دشمنانی که شاد شدند

بزرگ‌ترین بازنده تیم ملی در جام ملت‌ها، بدون تردید «کارلوس کی‌روش» بود. مردی که می‌توانست با قهرمان کردن ایران به جایگاهی قدیس‌وار برسد، اما اهداف تیمش را برای دعواهای شخصی‌اش هزینه کرد تا بدون هیچ دستاورد بزرگی تیم ملی را ترک کند. او می‌توانست در برخی از نقاط زمین نفرات آماده‌تری را به امارات ببرد و می‌توانست ترکیب بهتری را برای تیمش انتخاب کند؛ اما سایه شوم لجبازی، هیچ‌وقت اجازه نداد که همه تصمیم‌های این مربی فلسفه «فنی» داشته باشند. حالا با رفتن او عده‌ای حسابی خوشحال شده‌اند که در این مطلب نگاهی به آنها داشته‌ایم.

آریا طاری

مهدی رحمتی

کاپیتان این روزهای استقلال، دروازه‌بان فیکس کارلوس کی‌روش در اولین سال‌های حضورش در ایران بود اما یک‌خداحافظی بی‌موقع باعث شد تا او برای همیشه از چشم مرد پرتغالی بیفتد. با این اتفاق رحمتی که 77‌ بازی ملی داشت و به یک‌قدمی رکورد احمدرضا عابدزاده رسیده بود، شانس حضور در دو ‌جام ملت‌های آسیا و از آن مهم‌تر دو ‌جام ‌جهانی را از دست داد. حالا با رفتن کی‌روش شاید رحمتی بیشتر از هر کسی خوشحال شده باشد، دروازه‌بانی که حتی با وجود عذرخواهی‌های پرتعداد هم شانس بازگشت به تیم ملی را پیدا نکرد. البته نباید فراموش کرد با درخشش بیرانوند در سال‌های اخیر، بعید به نظر می‌رسد رحمتی بتواند تعداد بازی‌های ملی‌اش را بیشتر کند اما حداقل این شانس را دارد به اردو‌های تیم ملی برگردد و به رقیبی جدی برای دروازه‌بان این روزهای پرسپولیس تبدیل شود.

رحمتی که 77‌ بازی ملی داشت و به یک‌قدمی رکورد احمدرضا عابدزاده رسیده بود، شانس حضور در دو ‌جام ملت‌های آسیا و از آن مهم‌تر دو ‌جام ‌جهانی را از دست داد. حالا با رفتن کی‌روش شاید رحمتی بیشتر از هر کسی خوشحال شده باشد

 برانکو ایوانکوویچ

بسته شدن پرونده حضور کی‌روش در فوتبال ایران شاید بیشتر از همه به برانکو ایوانکوویچ آرامش بدهد! برانکو در سال‌های اخیر وقت زیادی برای جنگ با کی‌روش گذاشت و در چند مقطع آرامش خودش و تیمش را از بین برد اما حالا شرایط فرق کرده و دیگر کسی نیست پس از بردهای ملی به سرمربی پرسپولیس حمله کند. البته این تمام ماجرا در مورد برانکو نبوده و نیست. فراموش نکنیم کی‌روش بارها ادعا کرد، برانکو با وعده گرفتن جای او روی نیمکت تیم ملی به پرسپولیس آمده، ادعایی که هیچ‌وقت از سوی مسئولان فدراسیون، مسئولان وزارت ورزش و حتی خود برانکو تایید نشد. با این وجود برانکو به واسطه نتایج رویایی‌اش با پرسپولیس در سال‌های اخیر، یکی از گزینه‌های جانشینی کی‌روش به حساب می‌آید و از همین‌رو هیچ بعید نیست در روزهای آینده برای دومین‌بار به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شود.

 زلاتکو کرانچار

کی‌روش زمانی اعتقاد داشت برانکو ایوانکوویچ، امیر قلعه‌نویی و زلاتکو کرانچار، مربیانی هستند که قصد دارند به برنامه تیم ملی ضربه بزنند. آن زمان کرانچار سرمربی سپاهان بود و یکی از دشمنان کی‌روش به حساب می‌آمد. با این وجود نتایج ضعیف سپاهان و صادر شدن حکم برکناری کرانچار، آتش جنگ این مربی با کی‌روش را خاموش کرد. البته این تمام ماجرا نبود چراکه کرانچار پس از مدتی به عنوان سرمربی تیم ملی امید به ایران برگشت و به نوعی همکار کی‌روش شد! کرانچار تلاش زیادی کرد تا از در دوستی با سرمربی بزرگسالان وارد شود اما مرد پرتغالی هیچ‌جوره زیر بار دوستی با هموطن برانکو نرفت که نرفت. مهم‌تر اینکه کی‌روش همین چند ماه پیش اجازه نداد کرانچار و شاگردانش از امکانات تیم بزرگسالان استفاده کنند و همین موضوع جنگی تمام‌عیار را بین طرفین به راه انداخت. حالا با رفتن کی‌روش، کرانچار هم می‌تواند با خیالی آسوده در جمع امیدها به کارش ادامه بدهد و از تمامی امکانات فدراسیون استفاده کند.

سروش رفیعی

هافبکی که این روزها زیر نظر برانکو توپ می‌زند، زمانی یکی از سوگلی‌های کی‌روش بود. مرد پرتغالی برای بردن رفیعی به جام‌ ملت‌های 2015، همه کار کرد و حتی تا پای جدایی از تیم ملی هم پیش رفت اما درست چهار سال بعد این شرایط تغییر کرد. این بار پیش از جام‌ ملت‌ها نه‌تنها خبری از نام رفیعی در فهرست کی‌روش نبود بلکه این بازیکن مصاحبه‌ای تند علیه سرمربی تیم ملی انجام داد. با این اتفاق به نظر می‌رسد رفیعی هم درست مثل خلعتبری که پس از خط خوردن از فهرست مسافران جام ‌جهانی از خجالت کی‌روش در آمده بود، وارد لیست سیاه این مربی شود و شانس بازگشت به تیم ملی را از دست بدهد. به این ترتیب با جدایی کی‌روش از فوتبال ایران، سروش باید حسابی خوشحال باشد و برای رسیدن دوباره به پیراهن تیم ملی با تمام وجود تلاش کند.

شجاع خلیل‌زاده

بدون شک پس از سروش رفیعی، دوست صمیمی او هم از رفتن کی‌روش حسابی خوشحال شده است! شجاع خلیل‌زاده به عقیده خیلی از کارشناسان، بهترین مدافع ایران در یک ‌سال اخیر بوده و نقشی کلیدی در موفقیت‌های پرسپولیس در لیگ داخلی و آسیا داشته اما با این وجود هیچ‌وقت نتوانست نظر کی‌روش را برای حضور در تیم ملی جلب کند. پیش از جام‌ملت‌ها خیلی‌ها انتظار داشتند به جای مدافعانی مثل کنعانی‌زادگان و خانزاده، مدافعی مثل شجاع به تیم ملی دعوت شود اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت تیم ملی ضربه‌اش را هم از همین ناحیه خورد! حالا بارفتن کی‌روش، راه حضور شجاع در تیم ملی باز شده و او باید خودش را آماده  پوشیدن پیراهن این تیم کند.