جام تختی در خانه ماند

سی و نهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در حالی به میزبانی اندیمشک و با حضور کشتی‌گیران مطرح داخلی و کشتی گیرانی از هشت کشور خارجی برگزار شد که جام قهرمانی این رقابت‌ها در کشورمان ماند. ایران با کسب 240 امتیاز خود را به عنوان تیم اول رقابت‌ها معرفی کرد تا جام را در خانه نگه دارد. تیم‌های آذربایجان، گرجستان و کوبا نیز به ترتیب با 134، 109 و 78 امتیاز دوم تا چهارم شدند. در 55 کیلوگرم مصیب اکبری، در 60 کیلوگرم مهرداد مردانی، در 63 کیلوگرم محمد نوربخش، در 67 کیلوگرم محمد الیاسی، در 72 کیلوگرم محمدرضا گرایی، در 77 کیلوگرم محمدعلی گرایی، در 82 کیلوگرم جمال اسماعیلی، در 87 کیلوگرم یوسف قادریان، در 97 کیلوگرم الخاندرو اوکیندلان گابریل روسیل (کوبا) و در 130 کیلوگرم اسکار پینو هیندس (کوبا) به عنوان نفرات نخست هر وزن معرفی شدند. این قهرمانی در حالی به دست آمد که ایران دو مدال طلا را از دست داد. طلاهایی در دسته سنگین‌وزن که در آن حسن آریایی‌نژاد و شهاب قوره‌جیلی در دو وزن 97 و 130 کیلوگرم در فینال برابر کشتی‌گیران کوبا تن به شکست دادند تا یک قهرمانی تماما طلایی از تیم کشورمان دور بماند. یک نکته به جا مانده از این مسابقات بحث تکراری سلفی‌بگیران بود. با پایان رقابت‌ها و زمانی که مراسم اهدای مدال در حال برگزاری بود، تماشاگران بی‌شمار حاضر در مسابقه به راحتی و بدون دیدن هیچ مانعی بر سر راه‌شان خود را به تشک رساندند و دوربین‌های گوشی‌شان را برای سلفی با کشتی‌گیران تنظیم کردند. هرچند کشتی‌گیران و محمد بنا با آغوش باز به این اقدام تماشاگران پاسخ مثبت دادند اما تعداد بسیار زیاد آنها و درخواست‌شان برای گرفتن عکس سلفی مشکلاتی را به‌وجود آورد، تا جایی که این موضوع حتی گلایه کشتی‌گیران کوبایی را نیز به همراه داشت.

    


چاقوکشی نشده

خبر چاقوکشی در لیگ هندبال یکی از عجیب‌ترین خبرهایی بود که می‌شود شنید. چاقوکشی نه با روح ورزش سنخیت دارد و نه جایگاهش در ورزش کشور است. با این حال رمضانعلی دولو، سرپرست فدراسیون هندبال تماما این خبر را که در بعضی مسابقات لیگ چاقوکشی رخ داده است تکذیب کرد. او گفت:«این مساله واقعیت ندارد و هیچ چاقوکشی رخ نداده است. در بازی نیروی زمینی کازرون و ذوب آهن اتفاقاتی افتاد که کمیته انضباطی اتفاقات این بازی را بررسی و محرومیت‌هایی را در نظر گرفت.» به دولو این انتقاد نیز وارد است که با توجه به کاندیداتوری او در دو فدراسیون هاکی و ناشنوایان، سرپرست هندبال زمان زیادی را برای مدیریت این رشته خرج نمی‌کند. موضوعی که باز هم با تکذیب دولو مواجه شد:«من از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب در فدراسیون هندبال هستم. هیچ صحبتی هم برای انتخابات فدراسیون‌های هاکی و ناشنوایان با کسی انجام نداده‌ام.»

    


دورگه‌های بسکتبال می‌آیند؟

در چند ماه گذشته هر از گاهی صحبت‌هایی درباره آمدن دو بسکتبالیست دورگه به اردوی تیم ملی شنیده می‌شد. این دو بازیکن آرون گرامی‌پور بازیکن ایرانی- انگلیسی و مایک رستم‌پور بازیکن ایرانی - آمریکایی بودند که نام‌شان پیرامون اردوی آسمانخراش‌ها می‌چرخید. گرامی‌پور حتی تجربه بازی در لیگ ایران را دارد و چیزی نمانده بود که او در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی هم به میدان برود اما آسیب‌دیدگی مانع این اتفاق شد. رستم‌پور نیز برای ملحق شدن به تیم ملی باید کارهای سربازی‌اش را انجام می‌داد که گویا این پروسه به سرانجام رسیده و او می‌تواند به زودی به ایران بیاید. این در حالی است که گرامی‌پور به خاطر سربازی همچنان مشکل ورود و خروج از کشور دارد و باید دید آیا این بازیکن به تیم ملی می‌رسد یا خیر. مایک رستم‌پور پدری ایرانی و مادری آمریکایی دارد و متولد مینه سوتا است و در پست چهار بازی می‌کند.