نبرد بسکتبال برای جشن صعود

امروز تیم ملی بسکتبال در آزادی از ژاپن میزبانی می‌کند تا مهر صعودش به جام جهانی را پای رقابت‌های انتخابی بزند. شاگردان مهران شاهین‌طبع امروز در مرحله ششم و پایانی انتخابی جام جهانی به مصاف ژاپنی می‌روند که مثل تیم ایران از همه مهره‌هایش بهره نمی‌برد تا به این شکل شاهین‌طبع که به خاطر رد کردن حدادی زیر فشار زیادی بود، کمی نفس راحت بکشد. ترکیب آسمانخراش‌ها امروز بدون حامد حدادی، صمد نیکخواه‌بهرامی و ارسلان کاظمی بسته می‌شود و مسئولیت راه‌اندازی جشن صعود به جام جهانی برعهده کسانی است که این سه ستاره باتجربه را همراه خود ندارند. تیم ملی بسکتبال کشورمان در مجموع ۱۰ دیدار گذشته خود صاحب هفت برد شده و نتیجه سه دیدار را هم واگذار کرده است تا صعود به جام جهانی را تا حد زیادی قطعی کرده باشد. اما برای اینکه اما و اگرها از مسیر بسکتبال ایران و برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ برداشته شود، تیم ملی کشورمان باید از دو دیدار آینده خود، حداقل امتیاز کامل یک دیدار را به دست بیاورد. با توجه به اینکه ایران باید برابر ژاپن و استرالیا به میدان برود، به نظر مصاف با ژاپن بهترین فرصت است تا بسکتبال ایران به آنچه که می‌خواهد برسد. ژاپنی‌ها که در رنکینگ فدراسیون جهانی بسکتبال ۲۱ پله پایین‌تر از ایران و در رده چهل و هفتم قرار دارند در دیدار رفت رقابت‌های انتخابی جام جهانی در حضور تماشاگران‌شان تیم ملی ایران را شکست دادند با این حال به نظر می‌رسد شکست‌شان در دیدار برگشت و توسط ملی‌پوشان ایران دور از دسترس نباشد. هرچند بسکتبالیست‌های ایران کار آسانی هم برابر چشم‌بادامی‌ها ندارند. ژاپنی‌ها در این دیدار امید زیادی به ستاره خود یعنی نیک فازه‌کاس در زیر حلقه دارند و باید دید سنترهای کشورمان چگونه او را کنترل خواهند کرد. سرمربی تیم ملی هم که به نظر می‌رسد رقیب را به خوبی زیر نظر گرفته پیش بینی یک روز سخت را برای تیم کشورمان داشته است. در پایان لازم به یادآوری است که استرالیا با ۱۹ امتیاز از مجموع ۱۰ دیدار خود در صدر جدول قرار دارد و صعودش را به جام جهانی قطعی کرده است. ژاپن اما با ۱۶ امتیاز سومین تیم گروه است و برای کسب سهمیه نیازمند کسب امتیاز لازم از پنجره پایانی مسابقات انتخابی است. دیدار دو تیم ایران و ژاپن از ساعت 18 در تالار آزادی برگزار می‌شود.

    

درهای قفل روی رسانه‌ها

در حالی که عصر ۳۰ بهمن روابط عمومی فدراسیون بسکتبال زمان حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان بر سر تمرین تیم‌ ملی پیش از بازی مقابل ژاپن را ساعت ۱۱ صبح (چهارشنبه) اعلام کرده بود، اصحاب رسانه با درهای قفل سالن مواجه شدند! زمانی که خبرنگاران از رسانه‌های مختلف در سالن بسکتبال آزادی تهران حاضر شدند،  خبری از مدیر و مسوول روابط عمومی فدراسیون بسکتبال هم برای پاسخگویی نسبت به بلاتکلیفی رسانه‌ها نبود. گفته می‌شود مسعود سلطانی‌فر تا ساعت ۱۲ در نشست هیات دولت حضور داشت که به این ترتیب قرار بود با تاخیری نزدیک به دو ساعت به سالن بسکتبال آزادی برود.

    


غیبت مبهم رحیمی

در حالی ‌که پیش از این قرار بود حسن رحیمی به همراه رضا یزدانی، حسن یزدانی، پرویز هادی و مصطفی حسین‌خانی در رقابت‌های بین‌المللی جام دانکلوف بلغارستان حضور پیدا کند، گفته می‌شود این کشتی‌گیر کهنه‌کار به دلایلی نامعلوم اردوی تیم ملی کشتی آزاد را ترک کرده است. با این تفاسیر رحیمی که بعد از کسب مدال برنز در المپیک 2016 ریو تقریبا در هیچ تورنمنت رسمی و بین‌المللی حضور نداشته و انتظار می‌رفت بعد از بیش از دو سال دوری و درمان مصدومیتش، شاهد بازگشتش به تشک کشتی باشیم، اما ظاهرا وی قید سفر به بلغارستان را زده است. این رقابت‌ها 9 تا 12 اسفند در شهر روسه بلغارستان برگزار خواهد شد.