وی باز هم بر «توسعه بر مبنای اقلیم» تاکید کرد و توضیح داد: توسعه صنعتی در بخش هایی از کشور که متناسب با شرایط اقلیم منطقه نباشد، سنجیده نیست؛ چراکه کشور ایران مجموعه ای از اقلیم های متفاوت است و نیاز است دولتمردان با بازنگری مجدد نسبت به توسعه صنعتی متناسب با اقلیم دقت بیشتری کنند.