از سوریه تا سامورایی!

تکلیف مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها سرانجام مشخص شد و تیم‌های حاضر در این مرحله رقبای‌شان را شناختند. شاید بیشترین تعلیق برای کره‌جنوبی اتفاق افتاده بود. تیمی که در صورت سرگروهی با ژاپن برخورد می‌کرد اما در نهایت در جایگاه دوم قرار گرفت تا حریف عربستان شود. هرچند که امتیاز دادن به حریفی مثل مالزی برای این تیم بسیار عجیب به نظر می‌رسید. ایران نیز مسیر نسبتا دشواری در ادامه این رقابت‌ها خواهد داشت. احتمالا یک بازی زودرس با ژاپن، در یک‌چهارم نهایی برای تیم امیر قلعه‌نویی اتفاق خواهد افتاد.

آریا رهنورد

اولین حریف؛  یک  تیم   احساسی با  یک   مربی   بزرگ

سوریه با هکتور کوپر، اولین حریف تیم ملی در مرحله حذفی رقابت‌ها خواهد بود. تیمی که به عنوان یکی از تیم‌های سوم از گروهش صعود کرد و راهی مرحله بعدی شد. نکته عحیب در مورد این صعود، احساساتی‌ شدن سرمربی این تیم پس از این اتفاق بود. کوپر که یکی از بزرگ‌ترین مربیان حاضر در جام به شمار می‌رود، پس از صعود به شدت احساساتی شد و اشک ریخت. اتفاقی که نشان می‌داد همه بازیکنان این تیم چه انگیزه قابل توجهی برای نتیجه گرفتن در ادامه این رقابت‌ها دارند. بدون تردید سوریه، حریف راحتی برای تیم ملی ایران نیست. آنها فوتبال را بسیار جنگجویانه بازی می‌کنند و به طور کلی، هیجان زیادی به هر بازی می‌دهند. خطرناک‌ترین بازیکن این تیم نیز عمر خربین است. بازیکنی که گل صعود سوری‌ها از دور گروهی را هم زد و در این تورنمنت، عملکرد بسیار خوبی داشت. مدافعان ایران باید در این مسابقه مراقب عمر باشند. مساله مهم بعدی برای تیم ملی در این نبرد، فاصله زیاد بین دو بازی است. بین آخرین مسابقه ایران در دور گروهی و اولین مسابقه این تیم در دور حذفی هشت روز فاصله وجود دارد. موضوعی که کار کادر فنی را برای ماندن در فرم ایده‌آل دشوار خواهد کرد. با این حال برنامه‌ریزی درست و اصولی، مساله‌ای است که می‌تواند ایران را در مسیر موفقیت قرار بدهد.

اگر به فینال برسیم، چه چیزی در انتظارمان خواهد بود؟ حدس زدن این موضوع کمی سخت به نظر می‌رسد. چراکه استرالیا، کره و عربستان در یک سمت مشترک جدول حضور دارند و بین چهار تیم دیگر این سمت جدول، عراق بیشترین شانس را برای صعود دارد. فینال ایران با عراق، عربستان، کره یا استرالیا، یک فینال بسیار تماشایی خواهد بود

دومین  حریف؛   بوی   سامورایی   می‌آید

طبق برنامه‌ریزی اولیه و تصورات ابتدایی، به نظر می‌رسید ایران در صورت رسیدن به یک‌چهارم نهایی باید با کره‌جنوبی دیدار کند اما کره به شکل عجیبی در گروهش دوم شد. از آن عجیب‌تر، دوم شدن ژاپن در گروه عراق بود. در نتیجه جای کره و ژاپن در جدول کاملا عوض شد و این تیم موریاسو بود که به سمت مشترک جدول با ایران آمد. ژاپن در اولین بازی‌اش در مرحله بعدی با بحرین مسابقه خواهد داد. نبردی دیدنی که احتمالا با برتری سامورایی‌ها تمام خواهد شد. اگر ایران هم حریفش را ببرد، تیم ملی خیلی زود با یکی از مدعیان جدی قهرمانی مسابقه خواهد داد. ژاپن و ایران در دوره قبلی نیز در نیمه‌نهایی به هم رسیدند و این تیم آبی‌پوش بود که توانست تیم ملی ایران را شکست بدهد و به فینال جام راه یابد. شاید حالا فرصت بزرگ انتقام برای تیم ملی ایران فراهم شود.

سومین   حریف؛   میزبان   یا   ازبکستان

در مورد این نقطه از جدول همه چیز بر اساس پیش‌بینی جلو رفته است. همان‌طور که انتظار می‌رفت قطر در گروهش اول شد و باز همان‌طور که انتظار می‌رفت ازبکستان در رده دوم جدول قرار گرفت. پس خیلی دور از انتظار نیست که این دو تیم در یک‌چهارم نهایی با هم مسابقه بدهند و در نهایت یکی از آنها خودش را به نیمه‌نهایی تورنمنت برساند. ازبکستان ستاره‌های جوانی دارد که می‌توانند در این جام بسیار تعیین‌کننده باشند. از سوی دیگر قطر نیز که از امتیاز میزبانی برخوردار بوده، خط دفاعی بسیار خوبی دارد و در این تورنمنت نیز عالی ظاهر شده است. در نتیجه اصلا دور از انتظار نیست که یکی از این دو تیم در نهایت بلیت‌شان را برای نیمه‌نهایی رزرو کنند. اگر ایران هم به این مرحله برسد، به احتمال زیاد روبه‌روی یکی از این دو تیم قرار خواهد گرفت. در حقیقت به نظر می‌رسد مرحله نیمه‌نهایی برای ایران حتی از یک‌چهارم ساده‌تر خواهد بود. بازی یک‌چهارم با ژاپن، همه چیز را در مورد تیم ملی ایران مشخص خواهد کرد. اگر قرار است قهرمان جام شویم، باید عیارمان را در آن بازی نشان بدهیم.

چهارمین   حریف؛   برنده  سمت   سخت

اما اگر به فینال برسیم، چه چیزی در انتظارمان خواهد بود؟ حدس زدن این موضوع کمی سخت به نظر می‌رسد. چراکه استرالیا، کره و عربستان در یک سمت مشترک جدول حضور دارند. بازی کره و عربستان در همان گام اول، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. جالب اینکه برنده این بازی با استرالیا روبه‌رو می‌شود. این عملا سخت‌ترین سمت جدول به شمار می‌رود. بین چهار تیم دیگر این سمت جدول، عراق از بیشترین شانس برای صعود به نیمه‌نهایی برخوردار است. پس شاید نیمه‌نهایی این سمت با عراق و یک تیم از بین عربستان، کره و استرالیا ساخته شود. فینال ایران با عراق، عربستان، کره یا استرالیا، یک فینال بسیار تماشایی خواهد بود.