از تابستان تا زمستان

از تابستان 1390 تا دیروز، تیم کارلوس کی‌روش در 60 مسابقه برابر رقبای مختلف به پیروزی دست پیدا کرده بود. ارزشمندترین برد این مربی، شاید به دیدار با مراکش در جام جهانی برمی‌گردد. رقابتی که تیم ملی را پس از 20 سال، صاحب یک پیروزی در مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال کرد. با این وجود به نظر می‌رسد برنده شدن در نیمه‌نهایی و فینال آسیا، حتی از شکست دادن مراکش نیز به مراتب ارزشمندتر باشد. تیم ملی با کارلوس 27 بار نیز به نتیجه مساوی با رقبا دست پیدا کرده است. تساوی با پرتغال نیز در میان همین بازی‌ها دیده می‌شود. در این هشت سال، تیم ملی با سرمربی پرتغالی‌اش تنها 12 بار طعم شکست را چشیده است. در بین این 12 شکست، دو باخت خفیف و غرورآمیز مقابل آرژانتین و اسپانیا نیز قرار دارد. کی‌روش در 62 درصد بازی‌ها با ایران به پیروزی دست پیدا کرده و با این آمار فوق‌العاده، به استقبال نبرد حساس و تاریخی با سامورایی‌ها رفت. او در این دوره زمانی بیشتر از هر رقیب دیگری با ازبکستان روبه‌رو شده است. کارلوس در هفت نبرد با ازبک‌ها 6 پیروزی و یک شکست در کارنامه دارد. فراموش‌نشدنی‌ترین شکست برای این مربی شاید به دوره قبلی جام ملت‌ها و نبرد با عراق برگردد، جایی که او در ضربات پنالتی مغلوب شد و بدون هیچ به ایران برگشت تا تیمش را آماده حضور در جام‌ جهانی کند. البته تیم کی‌روش پس از تساوی سه بر سه در وقت‌های قانونی و اضافه به پنالتی رفت و برخلاف پیش‌بینی‌ها بازنده از زمین بیرون آمد. 


بازگشت امید

امید نورافکن پس از حرف‌ و‌ حدیث‌های فراوان به استقلال برگشت تا حداقل برای یک‌ نیم‌فصل هم که شده با پیراهن تیم سابقش به میدان برود. او که یک سال قبل با شرط‌های خاص حاضر به تمدید قرارداد با استقلال شد و در همین تابستان بدون مذاکره با باشگاه به فوتبال بلژیک رفت، پس از سپری کردن چند ماه ناامیدکننده در اروپا دوباره به ایران برگشت. حضور در اروپا، پای بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی را به تیم ملی باز کرد اما در مورد نورافکن ماجرا کاملا برعکس بود. 

او که در لباس استقلال به تیم کی‌روش دعوت می‌شد، بعد از نیمکت‌نشینی و سکونشینی در شارلروا دیگر اعتماد سرمربی پرتغالی تیم ملی را به دست نیاورد. او حالا برای چند ماه به صورت قرضی به استقلال برگشته تا هم با فوتبال بازی کردن آشتی کند و هم به سمت چپ خط دفاعی آبی‌ها سر و سامان بدهد. امید حالا در فهرست لژیونرهایی قرار دارد که خارج از ایران دوام نیاوردند و خیلی زود به لیگ برتر برگشتند، درست مثل بازیکنی مثل علی کریمی که حالا همبازی خود نورافکن شده است! هافبک دفاعی این روزهای استقلال در 22 سالگی مورد توجه باشگاه دیناموزاگرب قرار گرفت و از سپاهان به این تیم ملحق شد. کریمی نتوانست نظر مثبت سرمربی تیمش را جلب کند و برای مدتی با تیم دوم باشگاه تمرین کرد و سپس تا پایان فصل به لوکوموتیو قرض داده شد. او در این باشگاه نیز درخشان نشان نداد و بعد از سپری کردن تنها یک فصل در اروپا، دوباره به سپاهان برگشت.