یورگن، مانچو، مردان جذاب و مصمم!

کدام تیم قهرمان این دوره جام ملت‌های آسیا خواهد شد؟ البته که برای این سوال، هیچ جواب محکم و مشخصی وجود ندارد. به نظر می‌رسد حداقل پنج تیم، شانس‌های اصلی قهرمانی قاره را تشکیل می‌دهند. ایران، ژاپن، کره جنوبی، عربستان و استرالیا، پنج تیمی هستند که به عنوان قدرت‌های سنتی، این دوره از جام ملت‌ها را آغاز خواهند کرد. شاید هم مثل دوره قبلی، همه هواداران فوتبال غافلگیر شوند و قاره، یک قهرمان جدید داشته باشد. به هر حال اگر معجزه‌ای رخ ندهد، یکی از این پنج تیم جام قهرمانی را به خانه خواهد برد.

آریا رهنورد

ژاپن؛ مدعی شماره یک

هر جا صحبت از قهرمانی آسیا باشد، نام ژاپن هم در آن می‌درخشد. آنها تنها کشور تاریخ با چهار قهرمانی در این قاره هستند و در حقیقت، پرافتخارترین تیم این جام محسوب می‌شوند. تیم هاجیمه موریاسو از جام جهانی قطر تا امروز، روندی حیرت‌انگیز داشته است. آنها در رقابت‌های جام جهانی دو قدرت بزرگ دنیای فوتبال یعنی آلمان و اسپانیا را شکست دادند. ژاپن در آن جام دست به یک شاهکار بزرگ زد و بعد از آن نیز، تک تک رقبای تدارکاتی را با قدرت از دم تیغ گذراند. رسیدن میتوما به جام و داشتن ستاره‌هایی آماده مثل واتارو اندو و تاکفوسا کوبو، این تیم را به آینده امیدوار نگه داشته است. آنها در رنکینگ فیفا نیز قدرت شماره یک فوتبال آسیا به شمار می‌روند و شانس زیادی برای رسیدن به موفقیت در این جام دارند. جالب اینکه هر وقت جام ملت‌ها در قطر برگزار شده، ژاپن توانسته روی سکوی اول جام قرار بگیرد. حالا قطر برای سومین بار میزبان این تورنمنت شده است. آیا باز هم ژاپنی‌ها قرار است این جام را از آن خودشان کنند؟

کره جنوبی؛ هیجان با یورگن

وقتی یورگن کلینزمن پیش از جام جهانی 2006 سرمربی تیم ملی آلمان شد، خیلی‌ها می‌دانستند که آلمان با وجود میزبانی جام جهانی، شانس شماره یک قهرمانی نیست. در نهایت هم این تیم در نیمه‌نهایی روبه‌روی ایتالیا شکست خورد اما خاطرات نمایش خوب آلمان در آن جام از ذهن هیچ‌کس پاک نشده است. کلینزمن یک فوتبال مرده را تحویل گرفت و تیمی بسیار پرشور ساخت. تیمی که بعدها با دستیار سابق او یعنی یواخیم لوو، جام جهانی را هم فتح کرد. این مربی آلمانی حالا انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در آسیا دارد. یورگن در دوران مربیگری هرگز به اندازه دوران بازی موفق نبوده و شاید بردن یک جام در یک قاره دیگر، نگاه‌ها را به او عوض کند. او در ترکیب اصلی‌اش برای این تورنمنت، بهترین مهره‌های حال حاضر آسیا را در اختیار دارد. از سون هیونگ مین که کاپیتان تاتنهام به شمار می‌رود تا کیم مین جائه که بازیکن سال قاره بوده و با ناپولی قهرمان سری آ شده و البته هوانگ هی چان که این روزها در لیگ برتر فوق‌العاده عمل کرده است. این ستاره‌ها در کنار هم می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند. این نسل از فوتبال کره جنوبی، یک بار به فینال آسیا رسیده اما قهرمان نشده است. آنها قصد دارند این طلسم مهم را بعد از 6 دهه باطل کنند.

هر جا صحبت از قهرمانی آسیا باشد، نام ژاپن هم در آن می‌درخشد. آنها تنها کشور تاریخ با چهار قهرمانی در این قاره هستند و در حقیقت، پرافتخارترین تیم این جام محسوب می‌شوند. جالب اینکه هر وقت جام ملت‌ها در قطر برگزار شده، ژاپن توانسته روی سکوی اول جام قرار بگیرد

استرالیا؛ عضلانی نیست ولی آرنولد است!‌

تیم ملی استرالیا در سال 2015 برای اولین بار قهرمانی آسیا را جشن گرفت. آنها حالا با تیمی پرتجربه و ستاره‌هایی مثل متیو رایان و هری سوتار به این جام قدم می‌گذارند. تیم آرنولد تیم پرستاره‌ای نیست اما تجربه و کیفیت زیادی در این تیم دیده می‌شود. این مربی هم از چندین سال قبل کنار تیم بوده و دیگر به شناخت دقیقی از همه ویژگی‌های بازیکنانش رسیده است. استرالیا در جام جهانی، کیفیتش را نشان داد. آنها از یک گروه بسیار سخت صعود کردند و در اولین بازی حذفی، لحظات دشواری برای آرژانتین ساختند. همان تیمی که به زحمت استرالیا را شکست داده بود، در نهایت قهرمان رقابت‌های جام جهانی لقب گرفت. اتفاقی که کیفیت قابل توجه ساکروس را نشان می‌دهد. آنها در زمین مسابقه خیلی سخت شکست می‌خورند .

عربستان؛ مانچو اینجاست

مربی آخرین تیم قهرمان جام ملت‌های اروپا، حالا در جام ملت‌های آسیا حضور دارد. البته که مانچینی قرار نیست به سرعت دست به معجزه بزند اما همه می‌دانند که او چه مربی بزرگ و درجه یکی به شمار می‌رود. مانچو در ایتالیا، کارهای بسیار بزرگی انجام داده و در انگلیس هم سیتی را قهرمان لیگ کرده است. او تیم پراستعدادی را در عربستان ندارد. خیلی از نفرات این تیم هم در لیگ داخلی نیمکت‌نشین ستاره‌های بزرگ شده‌اند. با این حال مانچینی می‌تواند به بهترین شکل ممکن نیز از همین تیم بازی بگیرد. او امیدوار است بعد از سال‌ها عربستان را در رده اول جام ملت‌های آسیا قرار بدهد. این مربی مصمم، فقط برای پول درآوردن به این کشور نیامده و می‌خواهد تاثیر عمیقی روی فوتبال ملی عربستان بگذارد. عربستانی‌ها نیز دست به جیب شده‌اند و حسابی برای این مربی هزینه کرده‌اند.