مرتضی بلوکی

 آمارهای اقتصادی و صورت‌های مالی منتشر شده توسط شرکت‌های معدنی، نشان دهنده این است که با قیمت‌های کنونی سنگ آهن نیز، این شرکت‌ها از حاشیه سود بسیار بالا و قابل توجهی برخوردار هستند به نحوی که در حال حاضر کمتر بخش اقتصادی وجود دارد که به اندازه شرکت‌های معدنی از حاشیه سود، برخوردار باشند. اما گویا عده‌ای از فعالان بخش معدن به حاشیه سود بالای کنونی، قانع نیستند و می‌خواهند به بهای تحمیل تورم و گرانی به کشور، حاشیه سود مجموعه خود را از میزان بالای کنونی نیز بیشتر کنند.

قیمت‌گذاری سنگ آهن یکی از مهم‌ترین موضوعات صنعت فولاد کشور در ماه‌های اخیر بود. قیمت سنگ آهن نقش قابل توجهی در بهای تمام شده فولاد داشته و و گرانی سنگ آهن، افزایش قیمت و گرانی محصولات فولادی را به دنبال دارد.

متاسفانه اصرار برخی عرضه کنندگان سنگ آهن برای افزایش قیمت، پیامدهای تورمی گسترده‌ای برای اقتصاد کشور دارد. ورق فولادی، ماده اولیه بسیاری از محصولات صنعتی کشور است، از صنعت خودرو گرفته تا لوازم خانگی و الکترونیک و ساختمانی و غیره. افزایش غیرمنطقی سنگ آهن، افزایش قیمت محصولات فولادی و به تبع آن افزایش قیمت بسیاری از محصولات صنعتی و مصرفی را در پی دارد. امری که در شرایط تورمی کنونی کشور و جنگ اقتصادی که جمهوری اسلامی درگیر آن است، قطعا به صلاح نیست و موجبات نارضایتی عمومی بیشتر را فراهم می‌کند.

این مسئله در حالی است آمارهای اقتصادی و صورت‌های مالی منتشر شده توسط شرکت‌های معدنی، نشان دهنده این است که با قیمت‌های کنونی سنگ آهن نیز، این شرکت‌ها از حاشیه سود بسیار بالا و قابل توجهی برخوردار هستند به نحوی که در حال حاضر کمتر بخش اقتصادی وجود دارد که به اندازه شرکت‌های معدنی از حاشیه سود، برخوردار باشند. اما گویا عده‌ای از فعالان بخش معدن به حاشیه سود بالای کنونی، قانع نیستند و می‌خواهند به بهای تحمیل تورم و گرانی به کشور، حاشیه سود مجموعه خود را از میزان بالای کنونی نیز بیشتر کنند. بی‌تردید این اتفاق مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی است چرا که در شرایط جنگی، هزینه‌ها و منافع باید در تمام زنجیره تولید، توزیع شود نه این که یک بخش از زنجیره تولید، به حاشیه سود بالای خود قانع و راضی نباشد و به قیمت تحمیل گرانی و تورم به مردم به دنبال سود بیشتر باشد.