نبرد حساس برابر کانگوروها

شکست خانگی تیم ملی بسکتبال برابر ژاپن تمام معادلات ایران برای صعود به جام جهانی را به هم زد. آسمانخراش‌های ایران با بردن ژاپن می‌توانستند حضورشان در سومین جام جهانی را قطعی کنند تا سرنوشت‌شان به اما و اگر و دیدار دشوار با کانگوروها کشیده نشود. 

در هر حال بازی با ژاپن تمام شد و حالا شاگردان مهران شاهین‌طبع باید تمام تلاش‌شان را به کار بگیرند تا حریف دوم خود را در پنجره ششم انتخابی جام جهانی با شکست بدرقه کنند. در غیر این صورت اگر این دیدار به سود استرالیا تمام شود، احتمالا ایران در رده چهارم گروه خود می‌ایستد و باید در انتظار نتایج گروه دیگر باشد چون یکی از دو تیم چهارم از دو گروه به عنوان تیم هفتم آسیا به جام جهانی صعود می‌کند. دیدار تیم‌های بسکتبال اردن و چین از گروه E رقابت‌ها با پیروزی اردن تمام شد. اردن با این پیروزی 17 امتیازی شد و به رتبه سوم گروه E صعود کرد. همچنین در دیگر دیدار این گروه نیز لبنان در بیروت به مصاف نیوزیلند رفت که نتیجه را به مهمان خود واگذار کرد. اگر لبنان هم موفق به پیروزی در این مسابقه می‌شد، کار برای ایران از قبل هم دشوارتر می‌شد. لبنان هم با 17 امتیاز و هم‌امتیاز با اردن و چین در رتبه پنجم قرار گرفته است. لبنان در آخرین دیدار خود دوشنبه 5 اسفند میزبان کره‌جنوبی است و نیوزیلند در همان تاریخ در سالن ملک حمزه امان مهمان اردن است. 

در صورتی که اردن و لبنان در بازی‌های آخر خود پیروز شوند و بالاتر از چین به عنوان میزبان جام جهانی قرار بگیرند، موضوع صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۹ در صورت شکست برابر استرالیا خیلی پیچیده خواهد شد. تاکنون چهار تیم از قاره آسیا یعنی چین میزبان مسابقات به همراه استرالیا، نیوزیلند و کره‌جنوبی صعودشان را به جام‌جهانی قطعی کرده‌اند و سه سهمیه دیگر نیز اضافه خواهد شد. دیدار دو تیم امروز ساعت 18 آغاز خواهد شد و شنیده می‌شود تیم استرالیا هشت بازیکن خود را تغییر داده است.

    


علی‌حسینی المپیک را نمی‌خواهد؟

بی‌خبری ناگهانی و غیبت ادامه‌دار سعید علی‌حسینی در اردوی تیم ملی این شائبه را به وجود آورده که این وزنه‌بردار تصمیم ندارد از شانس دوباره‌ای که در زندگی ورزشی‌اش به دست آورده برای رفتن به المپیک استفاده کند.

 او به دلیل رسیدگی به زانویش که عمل جراحی روی آن انجام داده بود از حضور در قهرمانی جهان ۲۰۱۸ انصراف داد و اولین گزینشی المپیک را از دست داد. او در قطرکاپ هم شرکت نکرد و بدون حرف به اردو هم نیامد. نام این وزنه‌بردار در لیست نهایی جام فجر هم جایی نداشت و به این ترتیب یک گزینشی دیگر را هم از دست داد. اما بعد از جام فجر، وزنه برداران قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ را پیش رو دارند و تا ۹ اسفند مهلت اعلام لیست اولیه وجود دارد اما باز هم خبری از علی حسینی نیست. با این شرایط  اگر علی‌حسینی قهرمانی آسیا را هم از دست بدهد احتمالا شانس زیادی برای پر کردن گزینشی‌های خود دیگر ندارد و زمانی هم که نتواند 6 مرحله گزینشی المپیک را پشت سر بگذارد المپیک را از دست می‌دهد. این در حالی است که او روی کاغذ با رکوردهایی که به ثبت رسانده شانس کسب مدال نقره المپیک را دارد و بهترین فرصتی است که بتواند مدال المپیک را به کلکسیون مدال‌های خود اضافه کند.

    


«بریک‌دنس» جای کاراته

بعد از حذف کاراته از المپیک 2024 رشته جایگزین آن انتخاب شد که بسیار جالب توجه است. در فاصله 18 ماه مانده تا المپیک 2020، درباره رشته‌های حاضر در المپیک 2024 تصمیم‌گیری شده و طبق تصمیم‌گیری انجام شده، بریک‌دنس(Break Dance)  یکی از رشته‌های حاضر در المپیک پاریس و جایگزین کاراته است؛ ورزشی که ایرانی‌ها فعالیت رسمی در آن ندارند.

 ورزش‌های صعودی، موج سواری و اسکیت برد سه رشته دیگر در کنار بریک‌دنس هستند که به عنوان چهار رشته غیر اصلی به المپیک 2024 اضافه شدند و احتمالا در دوره بعدی این رقابت‌ها در سال 2028 حضور نخواهند داشت.