والیبال ایران صبر ترامپ را لبریز کرد؟

سایت Sportklub کرواسی در تحلیلی درباره موفقیت‌های تیم ملی والیبال ایران نوشته است:«میلاد عبادی‌پور، امیر غفور، پوریا فیاضی، سیدمحمد موسوی، سعید معروف، محمد معنوی‌نژاد- مراقب باشید (این اسم را) با احمدی‌نژاد اشتباه نگیرید. این معنوی‌نژاد است یا به طور خلاصه‌ معنوی. در چند هفته گذشته رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال برگزار شده است. تیم ملی والیبال ایران توانسته با بازی سریع و زیبای خود جهان را شوکه کند. در ورزشی که می‌تواند از نظر هیجان با فوتبال یا تنیس رقابت کند. موفقیت ایران در این دوره از رقابت‌ها خیره‌کننده بوده است. هرچند بعضی از بازیکنان ایران در لیگ‌های خوب جهان بازی می‌کنند و سعید معروف نیز یکی از بهترین پاسورهای جهان محسوب می‌شود. حتی خود ایرانی‌ها نیز این تصور را نداشتند که بتوانند در صدر جدول قرار بگیرند. حالا تیم والیبال ایران در حالی که هنوز بازی‌ها تمام نشده، توانسته جواز حضور در رقابت‌های مرحله بعد لیگ ملت‌های والیبال در شیکاگو آمریکا را به دست بیاورد که مرحله نهایی این رقابت‌ها است. آمریکا یکی از قدرت‌های اصلی این رشته، ایران را بالای سر خود می‌بیند که توانسته در صدر قرار بگیرد و آمریکا در جای ششم است. برتری برابر آمریکا رقیب مستقیم ایران در ورزش و دیپلماسی در این رقابت‌ها می‌تواند یک پاداش جداگانه برای ایران باشد. سال گذشته بود که نیروهای امنیتی در آمریکا با تیم والیبال ایران رفتار تحقیرآمیزی داشتند. آنطور که کولاکوویچ می‌گفت، FBI از بازیکنان ایران مداوم به مدت سه ساعت سوال می‌کرد و به آنها عکس‌هایی از تروریست‌های احتمالی نشان می‌داد که آیا شما اینها را می‌شناسید. حالا برای جبران این رفتارها تیم ملی والیبال ایران باید در هفته پایانی برابر آمریکا قرار بگیرد که این دیدار در آمریکا نیست و در بلغارستان است. ایرانی‌ها توانستند در رشته ورزشی که آمریکایی‌ها سال‌ها در آن در بین بزرگان بودند، جایگاه اول را به دست بیاورند؟ به شوخی می‌توانیم بگوییم که این اتفاق می‌تواند آستانه صبر دونالد ترامپ را لبریز کند.»

    

وقتی وزارت نگران والیبال است

محمدشروین اسبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها درخصوص اینکه چرا با وجود اتمام دوران سرپرستی داوری در فدراسیون والیبال هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات این فدراسیون نشده، گفت:«والیبال در حال حاضر درگیر مسابقات لیگ ملت‌ها است. تیم ملی تاکنون نتایج بسیار خوبی کسب کرده است. قطعا بعد از مسابقات لیگ ملت‌ها تاریخ انتخابات فدراسیون والیبال هم اعلام می‌شود. پیش از این هم گفته بودم چون تیم ملی درگیر لیگ ملت‌ها است و چون نمی‌خواهیم حاشیه‌ ایجاد شود بعد از این مسابقات اقدامات را انجام خواهیم داد.»

    

پاداش‌هایی که هر روز آب می‌رود

در قبال پاداشی که به ورزشکاران مدال‌آور در بازی‌های آسیایی داده می‌شود 10 درصد مالیات تعلق می‌گیرد که روسای فدراسیون‌ها در تلاش هستند با پرداخت هدیه قهرمانان، این مالیات را خودشان پرداخت یا با مذاکره با وزارت ورزش راه حلی برای مشکل مالیات پیدا کنند تا پولی از حساب قهرمانان کم نشود. با توجه به اینکه برخی از فدراسیون‌های ورزشی مدال‌های زیادی در بازی‌های آسیایی داشتند رقم قابل توجهی را باید به صورت مالیات پرداخت کنند که این موضوع برای فدراسیون‌ها آن هم در این شرایط اقتصادی فراهم نیست به همین دلیل وزارت ورزش در جلساتی که با مسئولان مالیاتی کشور دارد، در تلاش است این مشکل را حل کند. بدهی مالیاتی فدراسیون‌های ورزشی به دلیل ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی نیز یکی از مشکلات فدراسیون‌های ورزشی است. با توجه به اینکه ورزش از پرداخت مالیات معاف است باید دید وزارت ورزش چه راهکاری را برای حل این مشکلات ارائه خواهد کرد؟ به خصوص اینکه پاداش مدال‌آوران جاکارتا با تغییر سیستمی که وزارت ورزش اتخاذ کرد آب رفت و صدای اعتراض همه را بلند کرد. اعتراضی که با کم کردن مالیات بیشتر هم می‌شود.