کارلوس کی‌روش در دیدارهای گذشته جام ملت‌های آسیا، تغییرات زیادی در تیم ملی به وجود آورده است. ستاره‌های زیادی در بخش‌های مختلف زمین حداقل برای یک بازی به نیمکت دوخته شده‌اند اما وحید امیری در هر سه مسابقه در ترکیب اصلی قرار داشته و از تغییرات در امان مانده است. در شرایط عادی، کارلوس کی‌روش به هیچ قیمتی از وحید عبور نمی‌کند. این بازیکن شاید کیفیت جام جهانی‌اش را نداشته باشد اما سرمربی تیم ملی هنوز به خاطر دوندگی بالا، او را در ترکیب اصلی تیم قرار می‌دهد. در مسابقه با چین اما اوضاع «عادی» نخواهد بود. امیری به دلیل محرومیت شانس حضور در این نبرد را ندارد تا سوال بزرگ در مورد ترکیب، با محوریت این ستاره شکل بگیرد. کی‌روش کدام بازیکن را جایگزین وحید امیری خواهد کرد؟

روزبه چشمی، یکی از اولین گزینه‌های جانشینی امیری در ترکیب تیم ملی است. او برابر عراق از ابتدا در ترکیب قرار گرفت و در دقایق پایانی جدال با عمان نیز کمی جلوتر از خط دفاعی ایستاد. برخلاف تصور هواداران تیم ملی، حضور روزبه در زمین به معنای بازی تیم کی‌روش با دو هافبک دفاعی نیست. در صورت اضافه شدن روزبه، امید ابراهیمی کمی جلوتر می‌رود و به جای وحید قرار می‌گیرد و چشمی به عنوان تنها هافبک دفاعی تیم ملی دیده می‌شود. این ترکیب از بار هجومی تیم ملی می‌کاهد اما کمربند دفاعی و میانی را مستحکم‌تر می‌کند. اگر قرار به هجومی‌تر شدن ترکیب تیم در غیاب امیری باشد، سامان قدوس به جای او از ابتدا به میدان خواهد رفت. بازیکنی که می‌تواند به تیم ملی ظرافت و قدرت هجومی بیشتری ببخشد اما در عین حال نباید فراموش کرد که میزان دوندگی سامان در زمین به هیچ وجه با وحید امیری قابل مقایسه نیست و او هرگز به اندازه وحید در پرس مهره‌های روبه‌رو نقش ایفا نمی‌کند. نفر بعدی که می‌تواند به جای وحید برای ایران بازی کند، احسان حاج‌صفی است. 

او پس از حضور در لیگ برتر ایران در فرم ایده‌آل قرار ندارد اما همیشه به عنوان یک هافبک، درخشان‌تر از زمان حضورش در خط دفاعی ظاهر شده است. شانس احمد نوراللهی برای بازی در این بخش از زمین شاید در نگاه اول چندان زیاد نیست اما نباید فراموش کرد که احمد هم از تحرک خوبی برخوردار است و هم به خوبی شوت می‌زند. قدرت شوت‌زنی او مقابل فوتبال تدافعی چین می‌تواند برای تیم ملی مفید باشد. مسعود شجاعی نیز در جام ملت‌ها تنها چند دقیقه به میدان رفته اما ممکن است ناگهان به مهره ثابت کی‌روش تبدیل شود و با پاس‌هایش گره میانه میدان را در یک مسابقه فشرده باز کند. آخرین نفر برای قرار گرفتن در این جایگاه، کریم انصاری‌فرد خواهد بود. مهره‌ای که در جام جهانی به یک هافبک تبدیل شد و فراتر از حد انتظار نشان داد. یکی از این 6 بازیکن امروز به جای وحید امیری در ترکیب ثابت تیم ملی قرار خواهد گرفت. انتخاب این بازیکن، به فلسفه انتخابی کی‌روش برای روبه‌رو شدن با چین بستگی خواهد داشت.