آریا رهنورد

شاید ضعیف‌ترین نمایش این فصل پرسپولیس، روبه‌روی ملوان بندرانزلی رقم خورد. آنها در این نبرد، عملکردی دور از انتظار داشتند و اصلا نتوانستند موقعیت‌های پرشماری روی دروازه پرسپولیس ایجاد کنند. در نگاه اول به نظر می‌رسد پسران یحیی در انزلی متوقف شده‌اند اما شاید درست‌تر است که بگوییم ملوان در این بازی متوقف شد. چراکه تیم مهدی تارتار، موقعیت‌های بیشتری داشت و توانست صاحب بخت‌های بزرگ‌تری برای باز کردن دروازه پرسپولیس در استادیوم آزادی شود. البته که همه تیم‌های خوب، روزهای بدی هم دارند اما چرا پرسپولیس روبروی ملوان، شباهتی به یک تیم برنده نداشت؟

اینجا   همه   ملوانی   هستند

شاید در خیلی از شهرهای ایران، پرسپولیس و استقلال تماشاگران زیادی داشته باشند و حتی نیمی از ظرفیت ورزشگاه به این تماشاگرها سپرده شود اما در انزلی از این خبرها نیست. در ورزشگاه قایقران، فقط سکوی کوچک پشت نیمکت پرسپولیس به طرفداران این تیم سپرده شده بود و جمعیتی حتی بیشتر از ظرفیت ورزشگاه، برای تماشای این مسابقه در ورزشگاه دیده می‌شدند تا ملوان را تشویق کنند. هواداران سفیدها، جو بسیار سنگینی برای پرسپولیس به وجود آوردند و این جو روی نحوه بازی قرمزها تاثیر زیادی گذاشت. در حقیقت پرسپولیس نتوانست در این شرایط، فوتبال دلخواهش را در زمین مسابقه پیاده کند.

سروش   و   شهاب،   استخوان   در گلوی    یحیی

قبل از شروع بازی، تصور می‌شد که شاید سروش رفیعی و کنعانی با تنبیه بیشتری از سوی مربی‌شان روبه‌رو شوند و این بازی را از روی نیمکت آغاز کنند. با این حال هر دو نفر در ترکیب اصلی قرمزها قرار داشتند. نکته عجیب اما اینجا بود که سروش باز هم بین دو نیمه تعویض شد. دلیل این تعویض، واضح به نظر می‌رسید. سروش نتوانسته بود انتظارات یحیی را برآورده کند و این مربی در کنار زمین بارها از این بازیکن و البته از شهاب زاهدی عصبانی شده بود. 

شاید در خیلی از شهرهای ایران، پرسپولیس و استقلال تماشاگران زیادی داشته باشند و حتی نیمی از ظرفیت ورزشگاه به این تماشاگرها سپرده شود اما در انزلی از این خبرها نیست؛ هواداران سفیدها، جو بسیار سنگینی برای پرسپولیس به وجود آوردند و این جو روی نحوه بازی قرمزها تاثیر زیادی گذاشت

حقیقت آن است که نقشه مهم پرسپولیس در نیمه اول، فرار از عمق دفاع حریف با پاس‌های بلند بود. هر بار که سروش صاحب توپ می‌شد، یحیی او را به دادن پاس‌های عمقی تشویق می‌کرد اما رفیعی در نیمه اول به ندرت این کار را انجام داد و شاید تنها موقعیت قرمزها در این نیمه، با پاسی خلق شد که حسین کنعانی برای سعید صادقی فرستاده بود. یحیی از پاس ندادن سروش و نفوذ نکردن شهاب راضی نبود و تصمیم گرفت هر دو نفر را از زمین بازی بیرون بکشد. با این حال، اضافه کردن میلاد سورگی و امید عالیشاه نیز، نتوانست مشکلات پرسپولیس را در انزلی حل کند.

ناآشنا   با   سمت   راست

میلاد سورگی قبل از این فقط یک بار دقایق زیادی از یک مسابقه را برای پرسپولیس پشت سر گذاشته بود که به دیدار لیگ برتر با پیکان مربوط می‌شد. پست اصلی این بازیکن بازی در سمت چپ خط میانی است اما روبه‌روی ملوان، او در سمت راست قرار گرفت و نتوانست درخشش خاصی در ترکیب قرمزها داشته باشد. میلاد در این بازی تقریبا هیچ نفوذ موفقیت‌آمیزی انجام نداد و شاید اگر زمان به عقب برمی‌گشت، یحیی اصلا او را وارد زمین مسابقه نمی‌کرد.

ضدتاکتیک   تارتار

مهدی تارتار در نیمه اول بازی با پرسپولیس، دقیقا همان کاری را کرد که رسول خطیبی نیز روبه‌روی همین تیم انجام داده بود. او خط دفاعی تیمش را به شدت بالا آورد و مدافعان ملوان را در مرکز زمین قرار داد تا کار مهاجمان پرسپولیس را سخت کند. با این حال پیکانی‌ها در بازی قبلی، نتوانسته بودند این نقشه را تا پایان حفظ کنند. تارتار اما برای نیمه دوم، نقشه دیگری کشیده بود. او در نیمه دوم آگاهانه خط دفاعی تیمش را عقب برد تا نقشه یحیی برای استفاده از سرعت عالیشاه، سورگی و عمری در فضای پشت دفاع این تیم نتیجه ندهد. این نقشه مهمی بود که در نهایت به ملوان کمک کرد تا یک امتیاز را از این بازی دشوار به دست بیاورد. هرچند که شاید اگر بازیکنان این تیم دقت بیشتری در استفاده از موقعیت‌ها به خرج می‌دادند، ملوان در این بازی به برتری هم می‌رسید.

تنها   نکته   مثبت   تیم   سردرگم

شاید تنها نکته مثبت پرسپولیس، نمایش خوب وحدت هنانوف در این تیم بود. بازیکنی که در همین دو بازی اخیر در سه پست مختلف برای تیمش بازی کرده است. او نبرد با استقلال تاجیکستان را به عنوان مدافع سمت راست شروع کرد، در نیمه دوم به مرکز خط دفاع رفت و جانشین کنعانی شد. 

وحدت در شروع بازی ملوان نیز مدافع راست بود و در ادامه بازی به خط میانی رفت و هافبک دفاعی شد. به نظر می‌رسد او آچارفرانسه جدید تیم یحیی در این فصل باشد. هنانوف در خط میانی هم نمایش خوبی داشت و با یک شوت دیدنی، تنها موقعیت گل تیمش در نیمه دوم را رقم زد. با این حال بسیاری از مهره‌های پرسپولیس در این بازی، سردرگم نشان دادند و انگار برای چنین مسابقه پرفشاری، به اندازه کافی آماده نبودند.