فیل و فنجان!

یک والی تماشایی و یک ضربه سر قدرتمندانه؛ این بار در نقش جهان قابلیت‌های زوج هجومی فوق‌العاده این روزهای استقلال را به رخ کشید. آبی‌ها در همه نقاط زمین، خوب بازی می‌کنند و در فرم ایده‌آلی هستند اما نقطه قوت اصلی این تیم را باید در خط حمله جست‌وجو کرد. جایی که دو مهاجم مرکزی تیم استراما، به اوج هماهنگی رسیده‌اند و حالا می‌توانند همه خطوط دفاعی لیگ را به دردسر بیندازند. آنها این بار ظرف چند دقیقه، به تیمی دو گل زدند که در همه هفته‌های گذشته لیگ نوزدهم، تنها یک گل دریافت کرده بود!

آریا طاری

دروازه پیام نیازمند، بالاخره در «جریان» یک مسابقه نیز باز شد. پیش از این، پیام در لیگ نوزدهم تنها یک بار از روی نقطه پنالتی تسلیم محمد نوری شده بود و در 9 مسابقه دیگر، توانسته بود کلین‌شیت کند. وقتی گولسیانی در همان دقایق ابتدایی بازی دروازه استقلال را باز کرد، به نظر می‌رسید امیر قلعه‌نویی و تیمش به طرف یک بازی دیگر با دروازه بسته قدم برداشته‌اند اما مهره‌های هجومی استقلال، این روزها متخصص فرو ریختن همه دیوارها هستند. عبور از زوج درخشان عزت پورقاز و گولسیانی در دفاع، اصلا کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. حتی در صورت عبور از این دو بازیکن کم‌اشتباه، سد محکمی به اسم پیام نیازمند مقابل‌تان خواهد ایستاد. استقلالی‌ها اما در یک نیمه، دو بار از همه لایه‌های دفاعی حریف عبور کردند و دو بار دروازه تیمی را باز کردند که در این فصل تنها یک گل دریافت کرده بود. استقلال در نیمه اول مسابقه نیز موقعیت‌های بسیار زیادی روی دروازه حریف به وجود آورد. پیام نیازمند در 45 دقیقه اول، دو بار در موقعیت‌هایی ویژه به کمک تیمش آمد. آبی‌ها بارها و بارها نیز صاحب ضربه کرنر شدند اما سرانجام شکست‌خورده به رختکن رفتند. صبر هواداران تیم مهمان برای به گل رسیدن شاگردان استراما در نقش‌جهان اما در نیمه دوم به پایان رسید. یک والی دقیق و بی‌عیب و نقص از مهدی قائدی، بازی را به تساوی کشاند. قائدی نشان داد که حالا دیگر هم قرار گرفتن در نقطه درست را به خوبی یاد گرفته و هم اعتماد به نفس کافی را برای شوت زدن به طرف دروازه پیدا کرده است. استقلال بعد از این گل، عقب نکشید و به حملاتش ادامه داد و این بار نوبت دیاباته بود که توانایی‌هایش را با یک ضربه سر قلدرانه به حریف نشان بدهد. آنها مهارنشدنی‌ترین مردان این روزهای لیگ برتر هستند. با این روند شاید جنگ آقای گلی لیگ برتر نیز، رقابتی میان این دو ستاره باشد. دو ستاره‌ای که خیال سرمربی‌شان را از گل‌زنی در هر مسابقه راحت کرده‌اند.

تا همین چند هفته قبل، تردیدهای زیادی در مورد مهدی قائدی و شیخ دیاباته وجود داشت. شیخ در شروع فصل دائما مصدوم می‌شد و حتی این تصور در اطراف باشگاه شکل گرفته بود که با «مصدومیت» به استقلال ملحق شده است. قائدی نیز هنوز با حواشی مربوط به گذشته روبه‌رو بود و کم‌تر در زمین فوتبال می‌درخشید. هر دو مهاجم اما کابوس‌های‌شان را پشت سر گذاشتند. قائدی از حواشی فاصله گرفت و دیاباته، این بار دیگر به مصدومیت‌ها مجال نداد. متولد شدن این زوج هجومی در خط حمله استقلال، تولد یک تیم «مدعی» در فوتبال ایران را رقم زد. مهدی قائدی که در چند فصل گذشته مجموعا حتی به تعداد انگشت‌های یک دست نیز برای استقلال گل‌زنی نکرده بود، حالا در یک فصل 6 گل به ثمر رسانده و دیاباته نیز تا اینجا توانسته پنج بار دروازه رقبای استقلال را باز کند. این دو ستاره روی هم در لیگ نوزدهم 11 گل به ثمر رسانده‌اند. آن‌هم در شرایطی که بسیاری از «تیم»‌های این فصل لیگ، هنوز 11 گله نشده‌اند! قائدی علاوه بر گل‌زنی با چهار پاس گل، موفق‌ترین مهره‌ هجومی این روزهای لیگ برتر به شمار می‌رود. ساختن این زوج، بزرگ‌ترین کار استراماچونی از زمان ورود به فوتبال ایران بوده است. استقلال در سال‌های گذشته بارها با مشکل گل‌زنی روبه‌رو شده اما این تیم حالا دیگر فرصت‌های خوب را از دست نمی‌دهد و حتی از موقعیت‌های متوسط نیز، صاحب گل می‌شود. شیخ و مهدی، به دلیل ویژگی‌های فیزیکی متفاوت‌شان، مکمل‌های درخشانی برای هم هستند. دیاباته در نبردهای هوایی عالی عمل می‌کند و قائدی روی زمین، توپ را به گردش درمی‌آورد. دیاباته جدال‌های هوایی را می‌برد و قائدی در نبردهای یک در مقابل یک، برای تیمش برتری عددی به دست می‌آورد. آنها با تفاوت قدی جالب توجه‌شان، مخوف‌ترین زوج این روزهای فوتبال ایران هستند.

مهدی قائدی که در چند فصل گذشته مجموعا حتی به تعداد انگشت‌های یک دست نیز برای استقلال گل‌زنی نکرده بود، حالا در یک فصل 6 گل به ثمر رسانده و دیاباته نیز تا اینجا توانسته پنج بار دروازه رقبای استقلال را باز کند. این دو ستاره روی هم در لیگ نوزدهم 11 گل به ثمر رسانده‌اند

آن‌چه در نبرد استقلال با سپاهان بیشتر از هر چیزی به چشم آمد، اهمیت این دو مهاجم برای آبی‌ها بود. بازیکنانی که می‌توانند تیم‌شان را در مسیر قهرمانی لیگ قرار بدهند. برای مدت‌ها در فوتبال، ترکیب مهاجم‌های بلندقامت و ریزنقش از بین رفته بود. چراکه همه تیم‌ها عادت به بازی با یک مهاجم داشتند اما از زمانی که سیستم سه دفاعه خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تیم‌ها دوباره به سراغ بازی با دو فوروارد مرکزی رفته‌اند. استراما همین سیستم را در باشگاه پیاده می‌کند و نتیجه استفاده از این روش، به دست آوردن یک زوج بی‌نظیر در خط حمله استقلال است.