رئیس‌جمهوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در تهران طی سخنانی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال اخیر اشاره کرد و در بخشی از سخنان خود درباره قدرت نظامی و موشکی ایران گفت: ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره، انواع موشک‌های پدافند هوایی، زمین به هوا، دریا به هوا، دریا به دریا و زمین به زمین از هیچ‌کس اجازه نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت و با قدرت راهمان را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی، در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در میدان آزادی تهران برگزار شد، افزود: خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که ملت بزرگ ایران را 40 سال پیش، از استبداد و استعمار و وابستگی‌ها رهانید و این ملت توانستند نظام جمهوری اسلامی را در این سرزمین استقلال بخشند.

وی با بیان این که ۲۲ بهمن امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: ۲۲ بهمن امسال از یک طرف همزمان است با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و از سوی دیگر امسال دهه فجر عطر و بوی فاطمی پیدا کرد. همچنین از سوی دیگر امسال در شرایطی جشن ۲۲ بهمن را برگزار می‌کنیم که در برابر توطئه‌های آمریکای جنایتکار و صهیونیسم و ارتجاع منطقه هستیم و اینها مردم ما را در فشار و منگنه تحریم قرار داده‌اند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: بنابراین امروز حضور مردم در خیابان‌های سراسر ایران اسلامی به این معنا است که نقشه‌های یک ساله دشمن، نقش بر آب شده است و دشمن به اهداف شوم خود نخواهد رسید و ما راه و مسیر خود را به همان صورت که ۴۰ سال پیش انتخاب کرده بودیم ادامه خواهیم داد.

وی افزود: حتی ۴۷ سال پیش و هفت سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان رژیم خائن پهلوی بخش مهمی از جنوب ایران که همواره در جغرافیا به عنوان استان چهاردهم کشور می‌شناختیم به دست خیانت بار پهلوی از ایران جدا شد.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تاکید کرد: در چند دهه دوران شاهنشاهی سست عنصر قاجار و پهلوی دو سوم کشور را از ایران جدا کردند و این به این معنی است که رژیم‌های قبل علاوه بر این که به دین، فرهنگ، رفاه و زندگی مردم خیانت کردند، به تمامیت ارضی کشور نیز خیانت کردند.

روحانی در ادامه، خاطرنشان کرد: امروز همه دنیا بدانند که قدرت جمهوری اسلامی ایران به مراتب از روزهای جنگ و دفاع مقدس بیشتر است. در رژیم گذشته پنج درصد سلاح و مهمات نیروهای مسلح ایرانی و ۹۵ درصد مابقی آن خارجی بود، امروز ۸۵ درصد تجهیزات، مهمات و نیازهای نظامی به دست دلاوران خودمان ساخته می‌شود. ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره، انواع موشک‌های پدافند هوایی، زمین به هوا، دریا به هوا، دریا به دریا و زمین به زمین از هیچ کس اجازه نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت و با قدرت راهمان را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که قدرت نظامی ما در طول ۴۰ سال گذشته و نیز در پنج سال اخیر برای جهانیان شگفت‌آور بوده است، گفت: در زمینه انواع تانک‌ها، جنگنده‌ها، هلی کوپترها، سلاح‌های انفرادی، زیر دریایی‌ها، نفربرها و هر آن که نیروهای نظامی ما به آن نیاز دارند، کارنامه شگفت آوری داشته ایم و از آن بالاتر انگیزه، تدبیر، نقشه و شهامت نیروهای مسلح ما را همه جهانیان طی ۴۰ سال اخیر و در پنج سال گذشته دیده اند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، با اشاره به کمک‌های ایران به مردم سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن، خاطرنشان کرد: ما کمک کردیم مردم این کشورها به سمت آزادی و تصمیم‌گیری برای سرنوشت خود حرکت کنند و جهانیان دیدند که مردم این کشورها در برابر قدرت‌های منطقه که هیچ کدام به پیروزی دست نیافتند و مجبور شدند از منطقه خارج شوند، حالا دارند راه خود را ادامه می‌دهند و برای خویش و سرنوشتشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه در سه حوزه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران جای تردیدی حتی برای دشمنان ندارد، گفت: ما در علم و دانش، بهداشت و درمان و رفاه و عدالت اجتماعی بی‌تردید امروز جایگاه بسیار بلندی داریم؛ در حوزه سلامت و بهداشت و درمان پیش از انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ پزشک خدمت می‌کردند که از این تعداد ۶۰۰۰ پزشک خارجی بودند اما امروز ۱۴۰ هزار پزشک در کشور خدمت می‌کنند و ما ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاها داریم. شرایط امروز کشور از لحاظ بهداشتی مورد اعتراف همه کشورهای دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در همه کشورها امید به زندگی در ۴۰ سال قبل ۱۰ سال بوده است اما این امید در ایران ۲۰ سال است.

روحانی با تاکید بر اینکه ما توانسته‌ایم در بسیاری از مسائل پیروز میدان‌ها باشیم خاطرنشان کرد: کارهای استراتژیکی که طی ۴۰ سال گذشته و در سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم در بسیاری از مسائل پیروز میدان باشیم. ما تنها کشوری هستیم که بدون آنکه در برابر دشمن سر فرود آوریم، از فصل هفت منشور سازمان ملل متحد خارج شدیم؛ این قدرت ملت ایران و قدرت دیپلماسی ماست. ما تنها کشوری هستیم که حق هسته‌ای خود را در سازمان ملل و در شورای امنیت تثبیت کرده‌ایم و این به معنای پیشرفت ملت ایران است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در زمینه محیط‌زیست گام‌هایی برداشته‌ایم که اگر بر نمی‌داشتیم، امروز با مصیبت‌های بزرگ مواجه بودیم؛ اگر دریاچه ارومیه احیا نشده بود، امروز ۱۴میلیون نفر در غرب کشور آواره بودند و صنعت، کشاورزی و زندگی ما مختلف شده بود.

وی با اشاره به اعلام سیاست‌های خصمانه علیه ایران از سوی سران ایالات متحده آمریکا طی ماه‌های گذشته خاطرنشان کرد: آمریکا دی ماه پارسال، اردیبهشت امسال، مرداد و ۱۳ آبان و کریسمس و عید سال مسیحی اعلام کرد که ایران را به زمین می‌زنم اما در هیچ کدام نشد.