آریا رهنورد

دربی و ماجراهایش، دیگر تمام شده‌اند و حالا پرسپولیس باید خودش را برای بازی سخت خانگی با پیکان در آزادی آماده کند. امتیاز بزرگ این روزهای پرسپولیس، خارج نشدن از آزادی برای چند مسابقه متوالی است. تیم اوسمار حتی با وجود تساوی روبه‌روی استقلال، هنوز از شانس خوبی برای قهرمانی لیگ برخوردار است و به هیچ وجه نمی‌خواهد این هفته‌ها دچار لغزش شود. حریف این هفته پرسپولیس اما تیمی است که در دو هفته گذشته، دو غافلگیری بسیار بزرگ را برای فوتبال باشگاهی ایران رقم زده است. 

هت‌تریک کننده‌ای که نیست!

آخرین بازی پرسپولیس و پیکان تا امروز، یک چهره بسیار ویژه داشت. شهاب زاهدی در بازی رفت دو تیم برای اولین و آخرین بار در ترکیب قرمزهای پایتخت هت‌تریک کرد و توانست توپ را سه بار از روی خط دروازه پیکان عبور بدهد. تنها گلزن قرمزها روبه‌روی پیکان در این فصل اما حالا دیگر باشگاه را ترک کرده است. شهاب این روزها در لیگ ژاپن توپ می‌زند و جایگاه او در خط حمله سرخ‌ها به عیسی آل‌کثیر سپرده شده است. در مجموع بازگشت زاهدی به پرسپولیس در این فصل بازگشت موفقیت‌آمیزی نبود. هرچند که بهترین نمایش او برای تیمش با یک هت‌تریک روبه‌روی پیکان به دست آمد و در تاریخ هم ثبت شد. 

خطر از دست دادن سکوی دوم

پرسپولیس در هیچ شرایطی سال ۱۴۰۲ را به عنوان صدرنشین تمام نخواهد کرد. چراکه حتی در صورت هم‌امتیاز شدن با استقلال در جدول رده‌بندی، به خاطر بازی‌های رودررو و گل زده در خانه حریف پشت سر این تیم قرار می‌گیرد. با این حال برد پیکان برای آنها از یک نظر بسیار مهم است؛ قرمزها نمی‌خواهند رده دوم این فصل را هم از دست بدهند. در شرایط فعلی اگر سپاهان دو بازی معوقه‌اش را ببرد، در جدول به پرسپولیس می‌رسد و با توجه به بازی رودررو از این تیم رد می‌شود. برد قرمزها جلوی پیکان اما شانس سپاهان را کم می‌کند. به هر حال با توجه به زمان کم تا پایان سال ۱۴۰۲، پرسپولیس فعلا خطر از دست رفتن جایگاه دوم را مقابل خودش نمی‌بیند اما تساوی در دربی و همزمان برد سپاهان و تراکتور، شرایط را برای سرخابی‌ها در جدول کمی پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

 

تیمی که ناگهان زنده شد

پیکان از زمان شروع پروژه عنایتی برای مدت‌ها در لیگ برتر به برتری دست پیدا نکرد اما سخت‌ترین زمان ممکن را برای بردن دوباره بازی‌ها در نظر گرفت. تیم عنایتی دو هفته قبل در یک بازی دور از انتظار، سپاهان را در نقش جهان شکست داد تا اولین برد این مربی در این باشگاه به دست بیاید. آنها یک هفته بعد ملوان را هم شکست دادند تا روبه‌روی دو تیم بسیار باکیفیت در لیگ برتر، ۶ امتیاز به دست بیاورند. البته که نبرد با ملوان، جنجال‌های خاص خودش را هم داشت اما به هر حال پیکان با این ۶ امتیاز در جدول رده‌بندی کاملا زنده شد و شرایطی بسیار متفاوت با گذشته پیدا کرد. 

 

سومین دبل در راه است؟

پرسپولیس تا اینجا در این فصل، موفق شده از دو تیم ۶ امتیاز کامل بگیرد. آنها تراکتور تبریز را هم در خانه و هم در خارج از خانه شکست دادند و فولاد را نیز به همین سرنوشت دچار کردند. تیم اوسمار حالا این شانس را دارد که در هفته بیست و یکم، سومین دبل فصل را نیز روبه‌روی پیکان پشت سر بگذارد. اتفاقی که نشان می‌دهد آنها این فصل تا چه اندازه بی‌رحم ظاهر شده‌اند. شکست دادن پیکان معمولا چالش سختی برای قرمزها نیست. آنها در پنج تقابل آخر با این حریف، چهار برد و یک تساوی داشته‌اند. پرسپولیس در دو برخورد آخر با پیکان چهار گل زده و به طور کلی روبه‌روی این حریف، همیشه دست بالاتر را داشته است.

چند استقلالی، علیه پرسپولیس

به جز رضا عنایتی که خودش سابقه زدن گل سه امتیازی به پرسپولیس با لباس استقلال را دارد، پیکان چند چهره استقلالی دیگر را نیز روبه‌روی پرسپولیس خواهد داشت. علی قربانی یکی از این نفرات است که از زمان پیوستن به پیکان، توانسته عملکردی درخشان در این تیم داشته باشد. پدیده درخشان این روزها پیکان اما محمدحسین فلاح است. بازیکنی که از امیدهای استقلال راهی پیکان شد و توانست در دو بازی حساس اخیر با سپاهان و ملوان سه گل برای این تیم بزند. او برای این بازی روبه‌روی پرسپولیس، انگیزه‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

ترکیب اوسمار عوض می‌شود

به نظر می‌رسد ترکیب پرسپولیس در این بازی نسبت به دربی دستخوش تغییر خواهد شد. حسین کنعانی که از حضور در نبرد با استقلال محروم بود، این بار به ترکیب اصلی برمی‌گردد. احتمالا او در کنار علی نعمتی در قلب دفاع قرار خواهد گرفت. در مرکز زمین نیز سروش رفیعی از مسابقه با پیکان محروم است. به جای او احتمالا خدابنده‌لو در این مسابقه در ترکیب اصلی تیم بازی خواهد کرد.