میلیاردر ساحل‌نشین!

«مشکل استقلال در پرونده پروپیچ سرانجام حل شد.» این جمله بیشتر به درد مواقعی می‌خورد که یک باشگاه توانسته باشد مشکل حقوقی‌اش را با کم‌ترین میزان خسارت برطرف کند. در مورد استقلال و مهاجم کروات‌ عملا هیچ چیز «حل‌» نشده است. آبی‌ها به دلیل بی‌توجهی به پرونده شکایت او، مجبور شدند ۱۰ برابر مطالبات اولیه پروپیچ را به این بازیکن خسارت پرداخت کنند. پرونده‌ای که این بار از نمای نزدیک، شاهکارهای خاص مدیریت فوتبال در ایران را آشکار کرده است.

آریا طاری

شاید از نگاه مدیران فعلی استقلال، برطرف کردن خطر حذف از فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا و یا احتمال بسته شدن پنجره نقل و انتقالات از سوی فیفا یک «موفقیت» و یک دستاورد مهم تلقی شود اما پرونده پروپیچ در عمل هیچ نسبتی با موفقیت ندارد. باشگاه استقلال در حالی وادار به پرداخت رقمی سنگین به مهاجم سابقش شد که با هزینه‌ای کم‌تر از این، به سادگی می‌توانست از انتقال پاتوسی به بنی‌یاس امارات جلوگیری کند و این بازیکن را حداقل برای یک فصل دیگر در تیم نگه دارد. وسط این معادله، اماراتی‌ها توانستند از مشکلات همیشگی مدیریت فوتبال ایران استفاده کنند و یک صید جذاب در بازار تابستانی نقل و انتقالات داشته باشند. پرونده پروپیچ به طور کامل همه چیز را در مورد سطح مدیریت فوتبال در ایران توضیح می‌دهد. او نه اولین بازیکنی است که چنین شرایطی برای یک باشگاه ایرانی به وجود می‌آورد و نه آخرین بازیکنی خواهد بود که با استفاده از حق قانونی‌اش، چنین ضربه مهلکی به یک باشگاه ایرانی می‌زند. پروپیچ در روزهای حضور پرویز مظلومی روی نیمکت استقلال در لیگ پانزدهم با سروصدای زیاد به این باشگاه پیوست. از او به عنوان آقای گل لیگ آلبانی نام برده می‌شد و همه انتظار داشتند این مهاجم در فوتبال ایران نیز برای بردن کفش طلا رقابت کند. خیلی زود مشخص شد که این بازیکن تحرک چندانی در زمین ندارد و یا حداقل، علاقه‌ای به تحرک داشتن در زمین از خودش نشان نمی‌دهد. پروپیچ به ندرت خودش را در موقعیت‌های گل زنی قرار می‌داد و فصل برای آبی‌ها در حالی به پایان رسید که او تنها در سه مسابقه با استقلال خوزستان، سایپا و فولاد موفق به گل زنی شده بود. استقلالی‌ها دیگر تمایلی به حفظ این بازیکن نداشتند اما هنوز یک فصل از قرارداد او با باشگاه باقی مانده بود. مهاجم کروات در همان مقطع، حاضر بود با پرداخت 30 هزار دلار قراردادش را فسخ کند و به مجادله پایان بدهد. با قیمت آن روزهای دلار، رقم فسخ قرارداد این بازیکن با استقلال، حتی به صد میلیون تومان هم نمی‌رسید. حالا اما همین باشگاه نزدیک به پنج میلیارد تومان به این مهاجم پرداخت کرده و در عین حال از «حل ‌شدن» معضلی به نام پروپیچ صحبت می‌کند!

مهاجم کروات در همان مقطع، حاضر بود با پرداخت 30 هزار دلار قراردادش را فسخ کند و به مجادله پایان بدهد. با قیمت آن روزهای دلار، رقم فسخ قرارداد این بازیکن با استقلال، حتی به صد میلیون تومان هم نمی‌رسید

پس از ترک استقلال، پروپیچ به فیفا شکایت کرد تا باشگاه محکوم به پرداخت 430 هزار دلار به این بازیکن باشد. این اتفاق در دوران مدیریت افشارزاده شکل گرفت اما بی‌توجهی نسبت به این پرونده خطرناک، به مدیران بعدی باشگاه نیز سرایت کرد. در دوران مدیریت افتخاری، عملا هیچ تلاشی برای پایان دادن به این پرونده صورت نگرفت. پندار توفیقی در آن مقطع زمانی اصرار داشت که قرارداد بازیکن کروات بد بسته شده و فیفا نمی‌تواند با این قرارداد دردسری برای استقلال به وجود بیاورد. حتی همین حالا اگر مدیران باشگاه «مجبور» نبودند و خطر جدی حذف از  لیگ قهرمانان را احساس نمی‌کردند، امکان نداشت زیر بار پرداخت رقم مد نظر فیفا بروند. در همه این مدت، پروپیچ مشغول آفتاب‌ گرفتن در ساحل و انتشار پست‌ تفریح ‌کردن در فضای مجازی بود. او به خوبی می‌دانست که اگر به تیم دیگری منتقل نشود، باشگاه استقلال موظف است حقوقش را تا آخرین روز قرارداد پرداخت کند. اگر قرار به پرداخت کامل حقوق این بازیکن بود، باشگاه می‌توانست حداقل او را تا پایان مهلت قرارداد در ایران نگه دارد و اگر قرار به جدایی بود، باز هم باشگاه می‌توانست این بازیکن را برای فسخ تحت فشار بگذارد. هیچ کدام از این دو اتفاق اما رخ نداد و در نهایت همه چیز علیه استقلال رقم خورد. حتی یک پرونده شبیه به این در هر نقطه‌ای از دنیا، به محکومیت جدی مدیران باشگاه می‌انجامد اما مدیران سابق استقلال همچنان هیچ قصوری را بر عهده نمی‌گیرند. فوتبال ایران بارها با پرونده‌هایی شبیه به این مواجه شده و باز هم مواجه خواهد شد. همین حالا پرسپولیسی‌ها سوژه شکایت برانکو و بودیمیر به فیفا هستند اما با بی‌توجهی مثال‌زدنی‌شان، به فعالیت در بازار نقل و انتقالات می‌پردازند!

بر اساس آخرین تغییرات آئین‌نامه انضباطی جدید فیفا، باشگاه‌هایی که حقوق مهره‌های‌شان را نپردازند با محرومیت‌های سنگینی مواجه خواهند شد. فیفا حتی محرومیت از پنجره نقل و انتقالات را در میان جرایم تنبیهی برای عدم پرداخت مطالبات بازیکنان تحت قرارداد گنجانده است. با این اوصاف دیگر باید به بسته ‌شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه‌های ایرانی در هر فصل عادت کنیم. شاید زمانی از راه برسد که دیگر هیچ نقل و انتقالی در لیگ برتر رخ ندهد. چراکه بعید نیست همه باشگاه‌ها در معرض محرومیت از خرید بازیکنان جدید قرار بگیرند!