بوکس بانوان جدی شد

در سال‌های اخیر در خیلی از رشته‌ها شاهد حضور بانوان و فعال شدن این بخش در فدراسیون‌ها بودیم. کشتی، سه گانه، وزنه‌برداری، اسکواش و بسکتبال رشته‌هایی هستند که در سال‌های اخیر مجوز گرفتند تا در بخش بانوان حتی اعزام‌های بین‌المللی داشته باشند و این اتفاق هم با به تصویب رساندن یک پوشش اسلامی توسط وزارت ورزش صورت گرفته است. یکی از رشته‌هایی که هنوز بخش بانوان آن راه‌اندازی نشده و دارای ممنوعیت بوده، بوکس است. در یکی،دو سال اخیر راه‌اندازی بوکس بانوان به صورت شایعه مطرح شده؛ اما هیچ‌وقت رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته است. حالا خبر می‌رسد با تاکید فدراسیون جهانی بوکس، ایران هم مجبور است برای جلوگیری از برخی محرومیت‌ها و محدودیت حضور بانوان در این رشته را رسمی کند. سیامک صالحی، نایب‌رییس فدراسیون بوکس در این باره گفت:‌«قطعا باید تا سه سال آینده بوکس بانوان را راه‌اندازی کنیم زیرا اگر فعال نشود با محرومیت آیبا روبه‌رو می‌شویم و این برای حرکت رو به رشد بوکس ایران خوب نیست. اکنون پوشش بانوان مطرح است که طرح پوشش بوکس را به وزارت ورزش داده‌ایم و اگر بحث پوشش حل شود، فکر می‌کنم به زودی بوکس بانوان نیز راه‌اندازی شود.» با این وضعیت به نظر می‌رسد به زودی شاهد فعال شدن بخش بانوان فدراسیون بوکس ایران هم باشیم؛ اگرچه برای این کار باید مجوزهای لازم از سوی وزارت ورزش صادر شود.

    


شکست خادم‌الشریعه  برابر سانتوس

دور هشتم مسابقات شطرنج جبل‌الطارق برگزار شد و سارا خادم‌الشریعه نماینده شطرنج ایران برابر خیمه سانتوس از اسپانیا با ریتینگ 2581 قرار گرفت و دومین شکستش را در این رقابت‌ها پذیرا شد. با این باخت مجموع امتیازات خادم‌الشریعه در 5/4 باقى ماند. خادم‌الشریعه در دور هفتم مسابقات استراحت داشت ولی به همین دلیل 5/0 امتیاز به مجموع امتیازاتش اضافه شد. در هفدهمین دوره مسابقات جب‌ الطارق 553 شطرنج‌باز در پنج بخش در حال رقابت هستند. بخش استادی این رقابت‌ها در 10 دور برگزار می‌شود و جایزه نفر اول 25 هزار دلار در نظر گرفته شده است.

    


علی‌حسینی و اختلاف با کادر فنی؟

اردوی تیم ملی وزنه‌برداری این روزها در تهران دنبال می‌شود و اخیرا بعد از مسابقات قهرمانی کشور چند وزنه‌بردار جدید هم به جمع ملی‌پوشان قبلی اضافه شده‌اند. نکته مهم که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، غیبت سعید علی‌حسینی، وزنه‌بردار دسته فوق سنگین ایران است. مصاحبه اخیر پدر سعید علی‌حسینی نشان داد که این وزنه‌بردار اختلافاتی با کادرفنی پیدا کرده؛ اگرچه فعلا به بهانه سفر و امتحانات دانشگاه در اردوها حاضر نیست. علی‌اکبر خورشیدی‌فر مربی تیم ملی درباره ادامه غیبت علی‌حسینی در اردوی تیم ملی گفت:«فدراسیون پیگیری‌هایی انجام داده و صحبت‌هایی انجام شده که در چند روز آینده این وزنه‌بردار هم به اردو بیاید. خانواده‌اش می‌گفتند خارج از کشور است و الان هم گویا امتحان دانشگاه دارد. این موضوع را خود فدراسیون پیگیری می‌کند. اگر علی‌حسینی در روزهای آینده در اردو حاضر شود، برای شرکت در جام فجر هم شانس دارد.» وی در واکنش به کنایه‌های پدر سعید علی‌حسینی مبنی بر اینکه برخواه علاقه دارد علی داوودی را در فوق‌سنگین به المپیک ببرد، عنوان کرد:«برای برخواه و سایر مربیان تیم ملی نام وزنه‌برداران هیچ فرقی ندارد. سعید علی‌حسینی هم امسال در تیم ما بود و به بازی‌های آسیایی رفت و نایب‌قهرمان شد. او خودش نخواست در مسابقات جهانی حاضر باشد و این صحبت‌ها درست نیست. هر کسی زحمت بیشتری بکشد و رکوردهای بهتری داشته باشد، به المپیک می‌رود. در چند سال اخیر حداکثر امکانات در اختیار علی‌حسینی بوده است. خورشیدی فر در خصوص لیست تیم ملی برای جام فجر و قهرمانی آسیا گفت:«برای جام فجر که تقریبا لیست مشخص شده؛ اما برای قهرمانی آسیا هنوز تصمیم‌گیری نکردیم. ما اوایل اسفندماه لیست ۱۲ نفره‌ای را می‌دهیم و آخر اسفند هم لیست نهایی را خواهیم داد.» وی درخصوص اینکه وزنه‌بردارانی مثل محمدرضا براری و مجید عسگری شانسی برای بازگشت به تیم ملی دارند یا خیر، بیان داشت:«برای دعوت کردن یا نکردن هر وزنه‌برداری ادله‌ای داشتیم. صلاح بر این بود که در این مقطع وزنه‌برداران فعلی در اردو باشند.»