فوتبال، بدون کفاشیان؟

موج استعفاها در بین مدیران فدراسیون فوتبال، حالا به علی کفاشیان رسیده است. پس از رئیس کمیته داوران که قبل از برگزاری مجمع عمومی فدراسیون از سمتش استعفا داد، علی کفاشیان نیز استعفایش را به رئیس فدراسیون فوتبال تقدیم کرد. با این وجود گفته می‌شود او هنوز از هیات رئیسه فدراسیون جدا نشده و در جلسه‌های این هیات حضور خواهد داشت. رئیس سابق و نایب رئیس فعلی، هنوز هم تمایلی به جدا شدن از فوتبال ندارد.

آریا طاری

استعفای رئیس کمیته داوران، اولین استعفای خبرساز در فدراسیون فوتبال بود. برخلاف تصورات اولیه، کنار رفتن فریدون اصفهانیان واکنشی به مشکلات ادامه‌دار داوری در فوتبال ایران نبود. اگر اصفهانیان قصد داشت برای واکنش نشان دادن به بحران داوری لیگ برتر از سمتش استعفا بدهد، باید این کار را مدت‌ها قبل انجام می‌داد. این استعفا پیش از برگزاری مجمع، به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان صورت گرفت. پس از فریدون اصفهانیان، نوبت به علی کفاشیان رسید که از سمتش در فدراسیون فوتبال استعفا بدهد. درباره این موج استعفاها، گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد. در ابتدا تصور می‌شد این تلاشی برای تعلیق فدراسیون در اعتراض به رفتار وزارت ورزش است اما به نظر می‌رسد کنار رفتن مدیران بازنشسته اتفاقا گامی در جهت فراهم آوردن رضایت وزارت است. سلطانی‌فر در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال حاضر شده و پس از دیدار با مهدی تاج، به حرف و حدیث‌ها در مورد رابطه‌اش با رئیس فدراسیون پایان داده است. به نظر می‌رسد مدیران بازنشسته فدراسیون یک به یک کنار رفته‌اند تا اختلاف نظرها در مورد استفاده از چهره‌های بازنشسته در این نهاد به حداقل برسد. با این وجود مهدی تاج توانسته مجوزهای لازم را برای باقی ماندن در سمتش به دست بیاورد و با مسئولان وزارت برای حفظ کرسی ریاست به توافق نهایی دست پیدا کند. در ماه‌های گذشته زمزمه‌های زیادی در مورد جدایی احتمالی تاج از فدراسیون به گوش می‌رسید اما او به هیچ قیمتی کنار نرفت و حتی پای رئیس فیفا را به ایران باز کرد تا در معرض جدایی اجباری از صندلی‌اش قرار نگیرد. تاج این روزها پس از موفقیت در ماموریت حفظ جایگاهش، برای به دست آوردن کرسی‌های بین‌المللی در فیفا نیز تلاش می‌کند. با این وجود تیم ملی ایران هنوز هم سرمربی ندارد و هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است!

کفاشیان بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نباید در بدنه فدراسیون حضور داشته باشد اما عضویت در هیات رئیسه در واقع یک «شغل» نیست و کفاشیان همچنان در جلسه هیات رئیسه دیده خواهد شد

با وجود استعفای علی کفاشیان، قرار نیست میان او و فوتبال فاصله پررنگی به وجود بیاید. برخلاف تصورات اولیه، از سمتش در کمیته فوتسال استعفا داده تا همچنان درگیر کارهای اجرایی فدراسیون باشد. او بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نباید در بدنه فدراسیون حضور داشته باشد اما عضویت در هیات رئیسه در واقع یک «شغل» نیست و کفاشیان همچنان در جلسه هیات رئیسه دیده خواهد شد. درست مثل روسای هیات فوتبال شهرستان‌ها، علی کفاشیان نیز در هیات رئیسه فدراسیون باقی می‌ماند تا همچنان در متن تصمیم‌های کلان و کلیدی فوتبال ظاهر شود. فریدون اصفهانیان نیز دیگر در کمیته داوران سمتی ندارد اما به عنوان مشاور مهدی تاج، به حضور در  فدراسیون فوتبال ادامه می‌دهد. مدیران فدراسیون پیش از این بارها تاکید داشته‌اند که از این نهاد حقوقی دریافت نمی‌کنند. معلوم نیست این همه اصرار برای باقی ماندن در فدراسیون و استفاده از همه بندها و تبصره‌های قانونی برای پرهیز از جدایی احتمالی، با چه انگیزه‌ای صورت می‌گیرد. ظاهرا شرایط کار کردن در فدراسیون فوتبال آنقدر خوب و ایده‌آل است که وقتی یک مدیر به آن وارد می‌شود، دیگر نمی‌خواهد به هیچ قیمتی آن را ترک کند و در معرض جدایی از صندلی‌اش قرار بگیرد. کفاشیان نیز به فوتبال و البته به «فدراسیون» وابسته شده و همچنان در جلسه‌های هیات رئیسه، حضور پیدا خواهد کرد.

داستان علی کفاشیان و فوتبال، داستان عجیب و غریبی به نظر می‌رسد. او سال‌ها قبل و در شرایطی که در کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کرد، با تصمیمی که از سوی یک مدیر دیگر گرفته شد خودش را به فدراسیون رساند تا به نوعی نماینده رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در فوتبال باشد. همه تصمیم‌های اولیه کفاشیان نیز با نظر همان مدیر اتخاذ شدند. با این وجود بعد از مدتی راه مدیر مورد نظر از ورزش ایران جدا شد و ناگهان همه تصمیم‌ها روی دوش خود کفاشیان قرار گرفت. مرد «خنده‌رو» بعد از چند سال، تازه به فوتبال ابراز علاقه کرد و رفته رفته چهره‌های مشهور فوتبال را شناخت! او البته به جز خنده، کارهای زیاد دیگری نیز برای انجام دادن داشت. کفاشیان در نقش یک سیاستمدار تمام‌عیار، برنامه‌هایش را در فدراسیون به اجرا درآورد و جایگاهش را محکم کرد. او حتی پس از پایان دورانش نیز به کمک مهدی تاج از طرح پوتین - مدودف بهره برد و به عنوان نایب رئیس، از تشکیلات فوتبال جدا نشد. شاید او به خواست خودش مدیر فدراسیون فوتبال نشده بود اما حالا دیگر علاقه این چهره به فدراسیون آنقدر زیاد است که او به هیچ قیمتی از این نهاد جدا نمی‌شود. اکنون پس از شنیدن خبر استعفا، خیلی‌ها در تصور خروج کفاشیان از  فوتبال هستند اما چسبی که او را در فدراسیون نگه داشته، محکم‌تر از آن است که به این راحتی‌ها کم‌اثر شود!